Du får nog förbättra jorden en hel del om det är torrt, sandigt och magert. Den vilda rugosan, och närabesläktade antar jag, klarar ju sand jättebra. Finns karminrosa och vitt. Skulle gissa att den magnifika Hansan klarar sig också. liksom den dubbla vita Blanc Double de Coubert. Med Hansa och BDdC får du väldoft till tusen.
Sen finns det jättemånga sorter och hybrider. Skulle tro att några av dem kan vara lite mer krävande när det gäller jorden, men det vet jag faktiskt inte. har lera själv, så jag har det omvända problemet att lätta upp jorden.
Några favoriter:
Vitt: Louise Bugnet, Lac Majeau, Souvenir de Philemon Cochet. Henry Hudson som blir låg och bred.
Rosa: George Will (doftar kryddnejlika), Therese Bugnet, Martin Frobisher. Sarah van Fleet har en fin ljusrosa färg men hon fryser ner en del hos mig så jag vet inte hur en uppvuxen buske ser ut. Fru Dagmar Hastrup växer lite lägre (har för mig att hon klarar sandigt och torrt också). Ritausma, pärlemorskimrande ljusrosa, kan bli jättestor.
Har sett tipset att kanta planteringsgropen med tidningar för att behålla fukt och näring lite bättre, och sen förstås fylla på med lämplig jord. kanske köpt rosjord, den lär innehålla lite lera.
|