Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Rhododendron i solsken, Klarar de sig?
          Thalassa
          Inlägg 22-07-2007, 19:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 546
          Medlem nr: 7 606

Jag såg en bild på en helt underbar rabatt i en trädgårdstidning. Så jag var bara tvungen att härmas och göra något liknande. På bilden fanns det Rhododendron i rabatten och jag planterade givetvis också det. Saken är bara den att min rabatt är ganska utsatt för sol och vad jag vet så vill Rhododendron ha halvskugga. Kommer de att klara sig i solen? Eller blir det problem? Räcker det om jag i så fall planterar någon högre växt i närheten som skuggar?

Jag grävde stora gropar åt Rhododendrona och gav dem rikligt med rhododendronjord så de borde trivas. Om det nu inte bara är för soligt. Vad har ni andra för erfarenheter, är det någon som har Rhododendron i solen eller har alla sina i skugga?

Citera
          pixieangel
          Inlägg 22-07-2007, 20:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 8 024

Hejsan

Jag kan bara berätta mina egna erfarenheter för jag har som dig trott de ville ha halvskugga. Men jag har 3 st stora roddisar och alla får mycket sol. Och de verkar stormtrivas. Jag har nyligen köpt detta huset och de verkar ha stått där väldigt länge. Jag vet inte om det kanske är så att stora plantor med tiden kanske tåler det mesta.

Men de jag har får som sagt väldigt mycket sol och de har inga sjukdomar, har blommat väldigt bra och de har även växt till sig en bit.

Så du kanske skall kolla vad det är för roddis du har och se till att där ej är några extra krav på skötsel mer än standard roddis krav och sen helt enkelt testa och låta din planta stå kvar och se hur det går.
          Jag hade nog gjort så och sen hållt koll på utvecklingen.

Lycka till smile.gif

Mvh
          Suss

Citera
          Thalassa
          Inlägg 22-07-2007, 23:25
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för svaret! smile.gif
          Skönt att höra att det finns de som har Rhododendron i solen och att det funkar. Jag hoppas verkligen att det kommer att funka för oss. De är precis nyplanterade men jag skall hålla koll på dem, precis som du skriver. Verkar de vantrivas så får jag väl flytta dem. Men jag hoppas verkligen att de skall trivas för jag är supernöjd med min nya rabatt.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 23-07-2007, 05:33
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag kan bara bekräfta Suss svar. En kompis till mig har en underbar, minst 60 år gammal enorm rhododendron i ett läge där det är sol från morgon till kväll.

För ett par år sedan var den lite risig, massor med vita flygare, gles. Men i år har den blivit ung på nytt smile.gif Massor med skott och blommor!!! Tät och fin. Helt underbar. Kan det vara allt regnande? Hon har gödslat med rhododendrongödning. Jag tror hon har tillsatt någon speciell jord, torvmull. Och den växer på lerjord! Lerjord är ju ofta ganska kalkrik, vilket roddarna inte lär tåla.

Så sol tål dom...

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Boxer
          Inlägg 23-07-2007, 06:07
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

De trivs och blommar bra i sol, men vill inte ha för mycket vind.

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          Thalassa
          Inlägg 23-07-2007, 11:16
          Länk hit: #6

Medlem

Det låter ju jättebra och då kommer det nog att funka. Ska åka och handla fler och bygga ut projektet vidare.

Vad det gäller vind så står de nog skapligt skyddade i alla fall. Cirka 10 meter från dem är det en skog och så finns det ett förråd i närheten också. De står i en solig glänta. Så sol får de rejält men också vindskydd.

Tack för alla svaren! smile.gif Jag publicerar en bild på rabatten när jag planterat klart.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 23-07-2007, 19:15
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Storbladiga rhododendron tål skugga men trivs även i full sol om de får tillräckligt med vatten. Småbladiga rhododendron ska ha sol. De flesta småbladiga härstammar från arter som växer på kalfjället.
          Jag har varit med om att en del blad har fått smärre brännskador vid extremt långa, varma, soliga perioder. Det är tyvärr ganska sällsynt med sådant väder i Sverige.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 19:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon