Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Beskära äppelträd
          Myrilla
          Inlägg 15-06-2007, 18:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 91
          Medlem nr: 8 047

Jag planterade ett litet äppelträd av sorten Katja förra året. Då var det beskuret. Jag uppfattade det som om jag inte skulle behöva beskära i år men är lite tveksam, eftersom trädet stuckit iväg i toppen. Dessutom har rådjuren varit framme och gnagt på några grenar ranting.gif

Kan jag korta in toppen och huvudgrenarna nu eller ska jag vänta till JAS, eller tom till nästa senvinter?

Tacksam för lit hjälp!

Mvh Anna

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-06-2007, 23:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag skulle väntat till nästa vårvinter, närapå oavsett hur trädet såg ut just nu. Har bäst erfarenhet av att vänta med beskärning på nyplanterade träd och att beskära unga träd på vårvintern så att de stimuleras att växa. Småknipsar man lite i JAS och kanske lite på våren också i ett ungt träd är det nästan så att det stannar av eller får konstiga sidogrensutvecklingar som man också får skära in så småningom. Känns som att man skär bort en massa som trädet producerar istället för att medverka tilla tt trädet så snabbt som det vill får bilda en krona.

--------------------

Citera
          Myrilla
          Inlägg 16-06-2007, 18:21
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 91
          Medlem nr: 8 047

Tack Cilla! Då följer jag ditt råd och väntar till nästa år. thanks.gif

Kanske du oxå kan tipsa mig om hur jag skyddar trädet mot rådjuren bäst? confused.gif
          Har satt nät runt stammen men eftersom trädet är ganska lågt har rackarna kommit åt grenarna. En gren dog och tre andra är lite avgnagda i toppar och bladen är borta. Jag kan väl inte klä hela trädet i hönsnät??

--------------------

Citera
          Gilbert
          Inlägg 16-06-2007, 18:27
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem nr: 10 322

De där rådjuren. ranting.gif Jag skulle satt ett starkare nät och tagit till rejält i höjd. Själv har jag satt stängsel runt tomten, det verkar vara det enda som verkligen hjälper.

Redigerat av Gilbert: 16-06-2007, 18:27

Citera
          Cilla
          Inlägg 16-06-2007, 22:46
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Det finns flera sätt, men ofta är det inte nödvändigt att skydda de grenar som är lägre än 2 meter. De ska ofta ändå bort så småningom om man vill kunna gå under trädet när dessa grenar blir långa och grova. Frenar som sitter på 1 - 1-5 meters höjd kommer för alltid att sitta där, men bli 4-5 meter långa, förgrenade och grova. I beskärningen av unga träd är det viktigaste att år för år ta bort några av dessa klågt sittande grenar medan de är hyfsat små och inte skapar stora snitt nr man tar bort dem.

Så för min del får rådjuren knipsa i dem. Men vill man skydda träden från det som kan skada trädet rejält, rådjurens fejbing av stammarna, kan det oftast räcka med hönsnät och där rådjuren är livligare får man sätta armeringsjärn som en kupol över trädet. Jag brukar ta 3 st 5mm armeringsjärn och sätta ned osm en båge över trädet och sätta snöre emellan. Kostar ca 50 kr och är snabbt att göra. Ser lite lattjo ut men med slingerkrasse vid armeringsjärnen ser det snyggt ut och behöver dessutom vbara sitta några år. På de flesta ställen räcker det med att slå ett par stolpar ned i backen vid trädets stam, rådjuren tycker inte det är lika kul att stångas med. Hönsnät eller annat hare-säkert när kring dessa stolpar är också praktiskt, då skaver inte nätet in i trädet.

--------------------

Citera
          MammaMattsson
          Inlägg 17-06-2007, 00:11
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 9 076

Mitt bästa tips för stamskydd är att blanda blodmjöl och vatten till en tjock gröt, och sedan måla stammarna på utsatta träd med en vanlig målarpensel. Håller jättelänge, behöver bara förnyas ett par tre gånger under en vinter. lite oftare på sommaren.

..Och det har inte varit någon fejning heller sedan jag började med detta. wink.gif

--------------------

ADHD. Det är inte mig det är fel på. Det är du som tänker för långsamt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 16:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon