|
|
  |
Skadedjur i tusen..., Allt blir angripet av massa skadedjur |
|
|
|
11-07-2003, 09:21
|
Medlem
Antal inlägg: 6
Medlem nr: 1 882

|
 Hej, jag är ny på detta med odling och har gjort en storsatsning. Jag bestämde mig från förra året att forsla ut en himla massa jord till mycket karg skogstomt på en ö i stockholms innerskärgård. Höll på som en tok och bar säckar från affär till bil, bil till båt, båt till odlingställe långt upp på ön - knäckte nästan ryggen av mig och min sambo! Allt såg så snyggt ut när vi ansåg oss färdiga med odlingarna och hade tömt proffsen i affären på alla deras knep och några gifter skulle vi ju inte använda oss av, men vi la på odlingsduk för att förhindra vissa skadedjur. Allt - ALLT blev angripet och oätbart! Orange larver, illgröna larver, vita larver, bladlöss, något som liknar spindelnät spanns runt alla vinbärsklasar och krusbärsbusken blev helt uppäten av någon halvstor ljusgrön/svart larv, sniglar i alla tänkbara modeller dök upp i drivor både med snäcka och utan. Jag skall vara ärlig vitlöken, gräslöken och vårlöken angreps inte och dillen gick till viss del att använda men resten; persilja (storblad och vanlig), morötter (tidig och sen), basilika, timjan, koriander, ruccola, vinbär, krusbär, gurka, slanggurka, spritsärter, rosmarin, rädisor, smultron, rabarber, citronmeliss... suck. Förutom alla dessa snuskiga smådjur som grävde hål i allt så betades det till viss del i landet av både hare och rådjur. Snacka besvikelse, jag trodde inte att det skulle vara så svårt att odla lite grönsaker! I år ser det inte bättre ut trots nya krafttag och "växelvis odling" så att rädisorna vi inte fick smaka av i fjol flyttat till där morötterna vi heller inte fått smaka i fjol stod mm. Skall vi ge upp odling helt eller skall vi använda oss av något "miljövänligt" skadedjursbekämpningsmedel eller har någon några andra tips så tar vi mycket taksamma emot dessa!!!
|
|
|
|
|
11-07-2003, 10:55
|

Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20

|
Hej Du,
Nu har Du två säsongen under bältet :-) och vet Dina naturliga förutsättningar!!
Bor Ni där åter runt/hela odlingssäsongen?
1) Hare å rådjur:
Nät/hönsnät å stängsel gärna elstängsel. Hängna in köksträdgården! Prova att odla i upphöjda odlingsbäddar, dessa är lättare att skydda för fyrfotingar, fiberduk skrämemr rådjur i vissa delar av landet, i andra delar itne alls.
2) Sniglar - det är handplockning morron å kväll som gäller. Försök undvika vattna på kvällen. Det finns snigelmedel att köpa, ett snällt ett. Efter ett par års ihärdig bekämpning så kommer stammen att krympa. Det finns fällor att lägga ut också. Och det är en STÄNDIG kamp!
3) Mkt av larverna kväver man i sin linda genom ständiga turer i trädgården, för larverna komemr inte 'ur intet' - man får lära sig att känna igen ett angrepp när det är litet .
4)Och dte tar TID att etablera en ekologisk balans i trädgården. Matar Ni fåglarna på vintern? Har Ni satt upp holkar? En liten plaskdamm för trivseln och paddorna/grodorna?
5) Det finns en gyllense regel elelr två :-) det kan bara bli bättre - och att man lyckas inte med allting, speciellt itne i början och speciellt inte med allt på en gång. Försök identifiera vad det är som äter och sätt in stöten tidigt på säsongen! Kanske Ni skall plantera allting huller om buller för att förvilla?
Hälsar ingrid ( vad som blev halvdant här i år änsålänge är vissa sorters lök, den gick i blom, och vissa salladsväxter vart uppätna av något kryp)
|
|
|
|
|
11-07-2003, 14:40
|
Medlem

|
Tack för ditt svar Ingrid. Lite förtydligande. Nej - vi kommer inte ut till landet på vintern då det är egen båt som gäller för transport och när isen ligger/ nästan ligger kan vi inte ha den i. Dvs delar av försässongen missar vi genom detta likaså matning av småfåglar under vintern. Men lite holkar har vi satt upp genom åren (som nog skulle behöva rensas till senhösten). Plaskdam vet jag inte om det är tekniskt möjligt på denna karga klippö det är dessutom hyfsat torrt jämt och vattnet räcker knappt till växterna...
När du säger pantera allt huller om buller menar du nog inte - som jag först läste det som - häll alla sorters frön i en påse, blanda och odla. Saken är den att vår "odlingslott" inte är så stor och jag vill odla många olika saker så att det blir bara en snutt/ ett par meter av var och en så vi odlar nog lite huller om buller redan.
Vet du om det går att göra något åt vinbären? Det är storklas som skall vara extra härdig vi skaffat, men trots det är det någon slags spindelnät runt alla bären. Kan man förhindra detta till nästa år?
Hade vi bara otur med krusbären (Hänimäki gul tror jag att den hette) och borde kunna skaffa nya plantor eller är det kört och larverna kommer att kalasa upp även den plantan?
Tacksam för ytterligare svar
|
|
|
|
|
11-07-2003, 16:43
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Vinbär och krusbär överlever enstaka kalätningar. Som Ingrid på V-kusten säger "Mkt av larverna kväver man i sin linda genom ständiga turer i trädgården, för larverna komemr inte 'ur intet' - man får lära sig att känna igen ett angrepp när det är litet ."
Det är bra att ta flera inspektionsrundor i veckan bland sina växter och titta extra noga på växter som man vet drabbas av ohyra då kan man ofta se problemen i tid så man kan bekämpa. När det gäller larver är det ofta handplockning som gäller, är man ute i riktigt god tid och hittar äggsamlingar på växterna kan man bromsa ett angrepp genom att ta bort äggen.
Det låter som om krusbärsbusken var angripen av krusbärsstekel (kan även gå på röda och vita vinbär): Här gäller det att vara ute i tid och ta bort larverna redan medans de är små.
Den som spann in klasarna på vinbären var troligtvis krusbärsmott som går både på vinbär och krusbär: Här gäller det att vara ute i tid och klippa bort klasarna medans larven fortfarande finns kvar därinne.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
11-07-2003, 18:03
|

Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20

|
Todeloo,
Åsa kunde det här med fruktbuskarna :-) inte min starka sida :-))
Kan ju berätta att är vi flyttade hit för några år sedan och startade odlign så gick nästan allting snett här med. Man lär sig :-) iofs hade jag det mesta i bagaget ifrån bardomsträdgården, men när man bor på ett annat ställe är det ens unika förutsättningar som spelar in, och dem måste man lära sig - för att lära sig bemästra och kringå ... och att 'spela med' inte emot. och det Du skrev om att Du har ett litet land å huller om buller :-)) det är bra :-)) Är det möjligt att hägna in? Även om det är sten på bördan (kanske - mera jobb är det alltid) så upphöjda bäddar ( kika gärna in i forumet som heter pallkragsklubben) så en inhängning av landet (fungerar kanske även lite som vindskydd) - och en tur om dagen när Ni flyttat dit :-)
Sedan - kanske ännu mera sten på bördan - är det aldrig fel att i vissa fall ta till lite i överkant i odlingsväg ;-) nån buske extra - etc av nån annan varietet.
Funderar Ingrid
|
|
|
|
|
12-07-2003, 11:43
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
"och har gjort en storsatsning" Kanske ni gick för fort fram, man vill ha resultat och blir bara trött... Ge inte upp! Som Igrid säger, tar det tid att få en ekologisk balans. Ni ska inte använda BlåKorn och annat, utan naturgödsel som inte utarmar jorden.
Själv har vi under tolv år aldrig använt gifter - och vi har inga skadedjur. Jag bara väntar på invasionen... Istället har vi det idylliskt med småfåglar, fjärilar, nyckelpigor och annat. Ibland får jag dra handen över rosenknopparna, eller handplocka liljebaggar, klippa sönder sniglar. Det känns inte så jobbigt.
Vi har bara 800 kvm och jag väntar mej inga stora skördar, men jag älskar att stoppa solvarma körsbär och hallon i munnen, mumsa på söta plommon på hösten. Det finns väldigt bra böcker om naturnära trädgårdsliv, nya i bokhandeln och äldre på biblioteket. Det är bra att lära känna smådjuren i sin trädgård. Många gör faktiskt nytta. Som maskar, nyckelpigor, mm. Biologisk bekämpning använder nyttodjur i bekämpning av skadedjur. http://www.alternativ.nu/handbok/odling/bi...bekampning.html
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
12-07-2003, 19:44
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Du har redan fått bra tips, och säkert kommer det att bli lättare så småningom när fienderna till dina fiender upptäckt att det finns gott att äta i din nya trädgård.
I en trädgård med många arter och inte så mycket av varje brukar det hela lösa sig sett ur ett lite längre perspektiv. Man får inte lika många vinbär varje år och något år kanske inga krusbär alls, men alltid några sorters bär, några kryddsorter och frukter.
Jag har aldrig blivit av med allt ätbart i min trädgård och inte allt blommande heller, men de flesta sorter har nog haft något år där de minskat pga frost, torka, fått blomknoppar och blad avätna eller dylikt. De flesta kommer igen, eller dör så att det blir plats för något annat.
Svaret på åtgärder utöver de som redan nämnts och de ni redan vidtagit är att plantera mer. Ju mer man har, desto mer får man kvar när sniglar, rådjur, baggar, larver och löss fått sitt...
--------------------
|
|
|
|
|
14-07-2003, 11:14
|
Medlem

|
Tack för alla svar! Det är bara att ta nya tag och manuellt plocka skadedjur.. är nog lite pipig när det gäller äckliga baggar mm.. gränsar nästan till fobi men ;-)
trevlig sommar
|
|
|
|
|
14-07-2003, 12:21
|

Medlem

|
Köp bra handskar, kanske typ kirurghandskar på apoteket. Inte dumt när man plockar sniglar heller - man blir så klibbig...
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
14-07-2003, 20:37
|
Medlem
Antal inlägg: 323
Medlem nr: 1 008

|
Mitt bästa knep mot sniglar är att sätta ut stora blomfat med öl på kvällen. Sniglarna dränker sig själva och jag behöver bara hitta ett ställe att lämpa av dem på nästa morgon. Nej, inte är det kul, och inte gör man det med lätt hjärta, men det är vi eller dom som får maten.
|
|
|
|
|
14-07-2003, 22:11
|
Medlem
Antal inlägg: 517
Medlem nr: 1 209

|
vill sniglarna ha någon särskild sorts öl?
Jag satte ut fällor härom kvällen och lyckades fånga ett tiotal ungar per kväll. De vuxna sniglarna gick bara dit och drack lite och sen återgick de till maten. Handplockning gav lika många vuxna sniglar som fällorna gav ungar.
Mina tankar går mot starköl, så att de vuxna blir på fyllan och drattar i, men så kan det väll inte vara, eller...
Jag som är snudd på absolutist ska jag behöva gå till systemet och handla öl till sniglarna?!
--------------------
Ella
|
|
|
|
|
15-07-2003, 12:26
|

Medlem

|
Vanligt vatten går bra... Har du en skvätt öl över, så. Annars ska man inte slösa godsaker på sniglar. Det går bra att blanda vatten + öl, så lite öldoft finns där.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
15-07-2003, 13:42
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Ella @ 14-07-2003, 23:11) vill sniglarna ha någon särskild sorts öl?
Jag som är snudd på absolutist ska jag behöva gå till systemet och handla öl till sniglarna?! "våra" sniglar brydde sig inte om Lättöl, den smuttade de bara men den vanliga 2,8 el. 3,5 % som säljs i livsm. butiker mm gillade de. Vi satt ofta och tittade på när de drack lite, kravlade ur burken och återvände sen och drack ihjäl sig.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|