Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Kompostjord kontra U-jord?
          susa
          Inlägg 17-06-2007, 09:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 6 748

Vi har en trestegskompost för trädgårdsavfall. Den består av tre fack på ca 1 m3 st. Varje vår flyttas innehållet ett steg till vänster. När det flyttas över i sista facket så silar vi innehållet och större partiklar får åka tillbaka i 2an ett år till. Vi har även en varmkompost för hushållsavfall. Den är modell större tunna och den brukar vara relativt full på våren. Varje vår så tömmer vi den och blandar upp det med övrig trädgårdskompost i andra facket där det får vara tills nästa vår. När vi tömmer krukor på hösten så lägger vi även den jorden i 2an.

1. Vi har nu haft detta i tre år och har ca 1 m3 med mörk fin kompostjord och undrar hur näringsrik jorden är och hur vi bäst använder den?

2. Näringsvärde jämfört med u-jord?

3. Lämplighet som jord i krukor?

4. Lämplighet för att dressa gräsmattan?

/Sanna

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-06-2007, 10:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Om man har blandat hushållskompost och trädgårdskompost går det utmärkt att odla sånt som ex. tomatplantor i jorden de brukar växa bra även om det skulle vara ganska mycket näring i jorden deras rötter klarar en hel del. (jag brukar dock blanda upp kompostjorden med ex. någon billig köpejord innan jag har den i krukor)

Exakt hur näringsstatusen ser ut kan man omöjligt säga det beror ju på vad man slängt i komposten och i vilka proportioner, men jag skulle tippa att det kan vara något starkare än U-jord ifall det är en hel del hushållskompost i. Är det dock bara en mindre mängd hushållskompost och istället mest trädgårdskompost kan det vara lite mindre näring.

En nackdel med kompostjord är att den blir tyngre än torvprodukterna så den brukar inte vara så lämplig till balkonglådor och hinkar man lätt vill kunna flytta på.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 18-06-2007, 07:57
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Precis din blandning har jag under många år kört i alla utekrukor. Tomater, blomlådor, blomkrukor osv. Lite sållad itill blommorna och blandad med lite gjutsand (leca till amplarna, för tyngden). Rakt av som den är till tomater och sånt.
          Mina växter har varit jättefina med den grunden.
          I år med nytt hus och ingen gammal kompost är första året på jättelänge som jag köpt påsjord till utomhusväxter. Hoppas klara mig nästa år.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon