Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Kille som aldrig odlat förut, Behöver lite vägledning
          peter200
          Inlägg 31-05-2007, 09:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 10 789

Hej allihopa. Läget är följande:
          Jag hade ett växthus på tomten med trasiga rutor och fyllt med glaskross, myror och gräs. Skulle riva det, men fick
          ett il och rustade upp det istället. Nu är jag inte van att ha med växter att göra, det sköttes av mitt ex. Min teori
          var att om jorden i växthuset var fyllt av gräs och brännässlor skulle det bara komma nya. Jag täckte över med plast
          och täckbark. Jag köpte 10-liters hinkar och tänkte sätta tomater i dem. Nu till mina frågor.

Det känns ju som en himla massa jord för en planta, kan man fylla hälften med sand?

Måste man ha leca-kulor i botten?

Hur mycket vatten skall man ge?

Måste man ge näring under sommaren?
          Vet att man kan lägga brännässlor i vatten
          och vattna med det..

Växthuset är på, kanske 10m2. Det har ett automatiskt öppnande fönster. Räcker det, eller
          måste man öppna dörren på heta sommardagar? Bor i Umeå.

Hoppas jag kan få lite svar. Tack och hej.
          //Peter

Citera
          KURT
          Inlägg 31-05-2007, 09:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Skall du ha tomater i hinkarna så är kanske 10 l lite litet! Men det beror på vad för tomat du skall odla, en mindre busktomat kan vara OK med 10 l. Dessutom vill tomat ha mycket näring, sand i krukan/hinken är bra, men då måste man gödsla extra. Man bör också göra hål i botten, eller någon cm upp på sidan. Så att inte vatten blir stående i krukan/hinken.

I ett litet växthus blir det lätt alltför varmt, men man kan också skugga med gardiner eller måla med kalk på utsidan, för att minska problemet med värme.

Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 31-05-2007, 09:49
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem nr: 250

Det är jättebra att odla i stora krukor eller hinkar. För tomater krävs ungefär 20 liter/planta och det måste vara välgödlad jord, går till och med att använda ren kogödsel på påse. Tomater kräver mkt näring för att ge god skörd. Du behöver inga lecakulor i botten men dräneringshål och absolut ingen sand i. Vatten behövs dagligen och ganska mkt när det är varma dagar. Planterar du i 10-litershinkar så får du se till att vattna ofta och rejält eftersom de torkar ut fortare än 20-liters.
          Du kan gödlsa med nässelvatten längre fram. Fyll en spann med nässlor och täck med vatten. Låt stå en vecka under lock och sila sedan bort nässlorna. det luktar apa med det är helt normalt. Ta sedan 1 del nässelvatten till 10 delar vatten och använd 1 gg /vecka. Är bra till alla köksväxter.

Jag låter alltid dörren tillväxthuset stå öppen när det är varmt. En fläkt är bra att ha så att du får luftcirkulation i växthuset

Redigerat av Lena i Torslanda: 31-05-2007, 09:50

--------------------
          Lena

Citera
          troja
          Inlägg 31-05-2007, 09:59
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem nr: 10 233

Kul att du rustade upp i stället för att riva GRATTIS.
          Fråga 1,2,3,4,5 fyll hela hinken med jord tomater behöver mycket jord, Gör några hål i botten på hinken häll i ca 10 cm lekakulor och fyll med jord. Se till att jorden är fuktig (inte blöt) hela tiden, det kan betyda att du får vattna både morgon och kväll när det är varmt.
          Gödning vill dom ha, nässel vatten går utmärkt, vattna med det en gång i veckan. Du måste öppna dörren på sommaren när det är varmt det ska helst inte bli över 30 grader i växthuset ( är omöjligt när det är riktigt varmt, men ha det som riktmärke) jag har ett växthus på 10m2 med 4 fönsteröppnare och en dörröppnare, så om jag vore du skulle jag om det går fixa fler fönsteröpnare. Att du har plast på golvet som stopp för ogräs är bra men hur blir du av med överskotts vatten man spiller ju när man vattnar mm, stillastående vatten luktar illa, om du inte gjort hål i plasten så gör det.
          Hoppas du hittar något i mitt svar som kan hjälpa dig och grattis än en gång till att du blivit med växthus.
          Sanna

Citera
          peter200
          Inlägg 31-05-2007, 10:28
          Länk hit: #5

Medlem

Hmm, verkar som om mina 10-litershinkar är lite små.
          Går det att sätta gurka i dem då?

Citera
          katah
          Inlägg 31-05-2007, 10:38
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

jag har odlat i 12-litershinkar och det går det med om du redan han handlat massa hinkar.
          Men klart att jag skulle köpa 20 litare idag !
          jag har 20-litershinkar till gurkan istället wink.gif.

Du kan sätta plantor direkt i kogödselpåsar kanske två till varje påse, gör bara dräneringshål på botten och ett hål för plantan på ovansidan.

Påsar av jord går det åt varje vår... hos oss har vi redan passerad 1000 kr ... med mycket nyplanteringar och 50 hinkar i växthuset. wink.gif

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 31-05-2007, 11:22
          Länk hit: #7

Gäster

CITAT (peter200 @ 31-05-2007, 11:28) *
          Går det att sätta gurka i dem då?

Gurkan behöver i minst detsamma som tomaterna. 10 litershinkar är däremot lagom för chili och paprika, de växer inte så våldsamt fort som gurka och tomater.

Citera
          Jonas70
          Inlägg 31-05-2007, 13:49
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 928
          Medlem nr: 8 580

Visst är det bättre med 20l hinkar till tomaterna, men frånsett problemet med att man behöver vattna oftare så brukar det gå rätt bra att även odla i 10l hinkar. Kanske måste man gödlsa lite oftare och mer, men resultatet kan bli rätt gott i alla fall.

--------------------
          Jonas

Alldeles ny ägare av ett växthus på 10 m2
          Zon 1
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Svante, zon 1
          Inlägg 31-05-2007, 14:43
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 5 048

Lecakulor tror jag man klarar sig utan. Ett tips jag har sett flera gånger är att inte göra dräneringshål i botten på hinken utan i sidan, 5 cm upp från botten. Det är ju egentligen raka motsatsen till Leca!

Lecakulor ger god dränering i botten så att vattnet snabbt rinner undan där men med hålen en bit upp får man i stället en vattenreservoar i botten av hinken där vattnet aldrig rinner ut. Tanken med den modellen är att tomaterna snabbt tar upp det vattnet en varm sommardag. Nu är jag inte säker på hur stor effekt det har men det faktum att många sätter hålen i sidan och lyckas bra med det tyder på den typen av effektiv dränering man får med lecakulor inte är så himla nödvändig för tomater.

Redigerat av Svante, zon 1: 31-05-2007, 14:43

Citera
          peter200
          Inlägg 01-06-2007, 08:00
          Länk hit: #10

Medlem

Tack för alla svar. Dags att handla plantor.
          //Peter

Redigerat av peter200: 01-06-2007, 08:00

Citera
          Gurkan
          Inlägg 01-06-2007, 11:36
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Vad kul att du fixade i ordning växthuset istf. att riva det, det kommer du aldrig att ångra.

Var håller du hus för nån stans ?

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera
          peter200
          Inlägg 01-06-2007, 13:14
          Länk hit: #12

Medlem

Utanför Umeå. det verkar som om det är planeringssäsong här just nu. Zon 5 vad jag förstår.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 08:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon