Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Gryt och viltspår, ...någon?
          Floppy
          Inlägg 26-09-2007, 16:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem nr: 5 838

Har precis pratat med en kille i Svenska Grythundsklubben om att prova Ludde på gryt... crying.gif ...men min voffsing är för 'tjock'... -cry-.gif ...man ska vara max 40 cm runt om bringan...Ludde är 53 cm whist.gif ...han är en stooor kille för sin ras...pratade med killen om viltspår i stället...och där vart det tummenupp.gif ... yahoo.gif

Jag har ju provat agillity med honom och det tyckte han var suuuper kul men tråkigt nog så vill inte mattes knä vara med på att springa...(har ju opererat knät flera gånger och det blir inte bättre)...men jag har en kompis som kan ta med Ludde på lite agillity träning...men matte vill ju också hitta på nått med sin älskling...så vi ska nog ta och prova detta med viltspår... bravo.gif

Är det någon som håller på med viltspår eller som har någon erfarenhet av det...och som vill dela med sig av det?

--------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

Citera
          KURT
          Inlägg 26-09-2007, 18:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Jag har ingen praktisk erfarenhet av viltspår, men jag har hört att de som sysslar med det behöver mycket oömma kläder. Så jag antar att de går genom ganska tuff terräng. Men det kanske finns olika moment i olika typer av terräng?

Jag vet att man kan göra spå genom att droppa blod, eller genom att dra ett föremål längs marken.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 26-09-2007, 19:39
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Praktiskt används detta för eftersök vid jakt där inte viltet har dött direkt eller vid trafikolyckor där man måste spåra och avliva skadat vilt.

Du kan börja spårträna hemma i trädgården genom att ta tex. en korvbit och fästa på en pinne el. liknande. Dra korven på marken en 10-20 meter första gången. Håller du korven i handen så kommer hunden lära sig att följa ditt spår i stället för korvens (de är smarta!). Viktigt är att du gör en tydlig markering när och där spåret börjar tex. genom att peka och säga -Spår!

Sedan efter hand tränar man i skog och mark med blodspår. Det blir ju en hel del språngmarcher i skogen dock (med tanke på ditt knä).

Länk!

Lycka till! Det är kul att "använda" sin hund! yes.gif

Redigerat av *Ulrica*: 26-09-2007, 19:55

Citera
          Floppy
          Inlägg 26-09-2007, 20:43
          Länk hit: #4

Medlem

Tackar för svarena...länken var jätte intressant och mycket info...det verkar vara kul...så det måste jag testa...jag vill ha ett proffs som visar första gången så att man vet exakt hur man ska göra...sen kan man träna själv...

--------------------

Citera
          HelBen
          Inlägg 26-09-2007, 20:50
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 2 527

Hej! Kör det mesta med mina borderterrier och har sett hundar i samma storlek som din göra bra ifrån sig i grytet. Men då krävs det rejält med jaktlust och det är väl inget prioriterat område inom westie-aveln...

Däremot viltspår kan alla klara (har t o m sett whippetar, som ju normalt jagar med synen göra bra ifrån sig på spåret). Min dotters dvärgpinschervalp fick gå sitt första viltspår (utan blod men med rådjursklöv) när hon var 10 veckor sådär. Gick så bra, så.

Blod är lite krångligt att få tag på. I välsorterade mataffärer kan man ibland beställa fryst blod. Det är bra! Annars kanske det finns ett slakteri nära dig att kolla med. Be att få fryst blod, annars måste du röra, röra och åter röra så att det inte koagulerar (jag vet, lite äckligt är det).

Läs mer på t ex brandman Tommys sida: http://www.tommy.lundgren.com/hundtips/viltspar.htm

Själv använder jag sällan blod utan drar oftast bara en klöv i skogen. Vill du så småningom tävla är det däremot bra att gå några spår enligt provreglerna. Är din hund inte så van vid blod kan de bli FÖR taggade...

Hur som helst, roligt är det och är din hund duktig kan den göra nytta vid t ex trafikolyckor.

Du kan också lägga "människospår" till din hund. Mina har inget problem med att skilja det ena från det andra. Ev kan du använda olika slags selar/halsband så hunden förstår vad som väntas av den. Människospår är lätt: Bestäm var det ska börja och märk ut stället, sparka gärna upp lite också. Gå rakt fram så långt som det passar, sväng åt något håll (så att du sedan ser att hunden följer dina steg) och gå en bit till. Lämna en liten hög godis vid spårslutet. Gå hem och vänta en stund smile.gif Ta med hunden till spårstart, sätt på selen, sätt hunden en liten bit ifrån, gå fram och titta ordentligt (nosa och känn!) prata intresserat och lite upphetsat så hunden förstår att det är något särskilt på gång (d v s samma som vid blodspårsstart). Kommendera "spåååår" och peka på spåret. Hunden kommer garanterat tycka du är konstig men följa din doft och bli rikligt belönad!

Ha så skoj!

Citera
          Floppy
          Inlägg 26-09-2007, 21:01
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (HelBen @ 26-09-2007, 21:50) *
          Hej! Kör det mesta med mina borderterrier och har sett hundar i samma storlek som din göra bra ifrån sig i grytet. Men då krävs det rejält med jaktlust och det är väl inget prioriterat område inom westie-aveln...

Jag har inte en westie utan en cairn...och killen jag pratade med sa att hålet på vissa ställen i gångarna inte är mer än 13 x 17 cm och där kommer han inte igenom...men jag ska satsa på viltspårningen istället.....jag har ju svärfar som är älgjägare och de har brist på hundar som kan viltspåra...så det blir ju super bra...jag får göra nått med min hund...min hund blir aktiverad med nått den tycker är kul...och vi gör en insats för det skadeskjutna djuret...3 flugor i en smäll...hur bra kan inte det bli... tummenupp.gif ...hua vad jag är ivrig nu då....men jag måste ju vänta tills Ludde är frisk först...han vart ju kastrerad i fredags så det ska ju läka först ordentligt...men sen... yahoo.gif

--------------------

Citera
          Bettson
          Inlägg 26-09-2007, 21:29
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Ska du köra riktiga viltspår ska du träna med blod. Man stegrar träningen med bloduppehåll och sätter finishen med att spåra utan blod. Man kan ju behöva gära kontrolleftersök där viltet är oskatt.

Att från början träna helt utan blod brukar innebära att hunden egentligen rätt gärna spårar spårläggaren.

Ditt dåliga knä behöver du inte oroa dig för för man ska inte spinga. Man måste lära hunden att hålla ett vettigt tempo annars blir man underkänd.

Viktigt är att man gör spårutbildningen innan hunden börjar jaga, annars blir den för het i spåret.

Likaså börjar man med färska spår för att öka svårighetsgraden till spår som är äldre.

Att anslagsspår är 2-5 timmar ( tror jag var längesedan jag tittade) 600 m långt med tre deciliter blod. Det skall vara fyra vinklar ett bloduppehåll på tio meter och en tokvinkel ( tillbakagång) så brukar spåret böja av på slutet som djuren brukar göra när de säker sårlega.

Ett öppenklassprov är samma blodmängd, samma längd men spåret är nattgammalt. Kommer inte ihåg exakt med 12-15 timmar.
          här förekommer det ett skott också strax innan spårslut.

Det här är jättenyttig träning för hunden så lycka till med den. Kom bara ihåg en sak. Spårträning är bara en lite del av ett eftersök och det är mycket annat som skall till för att klara ett eftersök live. Då går det ut på att förkorta djurets lidande inte att sysselsätta hunden.

Och som jag alltid brukar säga. Skarpa eftersök skall bara de aldra bästa hundarna och de skickligaste jägarna syssla med. SJälv har jag varit med mycket, men jag inser att jag inte tillhör de "bästa". Jag nöer mig därför med att assistera dom som är bättre än jag är.

För övrigt behöver du registrera dig hos jordbruksverket ifall du skall köpa blod. Regeln tillkom i galna kosjukans spår.

Citera
          Floppy
          Inlägg 26-09-2007, 21:47
          Länk hit: #8

Medlem

Det var mycket bra info Bettson...jag får se det som ett mål att försöka få den bästa hunden...man ska alltid ha ett mål...men sen om man når det eller inte så finns det där iaf...
          Det där med skott kommer eventuellt bli ett problem...Ludde är ju rädd eller om det är att han är arg det vet jag inte...för fyrverkerier och åska...men jag vet inte hur han reagerar på ett skott...men vi får ju en bra träning och det är huvudsaken...sen om vi lyckas ta oss till de bästa så är ju det ett plus...

--------------------

Citera
          KURT
          Inlägg 27-09-2007, 05:29
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Fast räcker det med att hund är bra på att spåra för att vara lämplig vid eftersök av skadat vilt? Jag trodde att det också ställde vissa krav på hunden när man väl hittar det skadade djuret? För att kunna skjuta det måste väl ibland hunden t ex få ut det ur tät skog? Avlivningen av skadat vilt ställer i alla fall stora krav på jägaren, det kan bli mycket snabba och korta skjutavstånd.

Jag tror väldigt många tränar spårning av andra skäl än för eftersök av vilt. Dels behöver räddningsverket hundar för spårning, och dessutom finns det tävling och bara ren fritidssysselsättning.

Redigerat av KURT: 27-09-2007, 05:30

Citera
          AnitaO
          Inlägg 27-09-2007, 07:08
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (Floppy @ 26-09-2007, 22:47) *
          Det var mycket bra info Bettson...jag får se det som ett mål att försöka få den bästa hunden...man ska alltid ha ett mål...men sen om man når det eller inte så finns det där iaf...
          Det där med skott kommer eventuellt bli ett problem...Ludde är ju rädd eller om det är att han är arg det vet jag inte...för fyrverkerier och åska...men jag vet inte hur han reagerar på ett skott...men vi får ju en bra träning och det är huvudsaken...sen om vi lyckas ta oss till de bästa så är ju det ett plus...

Om du vill starta på prov så tror jag det är så att anlagsprovet inte innehåller någon skottprövning.
          Det kommer först i öppen klass.

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Floppy
          Inlägg 27-09-2007, 08:32
          Länk hit: #11

Medlem

Visar det sig att han inte klarar av skott så får jag bara ha spårningen som en aktivitet för honom och mig...och strunta i målet...då får jag fixa nått annat som mål...men jag blir mer och mer ivrig...meeeen jag måste ha tålamod och det är ju lite dåligt med den varan...det vet man ju hur man är när det gäller frösådderna... tongue.gif giggle.gif

--------------------

Citera
          Bettson
          Inlägg 29-09-2007, 18:24
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (KURT @ 27-09-2007, 06:29) *
          Fast räcker det med att hund är bra på att spåra för att vara lämplig vid eftersök av skadat vilt? Jag trodde att det också ställde vissa krav på hunden när man väl hittar det skadade djuret? För att kunna skjuta det måste väl ibland hunden t ex få ut det ur tät skog? Avlivningen av skadat vilt ställer i alla fall stora krav på jägaren, det kan bli mycket snabba och korta skjutavstånd.

Jag tror väldigt många tränar spårning av andra skäl än för eftersök av vilt. Dels behöver räddningsverket hundar för spårning, och dessutom finns det tävling och bara ren fritidssysselsättning.

Nej det räcker inte fast många tror det. Vår hund har motsvarande kvalifikationer som om hon skulle vara viltspårschampion och vi anser inte att det räcker eftersom spårningen bara är en bit.

Riktigt eftersök live ställer krav på hela ekipaget.
          Dvs lite psykologi med en adrenalinstinn förtvivlad skytt.
          Detektivegenskaper för skottplatsundersökning.
          Att kunna viltet och läsa terängen för att förutse vad det skadade viltet ev kan ha gjort.
          God fysik då ett riktigt eftersök kanppast stannar vid 600m, kan vara en mil
          Att kunna gå snabbt och ljudlöst så att man inte skrämmer viltet framför sig.
          God skjutskicklighet
          Samträning med hunden så att man lyckas med uppdraget när man väl hittar djuret. Det kan vara allt från ett snabbt skott till avlivning med fångkniv eller att man låter hunden atackera eller en samverkan av de båda sista.

Vi kommer att fortsätta att träna vår hund för spår i vinter. I morgon ska vi gå vildsvinsbana och nu under hösten kommer vi att göra sk dödseftersök.

Det innebär att vi går till varje känd skjutplats där vi vet att viltet ligger och spårar fram till där djuret ligger. Det är sista steget innan man börjar spåra i skarp läge.

Och så hårda krav har vi trots att hon uppfyller kraven på viltspårschamionat.

Men att skadat djur antingen det är trafikskadat eller skadskjutet har rätt att fodra det bästa ekipaget ska gå efter dom, allt för att förkorta djurets lidande. Det är det enda som räknas.

CITAT (Floppy @ 27-09-2007, 09:32) *
          Visar det sig att han inte klarar av skott så får jag bara ha spårningen som en aktivitet för honom och mig...och strunta i målet...då får jag fixa nått annat som mål...men jag blir mer och mer ivrig...meeeen jag måste ha tålamod och det är ju lite dåligt med den varan...det vet man ju hur man är när det gäller frösådderna... tongue.gif giggle.gif

Skott är inget man ska varken förutsätta eller inte förutsätta att hunden klarar. Det är planerad och genomtänkt träning som gäller annars kan man sitta där med en skotträdd hund.

Helst bör man göra det tillsammans med en person som är van vid att bedöma hundarna under träningen. Och en bra grej är att genomföra skott-träningn innan nyårsafton och påskafton eftersom man måste kunna kontrollera situationen och avbryta ifall hunden blir berörd.

Att försöka fly fältet med en skotträdd hund varje nyårshelg eller söva hunden det är inget man vill göra precis.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 00:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon