Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Dokumenterar ni?
          Kajsa i Arvika
          Inlägg 16-07-2007, 12:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 351
          Medlem nr: 8 660

Satt och funderade härom dan på hurpass noggranna (eller inte!!) giggle.gif ni e med att dokumentera era sådder? g.gif

VAD skriver ni och hur? Papper, dator, fotar ni sådderna? confused.gif Hur länge "följer" ni sådderna med dokumentationen, tid till blomning, plantering, "utfall" etc etc.. ?

Jag e som vanligt, full av goda odla intentioner blush.gif , håller först på att krevera av habegär över en vacker blomma devil.gif och lägger ut pengar som man egentligen inte har help.gif och sedan sjunker dokumentationsnivån i takt med att berget av krukor växer... crazy.gif Till slut ger man bort en kruka till kompisen och säger att "jag tror det e en sån där vit blomma..." wink.gif

NÄSTA gång ska jag inte göra så whist.gif lovar jag varenda år.. Kommer jag någonsin att bättra mej och bli "vuxen" och "duktig"??!! duh.gif

--------------------
          Före detta Morinablomman..

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 16-07-2007, 13:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Ja, jag tänker jämt att "jag ska så så lite så nog kommer jag ihåg vad som är vart" o.s.v. Gör jag det? Nähä då!! duh.gif Sår mer än jag tänkt, kommer mycket mer plantor än beräknat (är pessimist när det gäller så´nt, så jag tar i "för säkerhets skull"!!), nämns inte kasta bort, o.s.v. o.s.v. Jag har gett upp hoppet om att jag kommer att bättra mig wub.gif

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Monarda
          Inlägg 16-07-2007, 14:33
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Jag hyser också en obotlig övertro på vad mitt minne kan prestera. När jag började med min trädgård för 10 år sedan skaffade jag en bok där jag skrev upp allt från frö till färdigt resultat. Vilka fröfirmor jag beställt från, när jag sådde och när det grodde o.s.v. Den ambitionen varade tyvärr bara i två säsonger. Dock har jag sparat alla fröpåsar genom åren så om det kniper får jag rota igenom dom för att väcka minnet till liv. Människan är av naturen lat, så också jag. Dessutom är jag rätt 'duktig' på att slarva bort etiketter från inköpta plantor. sad.gif

Citera
          Mollis
          Inlägg 16-07-2007, 14:45
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

Jag fick en jättefin inbunden bok som heter "Trädgårdsalmanacka" som man kan skriva in allt vad man företar sig, och jag måste säga att det har börjat bra.... men jag blir inte ett dugg förvånad om det inte fortsätter riktigt lika ambitöst kommande år rolleyes.gif

//Mollis

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 16-07-2007, 15:23
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

I datorn -enkel o snabbt -tex excel .. -följer grotid metod mm och småplantan fotas -ett foto till eller fler när o om de blommar
          Däremot skriver jag aldrig upp Var jag planterat dem eftersom jag minns det ändå

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Tosan
          Inlägg 16-07-2007, 16:56
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Nja, dokumenterar och dokumenterar... Frön märker jag i kanten på minidrivhuset, lite maskeringstejp bara. Sen när det kommit upp ska man väl se vad det är, eller? Inte alltid kanske, men det har gått hyfsat hittills. Sen tänker jag varje år att jag ska sätta ner såna där stickor så jag vet vad som ska titta upp var, men varje år kommer det snö *surprice* å då är det ju kört. Det mesta upptäcker jag ju vad det är så småningom, men ibland har man en enorm ogräsplanta som inte ska va där.
          Vinrankorna visste jag ju precis i höstas vilken som var vilken, nemas problemas! Tror ni jag vet det nu?
          Hittade en "lök-och knölgrop" som jag grävde ner lite blandat i ifjol. Den hade jag glömt bort att jag hade.
          Borde nog skärpa mig lite iaf. Nu när det ska bli rosor här överallt så har jag tänkt mig att märka dem med snygga skyltar, måste bara komma på hur. Skulle vilja ha en lamineringsmaskin...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Mollis
          Inlägg 16-07-2007, 17:58
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

CITAT (Tosan @ 16-07-2007, 17:56) *
          Skulle vilja ha en lamineringsmaskin...

Ja därsa du nåt! vi har en sådär apparat som man kan plasta in papper med, t ex bilder man har på datorn, etiketter o dyl. bra idé! (Ok, kanske inte jättesnyggt om man skriver ut dem på vitt papper, redigerade med Notepad, men man kan ju lätt göra lite finare etiketter i nåt trevligt datorprogram och sen fästa dem på små blompinnar...)

//Mollis

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 16-07-2007, 19:10
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Det som håller bäst är ändå de vanliga vita etiketterna och blyertspenna ... angel_not.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Tosan
          Inlägg 16-07-2007, 20:38
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (Mollis @ 16-07-2007, 18:58) *
          Ja därsa du nåt! vi har en sådär apparat som man kan plasta in papper med, t ex bilder man har på datorn, etiketter o dyl. bra idé! (Ok, kanske inte jättesnyggt om man skriver ut dem på vitt papper, redigerade med Notepad, men man kan ju lätt göra lite finare etiketter i nåt trevligt datorprogram och sen fästa dem på små blompinnar...)

//Mollis

Precis så jag tänkte, en liten skylt vid varje liksom...
          Och du kan ju göra precis vad som helst i tex publisher, bara fantasin som sätter gränser.

CITAT (kerstin z5-6 @ 16-07-2007, 20:10) *
          Det som håller bäst är ändå de vanliga vita etiketterna och blyertspenna ... angel_not.gif

Ja, så länge de stannar där de ska... Det är inte alltid de gör det med en 4-åring på frigång tongue.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Tesa
          Inlägg 17-07-2007, 22:45
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Jag har nästan slutat dokumentera...det hinns inte med om jag ska få det roliga gjort. Skriver iofs upp sådder i en kladdbok efter datum och perennerna får sådatum på etiketten också men där är det i stort sett slut på dokumentationen.
          Ibland händer det att jag inventerar (försöker) mina rabatter och skriver upp vad som finns var, etiketter gräver jag ner bredvid så att de bara sticker upp lite, lite för att försöka hålla ordning på sorterna...
          Fröna har jag i en, två...eller ärligt talat vet jag inte hur många lådor, askar, burkar, påsar...knör ner alltihop så här dags på året i en större låda och börjar leta igenom den strax efter jul igen...sorterar sovrar och slarvar bort hela askar med frön...köper nya och hittar dom gamla igen på nåt konstigt ställe..
          Men på nåt vis så får jag till plantor av både det ena och det andra varje år ändå... biggrin.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          vapeubj
          Inlägg 09-08-2007, 22:46
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 11 045

Oj, där fann du en öm punkt! Hade tänkt att dokumentera mina trädgårdsäventyr men det blev inte som jag tänkt. Nu gör jag så att jag gör en vända med kameran lite då och då i trädgården och laddar ner bilderna i en mapp med år och datum . Sedan kan jag sitta och titta på vad som hänt, eller vilka förändringar och kompletteringar jag vill göra. Information från nyinköpta plantor och fröpåsar spar jag i en pärm med fotofickor.
          Ulla B

Citera
          lissa
          Inlägg 09-08-2007, 23:16
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Jag börjar också året med att annotera allt i en bok, etiketter av gamla vita mjölkflaskor och markeringspenna som man använder till att skriva på CD skivor, fäster jättebra...Men sen har jag inte tid att fortsätta att skriva i boken, men lapparna är till stor hjälp..utom i år när en sålåda ramlade i golvet så att alla frön och lappar blandades. Det är därför jag har haft ut flera ID hjälpstrådar i år...men visst vore det roligt att kunna fortsätta att skriva allt som händer g.gif

--------------------

Citera
          Pirum
          Inlägg 10-08-2007, 03:28
          Länk hit: #13

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Jag försöker lite halvhjärtat dokumentera mina potatisar, så jag vet vad som hänt tidigare år. Funkar sisådär, dels bor jag långt från åkrarna (lånar av släktingar), dels har sommarens regn inneburit att kameran fått stanna hemma ofta.

--------------------
          zon2.5

Citera
          myrtille
          Inlägg 10-08-2007, 07:13
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 324
          Medlem nr: 5 306

Jag har en excelfil över mina chilisådder. Jag har många olika sorter och vill hålla reda på skillnaderna till senare år. Ambitionen var att notera hur snabbt de växer, när de får första blomman, när de får första frukten och lite annat, men jag blir alltmer slarvig med det. Däremot fotar jag mycket. Det tycker jag är så kul att jag nu även börjat dokumentera djurlivet i min balkongodling - skadedjur såväl som nyttodjur.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 10-08-2007, 08:17
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Jag är nog lite slarvig vid sådd och att hålla reda på vad som ploppar upp. Brukar väl ändå se vad som kommer upp till slut. Däremot brukar jag fota regelbundet hur rabatten och växthuset ser ut och lägga in bilderna i datorn med datumangivelse... men det är väl det... innocent.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Limeblossom
          Inlägg 12-08-2007, 17:18
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 586
          Medlem nr: 1 371

Nu fick jag dåligt samvete....jag skulle när vi flyttade hit dokumentera allt jag planterade för att veta vad och vart det var...men inte då. Jag knäpper kort ibland, men inte ett skrivet ord har det blivit whist.gif Men mina blygsamma sådder märker jag. Dessutom väldigt snyggt i år: sönderklippta glasslock och märkpenna...... biggrin.gif

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 12-08-2007, 17:26
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

Jag har börjat i år med att skriva dagbok under våren och försommaren, lite om vad som kommit upp och när det blommar. Tänkte att jag skulle kunna tycka att det kan vara kul att jämföra år efter år.
          Nästa år ska jag även skriva lite om vädret och mer om mina sådder.
          Jag fotogaferar jättemycket. Jag tycker att det är kul att se från år till år hur häcken växer eller t ex hur "nyplanteringar" tar sig.

--------------------

Citera
          cecland
          Inlägg 12-08-2007, 18:58
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 9 932

Jag skriver trädgårds+krukväxtdagbok i ett worddokument. Jag skriver bara (nästan) vad JAG gör, bara lite om hur naturen agerar. Skriver ganska detaljerat, t ex vilken sorts jord jag planterat/sått i. Och så tar jag foton då och då när jag tycker att det har hänt något. Döper dom till växtens namn + datum. Lägger upp ett urval av bilderna på min hemsida så kan mamma gå in och titta hur det ser ut hos mig.

Kom på nu att jag har en växtlista också där jag skriver när allt blommar (av mina fleråriga växter) så kan jag se om det är något år som de inte beter sig som vanligt kan jag kolla vilka månader de brukar blomma här hos mig.

Tur att jag bara har balkongträdgård... vore nog lite jobbigt att vara så noga med en fullstor trädgård. Märker aldrig sådder, jag sår inte så mycket ändå och jag känner igen bladen på det jag sår.

--------------------
          Cecilia i Karlstad, zon 3
          Odlar på skuggig österbalkong

Citera
          AnnammA
          Inlägg 19-08-2007, 16:49
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

Jag har en bok, som är min trädgårdsdagbok, och där skriver jag då&då, om väder och vind, roseninköp, frösådder och annat. Och jag försöker sätta etiketter på plantor jag sått, men någon ordning på det hela...Nja...Digitalkameran är ju bra som dokumentationshjälpmedel, för där får du ju datumet, och du kan fotografera platserna i trädgården i du planterar och ordnar och ändrar om...
          Hälsn

AnnA

--------------------

Citera
          Maria_z5
          Inlägg 19-08-2007, 21:03
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 407
          Medlem nr: 8 881

Min man gjorde ett fint excelark som jag kan pillra med hur mycket jag vill.
          Himla skönt för då vet jag vad som inte har fungerat och vad som gjorde det!!

det kliar i fingrarna att starta upp det nya för nästa odlingssäsong. flirting.gif

Dessutom har jag också en fin bok med utrymme för idéer, projekt och andra saker som jag inte vill hålla i minnet. Sådant tenderar att försvinna för gott och jag vill kunna ta tag i dem när jag har tid och lust.

/Maria

Redigerat av Maria_z5: 19-08-2007, 21:06

--------------------
          Entusiast i zon 5

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 10:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon