Syrénbuskar brukar få rotskott, så du kan gräva upp småplantor som växer bredvid häcken. Med en vass spade skiljer du dom från moderplantan. Ta inte dom allra minsta och försök få med så mycket rötter som möjligt. Bästa tiden är senare i höst när syrenen har tappat bladen, eller tidigt i vår. Det går också att få plantor genom att ta pinnar utan rötter, men det har jag aldrig gjort. Utgår från att det tar längre tid att få en buske på det viset. Sedan är det bara att plantera på en plats där du har grävt o förbättrat jorden. Ihärdig vattning första åren och håll fritt från gräs o ogräs i en rätt bred remsa runt plantorna.
Syrener växer långsamt dom första åren, så det kommer att ta tid innan dom blir stora. Mina jag planterade för 7 år sedan har nu blivit ca 2 meter höga, men då började jag med skott som var ca 2 decimeter. Vill du snabbare ha höjd, köp krukodlade plantor. Att syrenerna är olika gör inget. Visst är det snyggt att blanda olika nyanser och sorter! Tänk bara på att vissa sorter är ympade och andra rotäkta, så dom växer lite olika.
Redigerat av Sommartorparn: 07-08-2007, 09:03
--------------------
Hellre planering än plantering
|