Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Spanska skogssniglarna dör av järnvitriol 330:-/25kg, Bekämpa Spanska skogssniglar - Mördarsniglar
          gröntärskönt
          Inlägg 14-07-2007, 11:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 11 522

Tyvärr så tillförde inte inlägget något till forumet. Det pågår liknande diskussioner på andra platser.
          Nej nu ska jag ut och nässelvattna mina kålplantor. Men kom ihåg. Nässlor bränns. Så ha handskar på er när ni ska plocka dom.

Redigerat av gröntärskönt: 17-07-2007, 23:01

Citera
          carita
          Inlägg 14-07-2007, 12:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 7 406

Ska spara denna tråd...kan vara bra att ha för framtida behov, skönt att höra att något "billigare" alternativ fungerar, vi har också en stor tomt.

Trodde inte att dessa sniglar fanns så nära här än (i Värmland) bor själv på andra sidan om Karlstad men efter att ha läst både NWT nu i veckan och den här tråden, så börjar man inse att sniglarna är här när som helst...så det är väl bara en tidsfråga när dom kommer för att invadera min trädgård...

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 14-07-2007, 12:04
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Vad jag funderar på är... sniglarna lockas väl inte till järnsulfaten, utan det är väl snarare så att de som råkar passera just där dör. Det fungerar alltså som ett sorts "snigelstaket" så länge det inte regnar. Men dör de av att de äter det eller för att de får det på sig? Och hur påverkar det växtligheten? Mossa dör ju men andra växter och gräsmattan? Insekter?

Citera
          buffy
          Inlägg 14-07-2007, 12:17
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem nr: 8 323

Här regnar det och regnar, järnsulfatet jag strödde ut på komposten igår spolades bort i på en kvart i morse (6 mm slagregn till).
          Järn är ju dödligt giftigt oxå för människor, hur mkt järn kan man häva ut i naturen utan att riskera att fördärva den?

Järnsulfat innehåller trevärda järnjoner (III), järnfosfat tvåvärda (II). Men vad jag har läst mig till här på forumet tycks bägge sorterna funka mot sniglar. Tvåvärt järn borde väl dock vara mer reaktivt än trevärt??

Citera
          gröntärskönt
          Inlägg 14-07-2007, 12:45
          Länk hit: #5

Medlem

Järn är inte dödligt för människor. Tvärtom dör vi utan järn. Men nu pratar vi i födointag. Massor men människor arbetar men järn och stål..det dammar och ryker..detta ger metallsmak mm...men att det skulle vara "dödligt för människor mm" nej det vet jag inget om. Allt jag läst och hört fråmn biologer mm säger att det inte finns några biologiska problem med det. Dock ska det inte överdoseras. Försiktighetsprincipen ska ju alltid råda tycker jag.

Citera
          fredwel
          Inlägg 14-07-2007, 13:58
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem nr: 6 602

Järn är giftigt för människor i inte alltför stora doser. Man kan ta självmord med järntabletter.

/fredrik

Citera
          gröntärskönt
          Inlägg 14-07-2007, 14:02
          Länk hit: #7

Medlem

Den här tråden handlar om att bekämpa Spanska skogssniglar. Om du vill diskutera självmordsmetoder får du gå någon annanstans tycker jag. Jag är blodgivare så jag kan detta med järnbehov.

Citera
          Pirum
          Inlägg 14-07-2007, 15:02
          Länk hit: #8

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

När järnvitriol blandas med vatten bildas järnhydroxid (rost) och svavelsyra, det verkar inte överdrivet farligt men man ska nog inte låta det ligga öppet så att barn, hundar, katter och inte minst fåglar kan få tag i det.

http://www.swedhandling.com/pdf/156.pdf

--------------------
          zon2.5

Citera
          buffy
          Inlägg 14-07-2007, 17:43
          Länk hit: #9

Medlem

Svavelsyran är väl kanske ingen höjdare m tanke på den försurning av miljön som vi redan dras med (främst pga svavelhaltiga kolvätebränslen?), en hel del växter som man är mer förtjust i än mossa bör väl kunna ta skada av att man sänker markens pH? Vilket man väl gör om man öser ut kilovis med järnvitriol?

Jag vill också bli av med de vämjeliga sniglarna, alla kemiska snigelmedel regnar bort och ens handgripliga utrotningsinsatser räcker inte till =((( Läste igår en notis i HD om att danskarna nu vill ta "nationella krafttag" mot snigelplågan. Vilken typ av krafttag man tänker sig stod det inget om, men fortsättning följer förhoppningsvis!

Citera
          fredwel
          Inlägg 14-07-2007, 21:29
          Länk hit: #10

Medlem

On topic: Järnvitriol kan ge märken på bland annat betong och trädäck, man bör vara försiktig med stänk.

Lite mer off topic:
          CITAT (gröntärskönt @ 14-07-2007, 15:02) *
          Den här tråden handlar om att bekämpa Spanska skogssniglar. Om du vill diskutera självmordsmetoder får du gå någon annanstans tycker jag. Jag är blodgivare så jag kan detta med järnbehov.

Vad jag menade är att folk har tagit livet av sig med järntabletter, jag är inte ute efter att förespråka självmordsmetoder. Jag reagerade på ditt sätt att kategoriskt säga att järn är ofarligt när jag vet motsatsen. Att järn är så är farligt informerades vi om redan i grundskolan. Googlade lite och hittade det här:

"Mycket stora engångsdoser av lösligt järn kan vara dödligt. Barn har avlidit efter
          att av misstag fått i sig alldeles för stora doser och vuxna personer har begått
          självmord genom att ta stora engångsdoser järn. En dödlig dos för en vuxen
          människa är 200-250 mg järn/kg kroppsvikt. Svår järnförgiftning hos barn sker
          vid ett intag på 500 mg och ger då symptom som blodig diarré. För en vuxen
          person kan 100-400 mg/dag leda till acidos, lever- och/eller njurskador samt
          hjärtsvikt. För människa är den övre gränsen för rekommenderat dagligt intag av
          järn satt till 45 mg/dag."

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000799/...fssonHelena.pdf

Gissar att det är duroferon du får? fem sådana tabletter ger m a o en allvarlig förgiftning hos ett barn (eller knappt 1,5 g järnvitriol om jag räknat rätt). En burk rymmer 100 receptfria tabletter vilket kan vara tillräckligt för att ha ihjäl en tonåring. Att en kaffekopp järnvitriol ska ha ihjäl en vuxen människa är en annan uppgift jag sett.

Fredrik

PS: det danska förslaget var att skicka ut hemvärnet att jaga mördarsnilglar biggrin.gif

Citera
          gröntärskönt
          Inlägg 14-07-2007, 22:25
          Länk hit: #11

Medlem

du fredwel - fredrik

jag beklagar att du inte kan hitta rätt forum
          jag tror ingen med lukt och smaksinne skulle äta järnvitriol
          du är uppenbarligen ute efter att förstöra denna tråden.
          du har lyckats.

Citera
          fredwel
          Inlägg 14-07-2007, 22:47
          Länk hit: #12

Medlem

Hittade denna tråd som tar upp samma frågeställning:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=59658

/fredrik

Citera
          evely
          Inlägg 15-07-2007, 05:27
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 9 360

CITAT (gröntärskönt @ 14-07-2007, 23:25) *
          du fredwel - fredrik

du har lyckats.

Va! Förstår inte detta! Jag tycker att Fredirik kommer med bra information! Å andra sidan så ser jag svavelsyran och risken för frätskador som en större fara. Jag tror att det är viktigt att ha koll på vad som är giftigt.

Citera
          Boxer
          Inlägg 15-07-2007, 07:11
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

du fredwel - fredrik

du har lyckats.

confused.gif no.gif

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          buffy
          Inlägg 15-07-2007, 11:46
          Länk hit: #15

Medlem

Jag tycker att det är en bra tråd som Gröntärskönt startade och jag tycker inte att fredwel har förstört den - det är väl viktigt att beakta eventuella skadliga effekter på annat än sniglarna när man diskuterar bekämpningsmetoder. Att järn är giftigt är det kanske många som inte vet. Jag tror inte att någon frivilligt skulle äta järnsulfat (inte ens sniglarna), det jag undrar över är snarast sekundära effekter av att bemänga en odlingsyta med järn. Är det farligt för människohälsan om det t ex är ett grönsaksland det handlar om, inte ett område med gräs som Gröntärskönt skriver om.

Citera
          Österläge
          Inlägg 16-07-2007, 08:30
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

du fredwel - fredrik

du har lyckats.

Snacka om lättstött... Det går ju inte att bara diskutera möjliga utrotningssätt utan att även diskutera eventuella biverkningar, det finns ju säkert väldigt effektiva metoder men vars biverkningar gör dem klart olämpliga...

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 14:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon