Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Passiflora, (panssionsblomma), Finns det verkligen ingen som har sådanna plantor hemma???
          _weronica_
          Inlägg 16-05-2007, 06:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 5 457

Hej

Jag undrar ifall det finns någon som har en passiflora, passionsblomma hemma som det går att ta sticklingar av. För att jag är mycket intresserad......

Hör av er

Tack på förhand
          o ha en bra dag.

Mvh

weronica smiley_small_hug.gif

Citera
          Mufflan
          Inlägg 16-05-2007, 07:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 10 307

Har en sån här (se bild) den är inne på tredje året och bor inomhus på vintern, och just nu täcker den hela köksfönstret.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  017_14a.jpg ( 167.82k ) Antal nedladdningar: 76

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 16-05-2007, 08:31
          Länk hit: #3

Gäster

Hur tar man sticklingar på passiflora??

Har tre blåa i trädgården som jag tänkte övervintra där. Lite läge för att ha ett par reservplantor inne i vinter.

Vill du ha en vanlig blå så fixar vi det bara du lär mig hur rolleyes.gif

Citera
          myy
          Inlägg 16-05-2007, 22:38
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 337
          Medlem nr: 9 398

Klipp en bit och stick ner i fuktig jord eller vatten. Lätt som en plätt.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-05-2007, 22:44
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

ahhh synd du inte frågade mig tidigare har , klippt ner min frilands planterade passionsblomma ( Passiflora caerulea ) helt å hållet å där hade blivit en eller två bitar över . och det nya som kommer klipper jag inte i .

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 16-05-2007, 22:53
          Länk hit: #6

Gäster

CITAT (flaxss @ 16-05-2007, 23:44) *
          ahhh synd du inte frågade mig tidigare har , klippt ner min frilands planterade passionsblomma ( Passiflora caerulea ) helt å hållet å där hade blivit en eller två bitar över . och det nya som kommer klipper jag inte i .

Hur övervintrar du den? Jag hadde tänkt att packa ihop mina under en isolerad låda. Kan det funka månne?

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 16-05-2007, 22:59
          Länk hit: #7

Gäster

Måste det vara yngre delar eller går det bra med äldre delarna oxå??

Vad om att böja ner en del och jordslå så den har rötter när man klipper av den?

Redigerat av Stella-Polaris: 16-05-2007, 23:00

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-05-2007, 23:09
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Stella-Polaris @ 16-05-2007, 23:53) *
          Hur övervintrar du den? Jag hadde tänkt att packa ihop mina under en isolerad låda. Kan det funka månne?

allt eller stor del av plantan fryser veck vid -9c -12c . och roten är det som överlever -23c sägs det att den ska klara .
          och problemet är fukt , i en väldigt fuktig eller blöt jord under vintern dödar den . så väl dränerat sen virar du in rankorna i grönvinterväv efter en lätt frost natt , väven ska även täcke en del av marken . sen så lägger du över regnskydd ev snurrar du ihop dom in virade rankorna och lägger dom ner på marken i en cirkel sen över det lägger du ett luftigt regn skydd typ som plasttak upphöjt på tegelstenar eller en låda eller nåt likande bara det inte regnar på roten . virar du inte in rankorna så klipper du av dom efter frost natten och skyddar roten så bra du kan med upp kupad jord som du sen lägger över grönvinterväv och så regn skydd över roten . sen om jorden inte är för mycket frusen och vintern inte allt för hård och varm vår så kommer den igen från dom rankorna som du skyddade eller från roten som du skyddade . då roten är den som gör att plantan överlever kan det vara klokt att odla upp rotsystemet i en stor kruka som du sen plantera ut . sen på våren väntar du på tillväxt eller om du har överlevande rankor kvar så klipper du ner dom till hälften . dom kommer tappa bladen på våren gör dom inte det så gör dom det i den första vår frosten . men nya blad kommer . bladen kan även ryka på hösten . kan skriva så här bladen tål -3c -5c -7c och rankorna tål -9c -12c och roten -20c -23c . då vi har regniga vintrar i Sverige så kan det vara bra att skydda den mot regnet då den kommer garanterat ruttna bort om du inte skyddar mot regnet i rare microklimat kan den klara sig utan skydd även utan regn skydd men varför chansa ? och skydda den istället så den får en bättre start på våren .

såå hjälpte det dig ?

lycka till

Redigerat av flaxss: 16-05-2007, 23:12

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 16-05-2007, 23:33
          Länk hit: #9

Gäster

Kanon bra. Jag trodde den dog runt -7 -8. De skall nog få ett skydd efter alla konstens regler.

Några andra tips till en nybörjare som mig?? Hadde en förra året (tog in över vintern) fick två frukter men de trillade av crying.gif Självklart var jag ohyggligt besviken,,

Skall man fixera rankan så frukterna inte trillar av i blåst? Hur gör du med frukterna?? Pollinerade med pensel men det kanske inte behövs??

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-05-2007, 23:39
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Stella-Polaris @ 17-05-2007, 00:33) *
          Kanon bra. Jag trodde den dog runt -7 -8. De skall nog få ett skydd efter alla konstens regler.

Några andra tips till en nybörjare som mig?? Hadde en förra året (tog in över vintern) fick två frukter men de trillade av crying.gif Självklart var jag ohyggligt besviken,,

Skall man fixera rankan så frukterna inte trillar av i blåst? Hur gör du med frukterna?? Pollinerade med pensel men det kanske inte behövs??

min har aldrig fått frukter bara blommor .

och andra tips hmmm har du den i kruka så ta ut den på våren . i skugga och ta ut den på våren när norr håller ca +10c +15c och skydda på natten om det blir frost . och sätt den soligt men svalt . den slutar att blomma om dag och natt temperaturen håller sig konstant över +20c . då den är en högländare gillar den sol,fukt,svalt sen tar du in den efter nån lätt frost och har den svalt +5c +10c så den orkar bilda blomknoppar . och trångt om fötterna ( dock ska den va på friland ska man bygga upp rotsystemet )

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 16-05-2007, 23:49
          Länk hit: #11

Gäster

En av mina har börjat producera fler blomknoppar nu efter jag satt ut den, de andra två har just kommit igång och växa igen. Det kanske är ide att pollinera med pensel. Jag såg alldrig någon insekt på blommorna så därför tog jag till penslen. Frukterna kom på blommor jag pensel pollinerat. Penslade mellan de två plantorna jag hadde utifall att de inte kunde självpollineras.

I år SKALL jag ha frukt rolleyes.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-05-2007, 23:50
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Stella-Polaris @ 17-05-2007, 00:49) *
          En av mina har börjat producera fler blomknoppar nu efter jag satt ut den, de andra två har just kommit igång och växa igen. Det kanske är ide att pollinera med pensel. Jag såg alldrig någon insekt på blommorna så därför tog jag till penslen. Frukterna kom på blommor jag pensel pollinerat. Penslade mellan de två plantorna jag hadde utifall att de inte kunde självpollineras.

I år SKALL jag ha frukt rolleyes.gif

du får visa bild om du får frukter ,,, lycka till med den

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 16-05-2007, 23:57
          Länk hit: #13

Gäster

Tackar för hjälpen.. Bild kommer när (om) jag får frukt på dem

Citera
          SaraS
          Inlägg 17-05-2007, 13:27
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 317
          Medlem nr: 5 540

Så en egent vetja! Bara att stoppa ner kärnor från en passionsfrukt!

Citera
          lissa
          Inlägg 17-05-2007, 23:50
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Flaxxs..är du säker på att den slutar blomma vid över 20 grader??
          I ett annat forum jag är med i , finns det en tjej från Nicaragua, och där tycker dom att 20 är kallt, för dom rör sig alltid runt 30 grader, och vackrare passis har jag aldrig sett.
          Kanske är fröna till Passifloran vi har i europa en annan genetik, och därför kanske dom reagerar annorlunda??
          Vad tror du...Och nu frågar jag just för att jag har svårt att få Passin att trivas, och vill alltså lära mig mer smile.gif

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-05-2007, 00:00
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (lissa @ 18-05-2007, 00:50) *
          Flaxxs..är du säker på att den slutar blomma vid över 20 grader??
          I ett annat forum jag är med i , finns det en tjej från Nicaragua, och där tycker dom att 20 är kallt, för dom rör sig alltid runt 30 grader, och vackrare passis har jag aldrig sett.
          Kanske är fröna till Passifloran vi har i europa en annan genetik, och därför kanske dom reagerar annorlunda??
          Vad tror du...Och nu frågar jag just för att jag har svårt att få Passin att trivas, och vill alltså lära mig mer smile.gif

nej inte alla passionsblommor .

den jag skrev om nu är edulis och Passiflora caerulea dom gillar inte att det håller sig över +20c på nätterna en längre tid .

vilken sort har du dom kräver olika ?

högländare vill ha det svalt och fuktigt och klarar även frost , lågländare vill ha det varmt och fuktigt

Citera
          lissa
          Inlägg 18-05-2007, 00:10
          Länk hit: #17

Medlem

Jag har caerula och edulis, men hon från Nicaragua har alla sorter, åtminstonde har jag sett kort och frukter från dom jag just har sagt, plus quadrangularis. Jag har brottats med en Quadrangularis som jag fick som stickling, men den dog, och 2 Foetida som jag drog upp från frö som också har dött.
          Jag har just 2 blommor på väg på caerulan, det är första gången som jag har lyckats få knopp på den, så jag är jätteglad. Men om du nu säger att dom dör över 20, då kommer dom att dö när som helst inom en kort tid .. för snart har vi så pass varmt, åtminstonde på dagen

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-05-2007, 00:16
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (lissa @ 18-05-2007, 01:10) *
          Jag har caerula och edulis, men hon från Nicaragua har alla sorter, åtminstonde har jag sett kort och frukter från dom jag just har sagt, plus quadrangularis. Jag har brottats med en Quadrangularis som jag fick som stickling, men den dog, och 2 Foetida som jag drog upp från frö som också har dött.
          Jag har just 2 blommor på väg på caerulan, det är första gången som jag har lyckats få knopp på den, så jag är jätteglad. Men om du nu säger att dom dör över 20, då kommer dom att dö när som helst inom en kort tid .. för snart har vi så pass varmt, åtminstonde på dagen

nej dom dör inte dom kommer växa ,,, dom slutar att blomma . mina blommade i somras fast det va över +20c . men natten va inte +20c utan lägre och fuktigare . och sticklingar dödar jag .
          typ som mina blommade under natten sen underdagen va dom vissna och även i början på sommaren blommade dom även dagtid . men hade nätterna varit över +20c en längre tid hade dom stoppat att blomma . jag vet inte varför egentligen har läst det i en bok och sett det själv

vad får hon som lägst på vintern ?? alltså nätterna

mina edulis övervintrar jag i +10c men tyvärr dog dom i torka på våren jätte fina plantor va det . och caerula har jag på friland .

hur har du det på vintern hos dig ?? +5c ?

Redigerat av flaxss: 18-05-2007, 00:24
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  PICT0006new.JPG ( 98.54k ) Antal nedladdningar: 54

Citera
          clivia
          Inlägg 18-05-2007, 10:34
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

Jag vet inte vilken literatur du hämtar din information ifrån men när jag öppnar boken om Passifloror av John Vanderplank om dessa sagolika växter läser jag:" In the tropics is Passiflora caerulea evergreen and will flower all year round." I tropikerna är P. caeruela alltid gröna och blommar hela året runt." Vad jag vet, Passiflora caerulea i Europa börjar blomma i maj, juni (om den inte frusit ihjäl till rötterna) slutar blomma tidigt på hösten även om det är varmare väder, den har sin egen livsklocka som tvingar henne att gå i vinterdvala. På många platser finns den i kalla växthus, där den växer och blommar hela sommaren, särskilt om den har frihet för rötterna. Jag har svårt att tro att den slutar blomma när den bara har 20 grader på nätterna...Jag är mycket nyfiken och kommer att uppskatta när du uppger källan till din information.

bilder på min P.x belotii (Passiflora alata x caerulea, P. "Empress Eugenie") som nu blommar i min lägenhet på östfönster, den luktar så härligt:
          Bifogad fil  i_förväntan.jpg ( 43.04k ) Antal nedladdningar: 49

Bifogad fil  Empress_Eugenie.jpg ( 64.18k ) Antal nedladdningar: 36

Bifogad fil  Empress_Eugenie2.jpg ( 59.25k ) Antal nedladdningar: 67

Bifogad fil  Empress_Eugenie3.jpg ( 66.48k ) Antal nedladdningar: 45

Bifogad fil  vilken_skönhet.jpg ( 58.57k ) Antal nedladdningar: 61

Bifogad fil  naturskapelse_som_varar_en_dag.jpg ( 62.63k ) Antal nedladdningar: 60

Bifogad fil  blomman_slocknar....jpg ( 159.44k ) Antal nedladdningar: 48

MVH/Clivia

P.S: Weronika om du fortfarande vill skickar jag dig sticklingar på P. quadrangularis och den här Passiflora Empress Eugenie. Du kan få de gratis.

Redigerat av clivia: 18-05-2007, 15:26

Citera
          lissa
          Inlägg 18-05-2007, 21:27
          Länk hit: #20

Medlem

Flaxxs.Enl tjejen i Nicaragua har dom runt 30 grader på deras vinter...hon säger att högst sällan har dom mindre än 30 och så har dom hög fuktighet. Har sett underbara bilder på hennes Orkideer och Bromelias, och alla Passis. Verkar som att vad dom än lägger på marken blommar, man blir lite avundsjuk ibland faktiskt. Men idag är jag lycklig eftersom min har blommat för första gången, och har en knopp till på gång.
          Vi brukar ha mellan 10 och 3 grader på vintern, i år hade vi faktiskt 0 flera nätter. Jag tror också att många växter har sin inbyggda klocka som Clivia säger, för mina Albizia och Jacaranda tappar blad och grenar (för dom är unga ) även när temperaturen är så pass hög att dom i teorin inte borde tappa dom. Vi började ha kallt sent i år, men dom tappade sina grenar i slutet av september början av oktober ändå.

smile.gif
          På det ena kortet ser man jag jag har pollinerat den, vet inte om det går att göra så, men imorgon när den andra öppnar sig så pollinerar jag den ena med den andra, man kan ju alltid hoppas på frukt.

Fina kort Clivia, stora är dom också, mina är mycket mindre
          Bifogad fil  DSCN4046.JPG ( 55.51k ) Antal nedladdningar: 55
          Bifogad fil  DSCN4066.JPG ( 40.36k ) Antal nedladdningar: 49

--------------------

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 07:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon