Man kan börja 1 januari -det gör jag

-men det är med frö som ska stratifieras-dvs vara ute under snön 6-8 v eller
de jag vet växer mkt långsamt, ramonda , perenn lobelia,rododendron osv
Börjar man så tidigt gör man om man senare har växthus att flytta plantorna till , om inte kan man starta perenner i feb mars
Grönsaker är det nog för tidigt för då -men jag sår a ldrig sådana -bara perenner,ofta 200 sorter eller mer o ibland någon enstaka ettåring
Börja med lysrör -fönsterljus är helt ointressant -du kan odla lika bra eller bättre i fösterlöst källar rum, fläkt kan köpas till senare -ger bra miljö-förbereder för uteliv ,men är inte ett abssolut måste
Låg temp på lysrörsplatsen är det ultimata -det ska INTE (helst) ha rumstemp -gärna 14-15 +
Dels blir det varmt under rören som ska vara på 14-16 tim / dygn -dels blir det då som i naturen svalare nattetid-för hög temp ger rännande plantor , lössinvation osv
Ingen plast runt ,efter grodd -det du sått i sålådor kan med fördel täckas med plastfilm, lufta
Det mesta gror efter ett par v i denna miljö -har du svalare -låt fröna gro inne och sätt under rören så fort de visar minsta grön prick
Rören ska sitta 10-15 cm över plantorna -inte längre ifrån -då blir de långhalsade fula saker ..
Har man lite utrymme är hyllor o hyllplan bra -men det blir lätt varmt -ibland för varmt av rören under plantorna
jag odlar på långbord -men jag har gott om plats
Lysrör fungerar naturligtvis jättebra för övervintringsväxter -samma antal timmar på okt -mars april
Argumentet elkostnad :
Ett lysrör drar inte mkt mer ström än en glödlampa
Lycka till
Här lite mer tips
Frösåddsabum
Redigerat av kerstin z5-6: 19-08-2007, 09:42