Medlem
Antal inlägg: 45
Medlem nr: 8 925
Sitter och kikar på kiwifrön som man kan beställa från Impecta, men jag blir inte klok på deras odlingsanvisningar! Ska dessa frön stratifieras eller kan jag så dem i en kruka och ställa i mitt kallväxthus och så gror dom till våren?
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Vilken sort är det -vad är det vetenskapliga namnet ?och om du sår o ställer i kallväxthus är det ju just det du gör -stratiferar -kall stratifierar Att så nu o ställa i växthus innebär att du hela tiden måste kolla om sådden inte torkar -bättre i så fall att så februari och ställa sådden ute -ta in i växthuset när det är varmt nog därinne o du kan hålla koll på vattningen ser jag rätt är det såråd 9 = kallstratifiera -ska vara minst 6 v sedan gror de varmt -såråd 16
Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363
Borde igentligen inte gå in och skriva här men ............jag vet att jag sått just "de" fröerna Sedan läste jag att de skulle vara minst 5 år innan de gav frukt Då gav jag upp och slängde plantorna eftersom jag då insåg att SÅ mycket tålamod hade jag inte
Redigerat av Lady Hamilton: 15-03-2008, 01:11
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album
Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798
Och jag som sått citron som tydligen ska ta 3-30 år på sig att blomma Fast de är ju ganska fina under tiden åxå, och har man en djävla tur har man lyckats hitta ett frö som blommar efter 3 år, det vet man ju inte förrän man provat
Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798
Jo, risken är väl rätt stor att jag gör det, men det är ju iaf kul när det gror Ska kolla vad jag kan sno på hemmaplan i sticklingsväg, moster har iaf en apelsin... Men tack för erbjudantet, jag kanske tar dig på orden
Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369
Jag sådde kiwi från affären våren 2005, de fick stå frostfritt första året och har sen förr året varit planterade på min garagevägg. De klarade vintern galant ( iofs mild vinter även för att vara Skåne), men den växer fint. Jag har 4 plantor, nån av dem måste väl vara av 'det andra könet', annars lär jag inte få några frukter i alla fall.... Här är en bild från i våras.