Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Oj då, blev med "Awakening"....
          Nybörjar-Linda
          Inlägg 30-09-2007, 19:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 144
          Medlem nr: 11 467

Råkade fråga efter Awakening på lokala plantskolan nån gång i somras och nu ringde de idag och hade fixat en åt mig så då var det ju bara att åka dig och hämta den giggle.gif jag som har Odlas rosor stående i hinkar på altanen och inte hann jag plantera dem nu i helgen... Nu till mina frågor: har egentligen ingen plats för en klätterros. Vi måste måla huset ett varv till nästa sommar så det är liksom ingen idé att sätta någon spalje på fasaden. Har inget plank eller dylikt. Maken vill absolut inte ha rosor i våra gamla fruktträd så var sjutton sätter jag den??? Har staket på nybyggd altan ca 1,30 meter högt. Kan den klänga sidledes på det??? Har ni rosexperter några idéer?

Citera
          Kajsa
          Inlägg 30-09-2007, 19:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Satte en Awakening i våras och den blev ca 1.5 m och ganska liten, så du kan lugnt sätta ner den i grönsakslandet, eller annan rabatt så länge och så gräver du upp den nästa höst när ni målat färdigt och den får då sin permanenta plats vid väggen. Det tar flera år innan det blir sprutt på klätterrosorna.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Nybörjar-Linda
          Inlägg 30-09-2007, 20:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 144
          Medlem nr: 11 467

Tack Kajsa! Då gräver jag lite vid altanstaketet så kan jag binda upp den där och flytta den i sommar.

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 01-10-2007, 21:31
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Du bör undvika att flytta rosen mitt i sommaren. Bättre då att vänta till hösten (slutet av sep-nov, beroende på växtzon och väder) eller tidigt på våren. Det brukar gå bättre att flytta buskar (t ex rosor) när det inte är mitt i växtsäsongen. Rötterna skadas alltid vid en flytt vilket gör att rosen kan få svårt att ta upp tillräckligt med vatten på sommaren.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 22:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon