CITAT (snillan @ 27-05-2007, 09:42)

Hej igen
Jag vattnar den 2-3 gånger i veckan, den har haft som lägst ca 5+ grader på natten i början.
När jag köpte den på mässan i stockholm i slutet av mars, så hade jag den inne och när det började bli varma dagar så hade jag den ute på dagarna och inne på nätterna, jag reste bort i början av maj då fick den stå inne i 5 dagar för jag tordes inte lita på att maken tog in den på nätterna, när jag kom hem ställde jag ut den på heltid för då var det ca 6-8 grader på nätterna och upp till 14 grader på dagarna, men den fick stå soligt. Nu står den i vandrande skugga bakom en stor thuja i kruka.
Jag planterade om den för 1 vecka sedan i ännu större kruka än den jag satte den i efter att jag köpt den, kan det ha påverkat att bladen börjar gulna , för de gulnar mer nu efter omplanteringen.
Skall de vattnas ofta eller sällan ??? Bör jag ställa den i helskugga och undvika sol helt ett tag och hur bör den stå sedan i sol eller skugga, när jag köpte den sa de att det var fjärilslavendel, men jag vet inte om det är det när den har flikiga blad ?
den nog solskador ,, och en växt som inte blivit härdad så räcker det med bara öst sol för att en växt ska få omfattande solskador . när man avhärdar växter ska man sätta dom i djup skugga första tiden eller skydda dom om man sätter dom direkt i solen sen står den där i en vecka i den djupa skuggan och flyttas till öst och står där ett tag sen då flyttas den ljusare . den ska vattnas men låt torka upp .
Redigerat av flaxss: 27-05-2007, 11:17