Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Grästrimmer, vad tänka på vid köp?
          Mozart
          Inlägg 24-05-2007, 14:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 82
          Medlem nr: 7 969

Har tänkt att köpa en grästrimmer i år, med vet inte vad jag ska satsa på för någon.
          Jag vill i alla fall ha en bensdriven, då jag tänkt trimma även på ställen långt ifrån elkontakt.
          Men vad ska man köpa för märke? Black&Decker känns som ett pålitligt märke, eller? Fast grästrimmers kanske inte är så avancerade så det kanske inte spelar så stor roll vad jag köper för någon, eller?
          Vad ska man sats på för motorstyrka? Jag ska trimma en massa kirskål och gräs mm som växer i gränsen mot skogen b.la. om det spelar någon roll.

Citera
          Nila
          Inlägg 25-05-2007, 09:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 278
          Medlem nr: 8 662

Ska oxå köpa ny trimmer och skulle oxå vilja ha tips. Men jag är mer inne på en elektrisk. Har tittat runt lite och sett att de kostar allt mellan 150 och 3500 kr!

Jag har hyfsat stor trädgård, så det kommer trimmas en del. Men vad är det som är så mycket bättre på en dyr trimmer?? Och vad är det man ska titta efter? Effekt, varvtal, klippbredd, tråd?? Tacksam för svar från vana trimmare. smile.gif

Citera
          marigt
          Inlägg 28-05-2007, 08:15
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 226
          Medlem nr: 2 382

Helloj,
          Jag ska också köpa en trimmer, har haft en bensindriven men oj vad den lät, Jag behöver på min kolonilott och ljudsstyrkan är viktig för mig, måste tänka på grannarna och vi har inte el på lotten, utan då får jag dra lååång sladd. Har inte så mycket mer än vanlig kantkklippning med vanligt gräs.
          Funderar på en med uppladdningsbart batteri.
          Men vet inte om de låter högt, ska kika runt lite.
          Marita

Citera
          KURT
          Inlägg 28-05-2007, 08:52
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

De uppladdningsbara blir tyngre pga batteriet, och batteriet har ju också begränsad livslängd. Kolla framför allt designen, så att de har bra ergonomi, och t ex inte är alltför korta. Sedan skall man ha så hög effekt som möjligt (i alla fall när det gäller de elektriska).

Citera
          Limeblossom
          Inlägg 26-08-2007, 21:14
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 586
          Medlem nr: 1 371

Och om man ska trimma mer än gräs, för då behöver man kanske en röjsåg istället. Någon som har en bra billig röjsåg till salu? biggrin.gif

Citera
          Tosan
          Inlägg 26-08-2007, 21:20
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Det finns ju röjsågar med trimmerhuvud. Klart bra alternativ.
          Mitt hetaste tips är dock att se till att det följer med en sele, särskilt om man är lite kortare och ska ha en bensindriven.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Limeblossom
          Inlägg 26-08-2007, 21:32
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 586
          Medlem nr: 1 371

Precis, det var en sån jag menade, Tosan smile.gif Vi har bara grästrimmer som dessutom är sönder just nu. Skulle behöva något nytt....

Citera
          Tosan
          Inlägg 26-08-2007, 21:41
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Ja, jag vill åxå ha en sån... Hoppas gubben får en bra bonus nästa vår whist.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          KURT
          Inlägg 27-08-2007, 04:35
          Länk hit: #9

Medlem

En bensindriven grästrimmer kan upplevas som högljudd, men det är ändå inget mot en "riktig" röjsåg!

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 27-08-2007, 09:57
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

I somras köpte vi en bensindriven grästrimmer till mej - en Partner Kolibri II. Sambons röjsåg är en sån där stor, tung sak som man måste ha sele till och den är för tung för mej (jag är ganska klen). Jag ville ha något som jag kunde ta bort gräs och ogräs med på lite större yta.

Den är lätt och funkar toppen till gräs upp till 40-50 cm. längd. Sedan blir det lite svårare att slå, man måste öva in lite teknik för att inte gräset ska sno upp sej på trimmerhuvudet och orsaka stopp. Men jag har även klippt tunna hallonskott, hundkäx och liknande lite grövre grejer men då går det åt mycket tråd! Jag kan absolut rekommendera den! Tänk på att man måste ha hörselskydd och skärm för ögonen, jag köpte en snygg grej där hörselskydd och skärm satt ihop - jag blev jättetjusig! Sen måste man ha långbyxor också för det gör rätt ont på benen annars när småflisor slungas iväg!

Angående eltrimmers så ska man nog ha en mycket liten yta att trimma på, det blir mycket sladd annars. De är heller inte lika starka som bensindrivna, funkar högst till lite gräskanter.

Sambon kollade även upp uppladdningsbara men det var verkligen inget alternativ! Man kan klippa typ 7 minuter sedan måste den laddas i fem timmar... bra om man är lat kanske.... giggle.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 27-08-2007, 11:59
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Det beror väl på styrkan -? Det ska vara samma som uppladdningsbara borrmaskiner o dylikt -18 volt -jag har kört min i 55 minuter nu ...

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Lasse G
          Inlägg 13-07-2008, 09:42
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 17 440

Hejsan allihopa!

Vi har en stor tomt med varierad miljö med allt från gräskanter till sly att ta hand om, vi har använt traditionella bensintrimmers men nyligen skaffat en kombinerad röjsög och trimmer och jag tänkte ge lite första intryck efter en veckas röjande.

Jag gjorde en ganska seriös marknadsundersökning innan och valde till slut en Jonsered CC2036. En ganska dyr maskin får medges, finns i paket för 4900 Kr med dubbelsele, trimmerhuvud, gräsklinga och sågklinga. Jag köpslog lite och fick den för 5000 inklusive en spillsäker kombinationsdunk värd 425 Kr.

Jag har nu testat den i alla tre tillämpningarna och den jobbar som en dröm, allt går avsevärt snabbare (och säkrare) än med en vanlig bensintrimmer med "loop-handtag". Du ser verkligen snabba resultat bara efter någon timmes arbete. Med dubbelselen och "styret" står man på säkert avstånd ifrån klingan/trimmerhuvudet men har riktigt bra kontroll över vad som händer.

En av anledningarna till att det blev just Jonsered CC 2036 var att den är mycket väl ljuddämpad, bara 91 dB(A) mot över 100 dB(A) för de flesta andra på marknaden. Den väger dock 2.5 Kg mer än den traditionella bensintrimmern men med den fina dubbelselen och upphängningen trollas vikten bort, och jag kan jobba avsevärt längre med denna än med den vanliga trimmern med "loop-handtag". Maskinen har en effekt på ca 1.8 Hk vilket är ganska lagom, jag skulle nog inte köpa en svagare maskin än 1.5 Hk om den ska klara alla uppgifter, det är faktiskt jobbigast för maskinen att köra trimmerhuvud i högt gräs, så om man har tänkt att röja gräs kan det vara bra att titta på en kombinationsmaskin snarare än en renodlad trimmer.

Slutsatserna är odelat positiva, vi hade först tänkt oss en billigare maskin (Jonsered CC 2126 för 3200 kr) men den kändes aningen för klen i konstruktionen i vår miljö, dessutom hade den samma effekt som den grästrimmer vi haft (1.1 Hk) så vi tvivlade på att den skulle klara de lite grövre röjningarna. Efter lite resonerande med försäljaren på Granngården blev det en kraftigare maskin och det var rätt beslut.

De råd vi kan ge:

1/Överväg en kombinationsmaskin med styre, det är arbetsbesparande, effektivt och säkert.

2/Stanna inte vid den minsta motorn om den ska klara alla uppgifter.

3/Skaffa dubbelsele!

4/Använd overall, ordentliga skor, handskar och ansiktsskydd!

Hoppas någon är hjälpt av våra synpunkter, och lycka till...

http://www.jonsered.se/node326.aspx?pid=12555
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  CC_2036_J210_045_12555.gif ( 8.81k ) Antal nedladdningar: 61

Citera
          skogstroll
          Inlägg 13-07-2008, 09:50
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

har en batteridriven, den är inte särskilt tung. Men den orkar inte några längre sträckor tyvärr. Kan ju vara för att den har några år på nacken och är ett sop-fynd. Annars är den toppen

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-07-2008, 20:38
          Länk hit: #14

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Lasse G @ 13-07-2008, 10:42) *
          Jag gjorde en ganska seriös marknadsundersökning innan och valde till slut en Jonsered CC2036. En ganska dyr maskin får medges, finns i paket för 4900 Kr med dubbelsele, trimmerhuvud, gräsklinga och sågklinga.

Den är helt identisk med Husqvarna 235FR i allt utom färgen. Även priset är det samma. En sådan Husqvarna har jag nyligen investerat i, och liksom du är jag mycket nöjd. Visserligen har jag bara provat gräsklingan, men den går till allt. Jag håller på att röja av ett gärde som håller på att växa igen, och den där klingan kapar aspar och sälgbuskar som ingenting. Upp till diametrar på tre centimeter är den underbar, grövre bör man väll ta med sågklingan, men det går med gräsklingan om man kör två eller tre gånger för att komma helt igenom.

För den som har lite större arealer är den helt perfekt, men för en villaträdgård eller kolonilott är den kanske lite av en överdrift?

Citera
          Azur
          Inlägg 17-07-2008, 17:05
          Länk hit: #15

Gäster

Jag har en Partner, köpt (på Jula) av den enkla anledningen att den var nedsatt från 2500:- till 1400:-.
          Kommer inte ihåg modellbeteckningen, men den såldes med häcksax-tillbehör och gräsklinga. Jula verkar inte föra den längre, men den är mycket lik denna, som antagligen är min trimmers storebror.

Jag hade låga förväntningar på den, men den har faktiskt gått bra. Jag har en 2600m2 nyinköpt igenvuxen tomt, och trimmern har utan problem röjt 1.5 m högt älggräs med smått lövsly lika väl som blåbärsris. Jag har mest kört med 3 mm snöre, det räcker för att ta sly upp till cirka 5 mm i grovlek.

När jag köpte den sas det att Partner-trimmers var gjorda för att fungera bara i 10 timmars drift, men jag har nog kört den 20-30 timmar nu.

Problemen jag stött på har varit: Selen som följde med är en enkelsele och svår att justera rätt; jag kommer åt den varma motorn med armbågen ibland (jag är 1.85 lång); den vibrerar en hel del, vilket känns i armarna när man kört nån timme; den är högljudd.

Det är en billig trimmer med antagligen tveksam kvalitet, men mitt ex har fungerat bra trots att jag kört den hårt. Enda underhållet jag behövt göra är att rengöra luftfiltret en gång. Jag är nöjd med den, särskilt med tanke på hur lite jag betalade.

Redigerat av Azur: 17-07-2008, 17:13

Citera
          KURT
          Inlägg 18-07-2008, 05:40
          Länk hit: #16

Medlem

Har man en bensindriven maskin är det också viktigt hur man hanterar den. Om man kör med full gas hela tiden så finns det risk att den snabbt blir överhettad.

Citera
          unkisen
          Inlägg 18-07-2008, 15:35
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 16 058

Hej!
          Jag tycker du ska titta på tex husqvarna, jonsered eller sthil. Minimum för en bra gräsröjare tycker jag ligger vid 35 cm3, detta för att det är tungt för sågen att röja gräs. Här kommer lite förslag!

http://utomhus.husqvarna.se/node1556.aspx?pid=7199

http://www.stihl.se/katalog/produkt/41342180015/FS+250.html

http://www.jonsered.se/node246.aspx

Citera
          Belunn
          Inlägg 12-08-2008, 20:21
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 12 461

Angående batteridrift så har det väl hänt en del på batterisidan. Åtminstone bosh kör ju med lithium-ion batterier nu för tiden som går snabbare att ladda och ska vara bättre än vanliga blybatterier i en del andra avseenden också.

Skulle också behöva köpa en trimmer, själv småklipper jag mest så en stor bensinare känns lite onödig samtidigt som jag inte orkar krabba med sladd så i mitt fall känns en batteridriven ganska lockande.

Har sett att en del trimmers använder någon slags plastblad istället för tråd (bland annat boshs). Nåon som har någon erfarenhet av detta?? Känns som att det är lite lurigt när man klipper utmed kanter med bladen.

Citera
          Karin M i zon 5-...
          Inlägg 19-08-2008, 16:59
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 5 017

Hej!
          Har själv gjort "grästrimmerinköp" i sommar. Den här länken var till hjälp för mig - kanske för någon av er?! Det beror alldeles på vilket behov man har, förstås.

http://www.gp.se/content/1/c6/42/70/15/0612_grastrimmer.pdf

Hälsningar Karin M

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 04:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon