Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14
Håller med dig, inte var den där så värst kul inte... Jag tycker om min violruta, tycker om att den blommar som ett sött violett moln högt ovanför de andra blommorna i rabatten. Här är en bild på min violruta (tillsammans med liljan 'Umbria').
Medlem
Antal inlägg: 374
Medlem nr: 3 741
Det där är en vildväxande sort tror jag men jag hittar den inte i den virtuella floran. Jag hade ngt liknande i min första trädgård men jag går banne mig bet på vad den hette.
Medlem
Antal inlägg: 374
Medlem nr: 3 741
Jag kollade upp i gamla växtlistor och den jag hade hette Thalictrum minus. Den blev rätt hög och det ser ju inte din riktigt ut att vara. Om man googlar på bilder får man upp bilder som verkligen ser olika ut! Men en del ser onekligen ut som din ruta - och den jag hade. Fel frö är ett otyg. En Sorbus vilmorinii grodde för mig - glad blev jag men sen slog jag upp den för att vara säker. Sorbus är det nog men inte ngn vilmorinii inte. (ursäkt ev felstavning)
Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296
Jag har ett par stånd violruta som är likadana som Gåsis´. Men dom är högre, uppemot 2 meter normalt och kräver stöd. En fantastisk syn och hörupplevelse när dom kryllar av småhumlor, fast just i år hade jag inga humlor. Gillar sol men vill ha fuktigt runt fötterna, står dom för torrt blir dom låga.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Medlem
Antal inlägg: 2 524
Medlem nr: 5 050
Då är det torkan som är orsaken till storleken. Det har regnat en enda dag här sedan maj. Men jag vet inte om jag tycker den vore snyggare som större...fast humlorna gillar den verkligen.