Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Pionvallmohybrid?, Ny färg på vallmo
          Wargen
          Inlägg 22-07-2003, 11:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 365

Något suddig bild av den först utslagna pionvallmon. Blev överraskad av färgen. Samlade in frön förra hösten från de två sorters (färgen) pionvallmo som jag hade i rabatten. Ljust rosa och mörkt vinröda. De såg inte alls ut som denna nya planta. Kan vallmo korsbefrukta så det blir nya färger? Någon som vet?
          Under rubriken "Sommar i trädgården" i mitt album finns ett par nya bilder från "Djungeln". rolleyes.gif
          Detta är min första sommar i den nya trädgården och det är mest grönt i rabatterna, svårt att få bra bilder, blommorna "drunknar" i det gröna. wink.gif

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 23-07-2003, 09:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Jag har satt fröer av Pionvallmo, Svandunsvallmo och Flemish Antique, alla sorter har varsin plats i trädgården, men lite till besvikelse, så är det alla möjliga färger och former på dessa köpta fröer. Så det är nog så att det korsars hejt vilt bland vallmon. Ibland till till glädje, ibland till besvikelse./Helen

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          Wargen
          Inlägg 25-07-2003, 08:36
          Länk hit: #3

Medlem

Nu har det slagit ut fler vallmo och till min stora förvåning även några vita!
          Fröna jag sådde kom enbart från de rosa och vinröda som jag odlade förra året. Så det måste blivit något med generna i dessa frön. Blommorna är mindre pion-lika, mer åt det enkla hållet fast ännu fyllda till viss del.
          Ska samla in frön även från årets omgång. Ska bli intressant att se dessa nästa sommar... blink.gif

Citera
          Sylvia
          Inlägg 26-07-2003, 19:52
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

Dina ursprungliga frön var säkert F1-hybrider. "Barn" efter sådana kan bli nästan vad som helst, beroende på vad man använt som föräldrar till den hybriden. Ibland är korsningen i flera led, så där kan finnas gener från många olika vallmon.
          Och visst korsar sig vallmon hej vilt i din trädgård också!
          rolleyes.gif

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          Wargen
          Inlägg 28-07-2003, 09:59
          Länk hit: #5

Medlem

Det beror säkert på att det var F1-hybrider. Jag tycker det är spännande att se vad som blir. Har fått några riktigt stora, fyllda, vita exemplar.
          I höst ska jag samla in frön igen. Ska försöka korspollinera själv och se vad det kan bli av detta.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 08:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon