Hej!
Jag pysslar som bäst om min vandrande jude som inte alls verkar trivas med sitt mikroklimat uppe på bokhyllan, ca en och en halv meter från ett österfönster. Den består just nu av fyra kala grenar med fem till sex blad i topparna och har knappt växt alls i sommar. Kompisen silverrankan däremot verkar må toppen och har nästan fördubblat sin storlek (misstänker att den har vampyr eller dementor i sin stamtavla). I alla fall så hade jag hoppats att få ett vattenfall av silvergrönt bladverk över bokhyllans gavel och nånting som klättrar på en portal av två grenar för att möta ödesträdet, men Ahasverus vill tydligen inte. Funderade på att flytta min carnosa alternativt ta sticklingar från den, men det är lite för skuggigt för den också. Och den mår så bra där den står.
Har nån tips på en krukväxt med hängande/slingrande växtsätt som klarar lite skuggigare förhållanden och att ibland glömmas bort (jorden torkar mycket fortare strax under takhöjd, och jag vill inte behöva ta dit trappstegen mer än en gång i veckan). Ampelliljor blir bruna och lessna hemma hos mig, ormbunkar vågar jag inte ens försöka mig på. Guldranka har fel färg på bladverket. Alternativt, vad ska jag göra för att pigga upp Ahasverus? Självvattnande kruka finns på inköpslistan, om den bara överlever vintern.
|