|
|
  |
Hur bli av med en djungel av spireor? |
|
|
|
24-08-2007, 19:17
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Runt mitt torp växer en djungel av spireor, som jag vill bli av med. Började förra året med att kapa dom vid marken med motorsåg. Orkade inte mer än halva trädgården, men det var intressant för jag hittade flera överväxta gamla harvar eller andra jordbruksredskap. Vem vet vad som döljer sig under resterande snår? Hur som helst, våren kom och därmed rotskotten. Djunglen är nu värre än förut, jag har årsskott som är nästan två meter höga. Jäkla ogräs, några stycken hade väll gått an men när vedboden snart försvinner i grönskan börjar det bli bråttom. Jag riskerar att gå vilse på gårdsplanen.
Finns det något annat sätt än att gräva upp dom med rötterna? Kan man trötta ut dom genom att kapa dom jämns med marken med röjsåg ett antal år i rad? Eller kommer dom bara glatt fortsätta skjuta nya skott varje sommar? Det är mycket jobb att gräva upp dom, och jag vill helst inte gå över med jordfräs heller eftersom det är stenigt och jag inte vill skada trädrötter och eventuella andra växter.
|
|
|
|
|
24-08-2007, 19:53
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
Jadu... det funderade jag på i 5 år, tills jag skulle försöka klippa ner den ena giganten till marken och det slutade med yxan... Vi högg lös rötterna och slet upp dem. Nu går det köra gräsklipparn över så då blir man ju ledig eländet även om det skulle komma ett och annat rotskott.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
24-08-2007, 20:50
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Själv lyckades jag utrota dem i ett hörn av trädgården, den sorten som jag kallar smällbär - vilken sort avser du?
Varje vår när det är blött går jag ut och rycker och drar och en del rötter får man med. Ett annat sätt är att täcka, själv täckte jag med tidningar, givetvis hade jag först klippt ner dem i höjd med marken, och sedan frästes jorden, men det vill du inte göra.
Redigerat av ingrid fuxwall: 24-08-2007, 20:50
|
|
|
|
|
24-08-2007, 21:45
|

Moderator

|
Yxa - sådana problem har jag inte ännu. De blir inte mycket grövre än 1 cm i diameter. Röjsåg är nog perfekt, kanske med plastklinga som slår av dom. Det ligger stora berg av halvt förmultnade spireor i utkanterna av tomten, som förra ägaren kapat ner.
Vet inte exakt vilken sort det är, men de ser ut som häckspirea (spirea salicifolia) och den skall tydligen vara vanligast också så det låter väll rimligt. Raka stammar på upp till två meter med spridda blad, och rosa, fluffiga blommor som börjar vissna och bli bruna nu.
Får väll börja rycka upp dom med rötterna ändå, om det inte finns något annat sätt
Redigerat av Huggorm: 24-08-2007, 21:46
|
|
|
|
|
24-08-2007, 21:57
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
Ja, det är nog klokt att börja med röjsågen. Sen kan du försöka ta lös eländet från backen på nåt vis, antingen om du klipper ner med sekatör till marken så gräsklipparen går över eller ännu hellre försöka få upp rötterna. Mina var väldigt vildvuxna när jag flyttade hit, de grövsta var nog runt 5cm i diameter. Vi har försökt kapa ner, ansa och klippa in men rötterna var så stora att det blev stora knölar i marken på ca 1,5 meter. Nu är den ena borta, och den andra fick 4 pinnar kvar som jag flätat ihop till ett uppstamningförsök. Vet inte vilken sort, men den är stor blir som en boll med ganska stora vita blomklasar som kommer på rad efter grenen. Ses ofta i parker och på kyrkogårdar.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
24-08-2007, 22:57
|

Moderator

|
Aha, då är det inte samma sorts spirea. Mina har rosa blommor, och även de buskar som verkar ha stått en del år blir inte grövre än en dryg centimeter.
Bra trick med gräsklipparen, men det funkar nog sämre hos mig. Det är ganska ojämnt, och just den del av gårdsplanen där det är någorlunda platt råkar vara förskonad från spireor. Än så länge. I stället är det runt en klippa som sticker upp, samt på sluttningen ned mot den gamla åkern det är värst.
|
|
|
|
|
25-08-2007, 11:32
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Verkar som om vi har samma sorts spirea som dig huggorm. Har grävt upp från tomten och satt som häck och det är väldigt tacksamt för de växer verkligen som ogräs.
Resten bekämpar vi genom att dra upp plantorna med roten. De som kommer i gräsmattan klipps ju ner med gräsklipparen hela tiden men de andra brukar vi ta med trimmern. Det brukar gå bra bara man tar dem innan de blir för stora. Inte lika effktivt som att dra upp men det funkar iaf. Lycka till !
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
06-09-2007, 20:44
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
Häckspirea (rosa vippor) var bland det första vi försökte utrota (flerårigt igenvuxen torparträdgård). Vi grävde och grävde och grävde (och lyfte stora stenblock för att kunna gräva och gräva och gräva). Rötterna går djupt, varje liten rotbit ger upphov till ny planta. Täcka över efter konstens alla regler kan kanske funka, jag vet inte.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
06-09-2007, 21:48
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Låter som klasespirea, Spirea billardii eller något sådant. Får den växa fritt tar den över helt men tacksam som häckplanta fast behöver nysättas med 10-20 års mellanrum då den blivit gles. Går bra med sticklingar. Utrotning? Grävmaskin eller Roundup!
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
16-04-2008, 17:37
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
CITAT (Gossen Ruda @ 06-09-2007, 22:48)  Låter som klasespirea, Spirea billardii eller något sådant. Får den växa fritt tar den över helt men tacksam som häckplanta fast behöver nysättas med 10-20 års mellanrum då den blivit gles. Går bra med sticklingar. Utrotning? Grävmaskin eller Roundup! Gossen verkar ha en förkärlek till Roundrup. Det var för oss ett hårt jobb att gräva (för hand med spade), mängder med sten fick lyftas bort o.s.v. Hur blev det? I somras såg vi två små uppstickare, vi grävde genast bort dem. Hur blir det? Den som lever får se. Trädgård tar tid. Varför ska allt gå så fort?
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
16-04-2008, 18:03
|
Medlem
Antal inlägg: 140
Medlem nr: 14 397

|
Jag hade i och för sig inte problem med sprirea, utan med berberis vilket kanske är etter värre - vassare och taggigt!
Fick tipset att hyra en lastbil med kran och sedan slog vi bara en kedja omkring busken så långt ned som möjligt. Sedan fick kranen lyfta upp busken. Fungerade alldeles utmärkt. Naturligtvis fick jag hålla efter en del småbuskar som kom efteråt, men det var ju en barnlek, jämfört att slås med de fullvuxna buskarna.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|