On topic: Järnvitriol kan ge märken på bland annat betong och trädäck, man bör vara försiktig med stänk.
Lite mer off topic:
CITAT (gröntärskönt @ 14-07-2007, 15:02)

Den här tråden handlar om att bekämpa Spanska skogssniglar. Om du vill diskutera självmordsmetoder får du gå någon annanstans tycker jag. Jag är blodgivare så jag kan detta med järnbehov.
Vad jag menade är att folk
har tagit livet av sig med järntabletter, jag är inte ute efter att förespråka självmordsmetoder. Jag reagerade på ditt sätt att kategoriskt säga att järn är ofarligt när jag vet motsatsen. Att järn är så är farligt informerades vi om redan i grundskolan. Googlade lite och hittade det här:
"Mycket stora engångsdoser av lösligt järn kan vara dödligt. Barn har avlidit efter
att av misstag fått i sig alldeles för stora doser och vuxna personer har begått
självmord genom att ta stora engångsdoser järn. En dödlig dos för en vuxen
människa är 200-250 mg järn/kg kroppsvikt. Svår järnförgiftning hos barn sker
vid ett intag på 500 mg och ger då symptom som blodig diarré. För en vuxen
person kan 100-400 mg/dag leda till acidos, lever- och/eller njurskador samt
hjärtsvikt. För människa är den övre gränsen för rekommenderat dagligt intag av
järn satt till 45 mg/dag."
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000799/...fssonHelena.pdfGissar att det är duroferon du får? fem sådana tabletter ger m a o en allvarlig förgiftning hos ett barn (eller knappt 1,5 g järnvitriol om jag räknat rätt). En burk rymmer 100 receptfria tabletter vilket kan vara tillräckligt för att ha ihjäl en tonåring. Att en kaffekopp järnvitriol ska ha ihjäl en vuxen människa är en annan uppgift jag sett.
Fredrik
PS: det danska förslaget var att skicka ut hemvärnet att jaga mördarsnilglar