Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > kattpassning, katten uppför sig inte normalt
          Carex
          Inlägg 30-07-2007, 21:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

Hej.
          Just nu passar min pojkvän och jag en katthane (förmodligen kastrerad) åt en kompis som bara bor en trappa upp, dvs. väldigt nära grannar. Vi bor i lägenheten för tillfället och är borta lite under dagarna, ibland länge och sammanhängande, ibland kort och ofta, ja, helt enkelt så som man gör när man är ledig. Vi sköter allt som har med mat och vatten och kattlåda som ägarna gör, kammar katten ofta eftersom de sagt att den tycker om det och ger den färskt gräs, också enligt ägarnas önskningar.
          Problemet är att katten ständigt jamar så hjärtslitande uppgivet och står vid dörren länge och ofta och jamar och stirrar på dörren. Särskilt vid den tiden som en av ägarna brukar komma hem från jobbet. Katten verkar uttråkad och kissar i kattlådan vilket den normalt inte gör (toalettränad, sätter sig på ringen och hoppar sedan ner när den gjort sitt och sedan får man spola så fort man får tillfälle) Tyvärr är den inomhuskatt eftersom vår förening inte vill ha katter gående i området, men det är den van vid även om den var utekatt på ägarnas förra ställe. Eftersom vi passar den under en lång period har de valt att inte vänja den vid att gå ut under sommaren (de går ut med den ibland och ser till att den inte springer utom synhåll) men balkongen är helt okej, men den verkar inte vara intreserad av att vara där. Vi släpper ut den i trappuppgången ibland eftersom ägarna också brukar göra det. Idag råkade den komma ner i den andra lägenheten vilket den verkade tycka var spännande.
          Vi vet inte riktigt vad vi ska göra, det är uppenbart att den saknar ägarna och har tråkigt, vad kan vi göra? Just det att den kissar i kattlådan vilket den aldrig annars gör är orande tycker jag.
          Tacksam för alla tips.

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera
          Tosan
          Inlägg 30-07-2007, 21:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Jag tror nog det beror ¨på att husse och matte är borta, och ni nu flyttat in ist... Det är ju kattens lägenhet, och han har ju tillåtit dem att bo hos sig mot att de tar hand om honom. Nu finns andra människor i hans hus. Det måste va ganska förvirrande för katten.
          Om det finns en löpande hona i huset kan nog det bidra, särskilt om katten är okastrerad eller kastrerats sent, men jag tror inte det beror på det.
          Det enda ni kan göra är egentligen att försöka aktivera katten vilket inte alltid är så lätt, men såna där kattleksaker kan göra nytta, små möss eller bollar med pinglor. Sen tycker ju jag även om inte alla håller med att man i ert läge gott kan muta katten lite och skämma bort den med en eller annan godsak för att göra det "mödan värt" att ha er där.
          Hoppas det går bättre snart. Lycka till!

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          GrönAnna
          Inlägg 30-07-2007, 23:37
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem nr: 2 778

Katter är ju extrema vanedjur, och nu har ju många av rutinerna förändrats för katten ni passar, så det är helt normalt att den reagerar. Jag skulle inte oroa mig för att den går på lådan - var tacksam för det, det är ju bättre än att den sätter sig någon annanstans. Ägarna hade väl inte haft ngn låda om den aldrig gick på den, eller?
          Men katten är säkert lite osäker av situationen, vet bara att det inte är som vanligt längre, eftersom rutinerna plötsligt förändrats. Den behöver lite tid på sig att ställa om sig till och vänja sig vid er. Än så länge är den inställd på ägarens tider och sätt att vara/låta/lukta. Jag tror som Tosan att ni ska försöka aktivera och stimulera katten med lek och kel. Pingisbollar, piprensare eller små bollar av hopknycklad folie är lätt att fixa, en del katter gillar att apportera, helt spontant.
          Att den sitter och jamar vid dörren betyder säkert att den vill gå ut, jag skulle faktiskt gissa att den gör så ibland även när ägarna är hemma, eftersom du berättar att de brukar släppa ut den i trappuppgången ibland. Om jag var i er situation så tror jag däremot inte att jag skulle fortsätta att släppa ut den i trappuppgången, för det finns en stor risk att ju fler gånger man gör det, desto mer kommer den att sitta vid dörren och jama. Balkongen blir säkert mer intressant om ytterdörren blir ointressantare, om du förstår vad jag menar?
          På det stora hela tror jag det bara behövs lite tid för katten att ställa om sig, ni tar ju väl hand om den och den kommer snart att anpassa sig till era vanor och rutiner. Katter är inga snabba djur, när det gäller förändring. Lycka till och njut av lånekissen!

--------------------
          Målet är ingenting, vägen är allt.
          GrönAnna

Citera
          Carex
          Inlägg 03-08-2007, 22:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

tack för svaren!:) Har försökt leka lite med den nu men ibland verkar den inte intresserad. Det med lådan som är jobbigt är att den bara kissar i toaletten, och då har ägarna bara papper i lådan där de byter ut de som katten har lagt sitt på, den är alltså inte avsett av vare sig ägarna eler katten (vanligtvis) att kissa i. Detta resulterar att vi måste byta papper flera gånger om dagen och spola ur lådan, torka och lägga i nytt papper. Vi vill inte heller börja med kattsand då vi inte vet vad ägarna tycker om det, dessutom känns det som om vi inte ska behöva bekosta kattsaker när vi bara pasar den.
          Nu låter vi balkongdören stå öppen under dagen men det verkar inte särskilt intressant. Situationen har förbättrats något, men inte så mycket.

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera
          Lemonne
          Inlägg 08-08-2007, 20:27
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

En kattleksak kan du köpa för 20:- i mataffären. Jag tror inte ägarna skulle tycka illa om att du aktiverar katten för att den ska må bra - snarare tvärtom.

Annars är mina egentillverkade gummiband med en knut av presentsnöre längst ut otroligt populära bland katterna i mitt hem!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 03:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon