Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Stamlavendel mår inte bra....
          snillan
          Inlägg 26-05-2007, 17:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem nr: 9 213

Hej
          Jag har en stamlavendel, med flikiga blad, som jag köpte på trädgårdsmässan, den har nu stått ute i ca 3 veckor, och den mår inte bra, först stod den i solen mot en stentrapp, den började tappa blad som då var helt bruna när de föll, jag gjorde då ett inlägg här på forumet och fick till förslag att flytta den lite skuggigt eftersom den förmodligen inte gillade omställningen från att ha varit inne till att flyttas ut i solen. Jag har nu ställt den i lite halvskugga ( den skuggas lite av en thuja i kruka bredvid), men ändå så mår den inte bra, bladen gulnar. Vad är det för fel, vattnar jag för lite eller för mycket eller vad kan det vara ?????

Hoppas på hjälp eftersom jag blir jätteledsen om den dör................... -cry-.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-05-2007, 18:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

hur vattnar du den då??

och hur kallt har den stått ?

den med flikiga blad är inte härdig och gillar inte kyla

Citera
          Mariann
          Inlägg 26-05-2007, 21:29
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem nr: 64

Skulle tro att du inte avhärdade den? Dvs tog ut den på dagen i full skugga och in på kvällen för att så sakteliga vänja den vid sol... jag har också kört avhärdning med den vita tunna väven virat runt 3-4 varv och ut i solen och efter ca 3 dagars mellanrum lättat ett varv i taget på väven. ALLA plantor som stått inne över vintern måste avhärdas. Efter en dryg veckas avhärding med min "Barcelona" palm, så visade det sig ändå vara för lite den är ordentligt "solbränd" på alla blad och jag får klippa av dom när nya kommer fram...
          Hur du nu gör vet jag inte... kanske ta in den igen för att pyssla om den, iaf ska den i skugga om den alls ska ha en chans antar jag.
          Lycka till!

--------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi

Citera
          snillan
          Inlägg 27-05-2007, 08:42
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem nr: 9 213

Hej igen

Jag vattnar den 2-3 gånger i veckan, den har haft som lägst ca 5+ grader på natten i början.

När jag köpte den på mässan i stockholm i slutet av mars, så hade jag den inne och när det började bli varma dagar så hade jag den ute på dagarna och inne på nätterna, jag reste bort i början av maj då fick den stå inne i 5 dagar för jag tordes inte lita på att maken tog in den på nätterna, när jag kom hem ställde jag ut den på heltid för då var det ca 6-8 grader på nätterna och upp till 14 grader på dagarna, men den fick stå soligt. Nu står den i vandrande skugga bakom en stor thuja i kruka.

Jag planterade om den för 1 vecka sedan i ännu större kruka än den jag satte den i efter att jag köpt den, kan det ha påverkat att bladen börjar gulna , för de gulnar mer nu efter omplanteringen.

Skall de vattnas ofta eller sällan ??? Bör jag ställa den i helskugga och undvika sol helt ett tag och hur bör den stå sedan i sol eller skugga, när jag köpte den sa de att det var fjärilslavendel, men jag vet inte om det är det när den har flikiga blad ?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-05-2007, 11:17
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (snillan @ 27-05-2007, 09:42) *
          Hej igen

Jag vattnar den 2-3 gånger i veckan, den har haft som lägst ca 5+ grader på natten i början.

När jag köpte den på mässan i stockholm i slutet av mars, så hade jag den inne och när det började bli varma dagar så hade jag den ute på dagarna och inne på nätterna, jag reste bort i början av maj då fick den stå inne i 5 dagar för jag tordes inte lita på att maken tog in den på nätterna, när jag kom hem ställde jag ut den på heltid för då var det ca 6-8 grader på nätterna och upp till 14 grader på dagarna, men den fick stå soligt. Nu står den i vandrande skugga bakom en stor thuja i kruka.

Jag planterade om den för 1 vecka sedan i ännu större kruka än den jag satte den i efter att jag köpt den, kan det ha påverkat att bladen börjar gulna , för de gulnar mer nu efter omplanteringen.

Skall de vattnas ofta eller sällan ??? Bör jag ställa den i helskugga och undvika sol helt ett tag och hur bör den stå sedan i sol eller skugga, när jag köpte den sa de att det var fjärilslavendel, men jag vet inte om det är det när den har flikiga blad ?

den nog solskador ,, och en växt som inte blivit härdad så räcker det med bara öst sol för att en växt ska få omfattande solskador . när man avhärdar växter ska man sätta dom i djup skugga första tiden eller skydda dom om man sätter dom direkt i solen sen står den där i en vecka i den djupa skuggan och flyttas till öst och står där ett tag sen då flyttas den ljusare . den ska vattnas men låt torka upp .

Redigerat av flaxss: 27-05-2007, 11:17

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 08:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon