Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > HJÄLP!, Vad kan jag göra
          netaave
          Inlägg 26-08-2007, 18:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Nu har det hänt natten som var igen, SENDRAG!!
          Börjar med underbenets framsida men innan det är klart står tårna åt olika håll och hela benet vrider sig. Smärtan är olidlig!! -cry-.gif

Är det någon som vet vad sendrag beror på? Vad kan jag själv göra annat än massera och försöka belasta benet en stund.
          Det händer ju alltid när man är som tröttast och vill sova man sträcker lite på sig för att boa in sig under täcket och pang så sitter det där.
          Pallar snart inte längre!!

--------------------

Citera
          Tosan
          Inlägg 26-08-2007, 18:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Om man får det när man är gravid beror det oftast på nån brist, var det kalium? Iaf nåt ämne som finns i bananer och grapetonic. Det kan ju va värt ett försök att äta en banan eller dricka ett glas grapetonic innan du går isäng iaf, kan ju i vilket fall inte skada.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          storm
          Inlägg 26-08-2007, 18:52
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 892
          Medlem nr: 6 799

Jag har köpt Magnesium tabletter på apoteket,och det har hjälpt mig jag kunde inte ens sträcka ut musklerna efter gymmet utan att få kramp,eller stå på knä.Men kaliumbrist kan ju också ge sådana symtom.

Tomater inehåller med kalium.

Redigerat av storm: 26-08-2007, 18:53

--------------------
          hellre äta gröt tillsammans än äta oxfile ensam.

Citera
          Gåsis
          Inlägg 26-08-2007, 18:55
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Min mormor hade ofta sendrag och hon sa att lite salt under tungan gjorde susen. Billig och värt ett försök kanske.
          Oftast hade hon sendrag när hon varit på dans och var lite trött i sina ben.

/Åsa

Redigerat av Gåsis: 26-08-2007, 18:56

Citera
          Björken
          Inlägg 26-08-2007, 18:57
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 135
          Medlem nr: 5 335

Sendrag kan man få av vätskebrist, väldigt vanlig orsak faktiskt, så drick lite extra det skadar aldrig.

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 26-08-2007, 18:59
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Det kan bero på dålig blodcirkulation, salt- eller mineralbrist eller dålig arbetsställning/monotont arbete.
          Om man får sendrag ofta bör man ta vitamin- och mineral-kosttillskott alternativt öka blodcirulationen med hjälp av massage och varma omslag. Ät också mer bladgrönt, bönor och frön. Jag har läst mig till detta i Naturmedicinskt lexikon wink.gif

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 26-08-2007, 19:07
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag får ju också ofta muskelkramper. Oftast i sängen. Men ofta< räcker det att jag tar på mig ett paar Skor. Innan jag får in foten så har jag kramp. Mycket jobbigt.

Har ätit magnesium några år men det hjälpte inte. Jag dricker mycket vatten.
          Inget har hjälpt än så länge.

Edelweiss

Citera
          Bee
          Inlägg 26-08-2007, 19:20
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Sendrag? Är det så det heter? Jag trodde det var kramp. För det du beskriver Neta är exakt det jag får allt oftare. Det verkar komma i "skov", dvs det går ett tag mellan attackerna. Har just haft en överdjävlig omgång på ca en vecka. Och nej - jag vet inte varför eller vad man skall göra, så jag tackar också för alla goda tips!
          Bananer gillar jag tex!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          netaave
          Inlägg 26-08-2007, 20:23
          Länk hit: #9

Medlem

Var på dans igår så det kan ju stämma, Vart kall på hemvägen i 3/4-byxor, dricker mycket jämt, minst ett par liter förutom till mat m.m.
          Jobbar ju sittande och rör mig inte så mkt p.g.a. artrosen, banan äter jag oxå ofta men ska ta en vid sänggående i kväll.
          Salt under tungan?? HUR skulle det hjälpa då?

--------------------

Citera
          Tosan
          Inlägg 26-08-2007, 20:25
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Salt innehåller massa mineraler, förmodligen därför

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Netha
          Inlägg 26-08-2007, 20:37
          Länk hit: #11

Gäster

Se till att hålla dig varm om fötter och ben... när jag får mina kramper (ett antal ggr/dag/natt) så tar jag på dubbla (ibland tre ) par långskaftade yllesockar och då tar det en stund medan jag håller fötter och tår absolut stilla, tillls det släpper.

Magnesiumtabletter som finns att köpa receptfritt på apoteket hjälper en del, men testa också att äta 1- 2 bananer/dag och drick ett glas Grape Tonic före sänggående, plus en daglig tur på motionscykeln ger också lindring.... främjar blodcirkulationen.

Citera
          Bee
          Inlägg 26-08-2007, 20:48
          Länk hit: #12

Medlem

Värme hjälper absolut! Dom där dunsockarna när man går och lägger sig är oumbärliga. Och jag skall följa ditt råd Netha att ta på yllesockar även när jag kollar på tv. Konstigt. Det är augusti och då tycker man inte att man skall behöva sånt. Men jo, det är nog så.

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 26-08-2007, 20:49
          Länk hit: #13

Medlem

Men cirkulationen borde ju vara bra när man dansar en hel kväll??
          Kall vart jag ju helt klart, men är "varmfotad" kan inte ha täcke på fötterna på natten t. ex. Så sockar är uteslutet.
          Ska prova torrborsta lite kanske.......
          Tar en banan först bara..... whistling.gif

--------------------

Citera
          Cacki
          Inlägg 26-08-2007, 21:13
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Jag har en sjukdom som gör att jag ofta får kramp i benen och har fått rådet at stretcha ett par gånger om dagen. Det funkar ganska bra för mej så det kanske du skulle testa?
          Jag brukar köra vaderna, lårens fram- och baksida och sätesmusklerna.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Bee
          Inlägg 26-08-2007, 22:07
          Länk hit: #15

Medlem

Förlåt att jag knycker din tråd Neta!

Cacki, skulle du kunna utveckla frågan? Hur då strethcha? Jag vågar inte längre stäcka ut benen och tårna när jag sitter ner för då kommer den eländiga krampen som ett brev på posten. Trist är bara förnamnet. För vad goare finns det än att sträcka ut sig ordentligt?

--------------------

Citera
          storm
          Inlägg 26-08-2007, 22:23
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 892
          Medlem nr: 6 799

Jag ser nu när jag läser tråden att det verkar väldigt individuelt det här med sendrag (kramp), vätske brist ,saltbrist ,mineraler och värme,du Netave du får nog prova dig fram vad som funkar.

--------------------
          hellre äta gröt tillsammans än äta oxfile ensam.

Citera
          Cacki
          Inlägg 26-08-2007, 23:12
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Hmm, ska se om jag kan förklara så att det går att förstå.

Rumpan, lårens baksida och vad: Sätt dej på t.ex sängen med ena foten i golvet och lägg upp det andra benet utsträckt på sängen. (Näsan pekar antingen mot övre eller nedre sänggaveln). Sitt ganska långt ut på kanten. Benet som du håller mot golvet flyttar du bakåt så hälen gärna hamnar en liten bit bakom höftens linje ner mot golvet. Håll benet som du har uppe på sängen så sträckt du kan och tippa överkroppen framåt med foten vinklad rätt upp. Du känner hur det sträcker hela vägen från rumpan ner till hälen. Är du tillräckligt vig kan du ta tag i tårna och sedan sitta så minst en minut. Obs! Ryggen ska vara rak och böj inte så mycket så det gör ont
          Åsså andra benet!

Lårens framsida: Ställ dej på golvet och håll t ex i en stolsrygg så du inte tappar balansen. Böj upp ena benet bakåt och tag tag om vristen och hjälp till att "sparka dej i baken" med hälen (men sparka inte flirting.gif utan håll stilla). Försök att hålla tänkt linje genom axel höft och knä. Knäet ska helst peka rakt ner mot golvet och rumpan ska inte puta ut. Du känner när du gör rätt för då sträcker det i låret. Var försiktig så du inte sträcker för mycket.
          Åsså andra benet!

Vaderna: Ställ dej så du kan ta stöd mot en vägg med ena handen. Sätt ena foten en bit bakåt Lägg över tyngden på det främre benet och håll bakre benet rakt och håll kvar hälen i golvet utan att översträcka knät.. Höften framskjuten. Du känner i vaden hur mycket du kan töja utan att det börjar göra ont.
          Åsså andra benet!

Minst en minut för varje stretchövning.
          Om dina besvär beror på lite dålig cirkulation så är det bra med lite tåhävningar också. Står du på en lite högre tröskel eller något när du gör dem får du desutom lite töjningar i hälsenan också.

Det finns andra liknande övningar som dem jag beskrivit här med samma funktion men jag tycker att de här funkar så bra just för att de är så lätta att göra utan att man behöver krypa ner på golvet eller hålla på med en massa andra akrobatiska konstigheter. Ju lättare desto enklare att verkligen se till att man gör dem regelbundet.

Lycka till! Hoppas att det funkar för dej också. smile.gif (Gör dem strax innan du lägger dej på kvällen så har du bäst effekt över natten)

Redigerat av Cacki: 26-08-2007, 23:17

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Pirum
          Inlägg 27-08-2007, 00:40
          Länk hit: #18

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Nu ska jag inte göra referenser till någon annan tråd, för då blir det väl bara "bråk", men vissa typer av kramper (som bland annat beror på otillräcklig cirkulation) förvärras av rökning.
          Själv får jag ibland kramp när jag ligger för att sova om jag har arbetat hårt under dagen, stått mycket stilla, det kan bero på olika saker. Tror vätskebrist kan spela viss roll.

--------------------
          zon2.5

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 27-08-2007, 11:06
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Bland folk som tränar finns säkert en jättebra förklaring. Finns ju flera här på forumet också.
          Jag har ett minne av biologilektioerna om att i själva muskelfibrerna så går ett ämne åt och det är när det har använts "slut" som man får kramp. Så att få kramp när man tränat hårt eller dansat en hel kväll, gått mycket kan alltså leda till kramp/sendrag när man väl slappnar av och lägger sig ner.

Så hur gör man då...hmm, se till att ha laddat ordentligt innan det man ska göra så att det finns tillräckligt med bränsle i kroppen när man startar med sina grejer. Och se till att sluta i tid, lära känna sina gränser kanske?

Sen är det lämpligt som flera nämnt att strecha musklerna för då kan de få slappna av kontrollerat. För först sträcks väl muskeln under spänning sen släpper det lite. I allafall får jag den känslan. det ska tydligen också främja blodcirkulationen och hjälpa kroppen att transportera slaggprodukter. Är det så??

Citera
          netaave
          Inlägg 28-08-2007, 16:08
          Länk hit: #20

Medlem

Tack Cacki, har skrivit ut dina stretschtips och satt vid sängen tummenupp.gif

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 16:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon