Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Häng- och klängväxter som tål det mesta, Odlaiternas bästa tips
          Bessie
          Inlägg 05-10-2007, 15:17
          Länk hit: #1

Gäster

Hej!

Jag pysslar som bäst om min vandrande jude som inte alls verkar trivas med sitt mikroklimat uppe på bokhyllan, ca en och en halv meter från ett österfönster. Den består just nu av fyra kala grenar med fem till sex blad i topparna och har knappt växt alls i sommar. Kompisen silverrankan däremot verkar må toppen och har nästan fördubblat sin storlek (misstänker att den har vampyr eller dementor i sin stamtavla). I alla fall så hade jag hoppats att få ett vattenfall av silvergrönt bladverk över bokhyllans gavel och nånting som klättrar på en portal av två grenar för att möta ödesträdet, men Ahasverus vill tydligen inte. Funderade på att flytta min carnosa alternativt ta sticklingar från den, men det är lite för skuggigt för den också. Och den mår så bra där den står.

Har nån tips på en krukväxt med hängande/slingrande växtsätt som klarar lite skuggigare förhållanden och att ibland glömmas bort (jorden torkar mycket fortare strax under takhöjd, och jag vill inte behöva ta dit trappstegen mer än en gång i veckan). Ampelliljor blir bruna och lessna hemma hos mig, ormbunkar vågar jag inte ens försöka mig på. Guldranka har fel färg på bladverket. Alternativt, vad ska jag göra för att pigga upp Ahasverus? Självvattnande kruka finns på inköpslistan, om den bara överlever vintern.

Citera
          lissa
          Inlägg 06-10-2007, 00:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Vet inte, men har du provat med murgöna ? Efter vad du säger skulle kanske den med lite ljust i kanterna...( variegata eller vad det nu kallas) men jag tror att den mörkgröna tål bättre att vara utan så mycket ljus, .....hoppas att du hittar något annat bra om murgrönan inte passar in smile.gif

--------------------

Citera
          pialotta
          Inlägg 06-10-2007, 22:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 821

Hjärtan på tråd kanske? ceropegia nånting.
          Jag vet inte hurpass mkt ljus den vill ha, men vet att den tål att torka ibland...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 01:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon