|
|
  |
Vilka gifter i maten? |
|
|
|
02-11-2007, 18:11
|

Medlem
Antal inlägg: 2 616
Medlem nr: 439

|
Jag undrar... finns det någon databas som beskriver vilka bekämpningsmedel som används i maten vi köper? Alltså vilka ämnen som t.ex icke-kravmärkta bananer besprutas med, likaså med andra grönsaker. Jag brukar köpa krav-märkt, men undrar om det kanske inte används så mycket gifter i vissa grödor, och om det förekommer gifter, så kanske de inte är så farliga? Besprutas tex tomater, och i sådana fall med vad? Ämnet är intressant, då jag en gång läste att 30% av cancerfallen kommer av maten vi stoppar i oss. (Hur de har kunnat kontrollera det, det vet jag dock inte)
|
|
|
|
|
02-11-2007, 19:55
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! Det är enklast att titta på de olika kemiföretagens hemsidor. Det är mycket ovanligt med växtskyddsgifter i maten. Alla medel har en karenstid för att man ska vara säker. Det finns naturligtvis en och annan skurk i en del länder. Inom EU byter man hela tiden ut farliga medel mot mindre farliga. Även kravodlare använder en del kemikalier. Jag är mer orolig för naturligt förekommande gifter tex mögelgifter som ofta är cancerogena. Eftersom det är matbrist i världen och kravodling bara ger ca 70% av normalskörd så äter jag av princip inte kravodlad mat. Nya forskningsresultat visar att kravuppfödda grisar ger väsenligt mycket mer miljöskadliga utsläpp än konventionellt uppfödda. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
02-11-2007, 22:51
|
Medlem
Antal inlägg: 141
Medlem nr: 9 360

|
Du har en förmåga att komma med intressanta frågor Christoffer! CITAT 30% av cancerfallen kommer av maten vi stoppar i oss Det är verkligen intressant och jag skulle helst vilja veta hur de har gjort studien men man kan ju alltid spekulera... Kanske har de skickat ut en enkät till patienter som fått en cancerbehandling Det finns olika riskbeteende för olika sorters cancer, tex så är fettrik fiberfattig mat en riskfaktor vid tjocktarmscancer och jag tror även vid ändtarmscancer. De vanligaste cancrarna är de könsbetingade dvs bröstcancer, prostatacancer och livmodercancer. De kroppdelarna sitter inte ens i magtarm-kanalen. Hur kan det då bli så att maten är så viktig för risken att få cancer? Bröstcancer är mycket vanligare hos övervikgtiga kvinnor än hos normalviktiga kvinnor, det vet jag. Tyvärr tror jag att det är just så det är att ohälsa allt för ofta kommer av att man äter för mycket mat, eller kanske helt fel mat tex transfetter, eller att man bälgar i sig gift varje helg och kanske till och med på vardagar. Jag tänker på alkohol. Jag är inte nykterist jag dricker nog mellan ½ och 1 hel flaska vin per månad  Jag tror inte att bekämpningsmedel spelar någon större roll för ens hälsa, så länge man inte själv håller i sprutan.
|
|
|
|
|
02-11-2007, 23:11
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Bekämpningsmedel tror jag är en spottloska i havet de medlena man använder numera bryts ner (de är främst farliga för den som sprutar ut) men många ämnen som kommer in i växten via marken eller luften typ cesium, kadmium och dyl. som inte bryts ner så lätt är väl värre ut cancersynpunkt. +alla dessa tillsatser, transfetter mm. skulle nog jag vara mer misstänksam mot.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
03-11-2007, 17:18
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (Jan Lindgren @ 02-11-2007, 19:55)  Nya forskningsresultat visar att kravuppfödda grisar ger väsenligt mycket mer miljöskadliga utsläpp än konventionellt uppfödda. Det var bara kväve det gällde och jag vet inte varför. Jag tror att de var för att de går ute och skiter. Men med mindre proteinrikt foder till kravgrisarna så skulle det bli likvärdigt med de som inte får gå ut. Visst finns det bekämpningsmedel i maten. Ibland åker vissa partier dit eftersom de innehåller högre halt gifter än gränsvärdena tillåter. De som äter KRAVodlad mat har mycket mindre bekämpningsmedelsrester i urinen än de som ej äter KRAVodlad mat.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
03-11-2007, 18:12
|

Medlem
Antal inlägg: 105
Medlem nr: 1 251

|
Intressant tråd! Cancer i magtarmkanalen beror som sagt mycket på vad vi äter. Men mer vad vi väljer för livsmedel än vad de har för tillsatser vad jag förstått...Nitriter som bildas av nitrater, rökt och saltad mat,samt brist på frukt och grönt ökar riskerna för magsäckscancer. Alkohol och bränd mat ger cancer i matstrupen. Kött, högt kaloriintag, raffinerade sockerarter och fiberbrist ger tjocktarmscancer. (Förutom alla andra faktorer; gener, sjukdomar, infektioner mm som också spelar in.) Det är alltså inte primärt tillsatserna i maten som gör det utan typen av mat och hur den behandlas.... eller? man kan ju också fundra över om kött innehåller mer av vissa tillsatser som är skadliga! om fettet direkt har cancerogena egenskaper eller om det är indirekta effekter av fetman..
Ökad risk för bröst och livmodercancer hos överviktiga beror sannorlikt på de hormonella förändringar som följer med övervikt hos kvinnor och inte på fettet i sig. Fett producerar hormoner ff a östrogen och ju mer fett desto mer östrogen och mer cancer.
Det jag tycker är otäckast är de miljögifter, PCB, DDT, bromerade flamskyddsmedel, metylkvicksildver mm som följer med i maten! Sånt som inte är direkt tillsatt utan bara ackumuleras i näringskedjan. De har visats kunna ge cancer, hormonrubbningar, sköldkörtelpåverkan, nervskador, fosterskador mm... åtminstone hos råttor.. det tycker jag är riktigt otäckt! Att gravida kvinnor t o m avråds för att äta viss fisk! Vad gör vi med naturen och hur ska det gå?!
har det inte varit larm om sötningsmedel också? aspartam? att det skulle vara cancerogent... akrylamid.. men det avfärdades ju sen. Jag tror man var tvungen att äta chips motsvarande 22 kg per dag för att komma upp i doserna de gav de stackars möss som visade sig få cancer. Det är så lurigt! Man vet ju inte alls hur de små doserna påverkar oss...!
|
|
|
|
|
03-11-2007, 18:18
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Sen var det ju det där med KRAV. Ni vet väl att KRAV kräver att råvarorna endast får komma från andra KRAV-märkta gårdar. Och finns det inga sådana, så ska det komma från ekologiska odlingar som odlat ekologiskt i minst fem år. I vissa fall kan detta medföra transporter på hundratals mil, istället för från grannen som odlat ekologiskt i tre år. Rent miljömässigt, väljer jag nog då att köpa ekologiskt istället för KRAV, eftersom det ekologiska i regel också är närodlat.
Bara en liten parentes i frågan...
|
|
|
|
|
03-11-2007, 18:35
|

Medlem

|
Christoffer, du kan söka svaret på dina frågor hos Kemikalieinspektionen http://www.kemi.se/
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
03-11-2007, 20:49
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (MariaS @ 03-11-2007, 18:18)  Rent miljömässigt, väljer jag nog då att köpa ekologiskt istället för KRAV, eftersom det ekologiska i regel också är närodlat. Men var hittar du svenska ekologiska produkter som inte är KRAV-märkta? Syftar du kanske på torghandlare, typ, som odlat maten själv? Bondens marknad?
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
04-11-2007, 01:28
|
Medlem
Antal inlägg: 1 922
Medlem nr: 3 722

|
Om man inte är certifierad av KRAV eller har EU's ekomärke får man inte marknadsföra sina produkter som "ekologiska". Men att bli KRAV-certifierad är en stor kostnad och mycket arbete om man odlar småskaligt så visst finns det många ekologiska odlare som väljer att sälja sina produkter på 'förtroende' snarare än 'certifiering'.
Sen är det såklart en gråskala mellan de 'värsta' och de 'bästa' så Cristoffers fråga är omöjlig att svara på utan att ha fakta från den enskilde odlaren.
Att odla ekologiskt betyder inte bara att man undviker gifter utan att man har en idé och långsiktig plan för att bygga upp ett hållbart odlingssystem där man behöver tillföra så lite tillsatsmedel som möjligt, i form av näring, växtskydd och energi.
Att en produkt är KRAV-märkt gör den inte nödvändigtvis vare sig nyttig eller miljövänlig. Endast vissa kriterier bedöms och välden är mer komplicerad än så.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|
|
|
|
|
04-11-2007, 05:56
|

Medlem

|
CITAT (Gurkan @ 04-11-2007, 01:28)  Att en produkt är KRAV-märkt gör den inte nödvändigtvis vare sig nyttig eller miljövänlig. Endast vissa kriterier bedöms och välden är mer komplicerad än så. De har iaf i flera undersökningar visar att de som äter mycket kravodlat har mycket mindre pesticidrester i urinen än övriga. Det räcker för mig.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
04-11-2007, 09:30
|
Medlem

|
Hej Mimmi! Det vore intressant att få tips på vilka undersökningar du hänvisar till. När det gäller kravgrisar så släpper de ut fyra gånger mer ammoniak och 1,4 gånger mer fosfor än konventionellt uppfödda grisar. Orsaken är kravs konstiga regler. Är man miljömedveten så äter man inte kravfläsk. Tycker du att det är rätt att minska matproduktionen i världen och höja matpriset när så många är undernärda? MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
04-11-2007, 15:47
|
Medlem

|
CITAT (Pirum @ 03-11-2007, 20:49)  Men var hittar du svenska ekologiska produkter som inte är KRAV-märkta? Syftar du kanske på torghandlare, typ, som odlat maten själv? Bondens marknad? Alla lokala odlare och uppfödare, har en egen evdelning på vårt välsorterade ICA. De är samtliga kända i trakten. Så här handlar vi både närodlat och eko-odlat utan några problem.
|
|
|
|
|
04-11-2007, 17:44
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (MariaS @ 04-11-2007, 15:47)  Alla lokala odlare och uppfödare, har en egen evdelning på vårt välsorterade ICA. De är samtliga kända i trakten. Så här handlar vi både närodlat och eko-odlat utan några problem. Verkar superbra  Jag förstår att småodlare har svårt att bli certifierade av KRAV, SMAK eller EU-certifierare, och jag försöker också gynna dem om jag kan.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
05-11-2007, 11:03
|

Medlem

|
CITAT (Jan Lindgren @ 04-11-2007, 09:30)  Hej Mimmi! Det vore intressant att få tips på vilka undersökningar du hänvisar till. När det gäller kravgrisar så släpper de ut fyra gånger mer ammoniak och 1,4 gånger mer fosfor än konventionellt uppfödda grisar. Orsaken är kravs konstiga regler. Är man miljömedveten så äter man inte kravfläsk. Tycker du att det är rätt att minska matproduktionen i världen och höja matpriset när så många är undernärda? MVH Jan Lindgren Det är nog inte riktigt så enkelt som du låter påskina. Några tankar som dyker upp: Konventionellt odlade grönsaker med pesticider kan orsaka sjukdom och på sikt död exvis genom cancer, njursjukdomar, leversjukdomar som kan uppkomma pga gifterna. På sikt behöver det inte vara dyrare med ekologiskt producerad gröda i och med att kunskaperna ökar, exvis inom biologisk bekämpning. Konventionellt odlade grönsaker kan innehålla mindre näring än ekologiskt producerade vilket gör att man behöver äta mer av dessa för att få samma näringsmässiga kvalité. Jag har inga länkar som styrker det fn. På nyheterna har jag vid flera tillfällen hört om vetenskapliga undersökningar som har visat att de som äter kravodlad mat har mindre pesticider i urinen. Det största problemet i världen som orsakar flest dödsfall är brist på rent vatten. Och alla gifter som används vid konventionell matproduktion försämrar vattnet. I ivärlden passerar många av medlen reningsverken och läcker ut i naturen med negativa effekter på människors och djurs hälsa. Ja, det var några av tankarna som dök upp.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
05-11-2007, 16:45
|
Medlem

|
Hej Mimmi! Alla som håller på med växter vet att växterna tar upp ämnen som de inte behöver. Selen är ett tydligt exempel. I Sverige finns det fö lite selen i jorden så djur och människor riskerar selenbrist. I andra länder finns det för mycket selen i jorden mad risk för förgiftningar. Det är alltså viktigt att det finns rätt sorts mineraler i jorden. Nu är ju mineraler lätt att tillföra till odlingsjorden. Det finns undersökningar som visar att ekologiskt odlade grönsaker innehåller mera antioxidanter än konventionellt odlade men skillnaden är marginell. Idag har fröfirmorna svårt att få fram ekologiskt utsäde som inte innehåller för mycket ogräs. Ogräset har minskat med konventionell odling och det har ekologerna haft nytta av. Ökar fröbanken i odlad jord så kommer vi så småningom behöva ta till onödigt mycket herbicider för att få ordning på åkrarna igen. Mekanisk ogräsbekämpning förorsakar för mycket utsläpp av koldioxid och ger skador på marken. Jag tror att vi är överens om att vi är alldeles för många på jorden, men det är inte mycket att göra åt. Ska alla människor få tillräckligt med mat så måste vi utnyttja all modern teknik. Jag är övertygad att vi i dag har den tekniska kunskapen för att få fram tillräckligt med mat till den växande befolkningen men då får vi inte återgå till den teknik vi hade i Sverige i början av nittonhundratalet. Då kunde vi inte ens försörja en befolkning på 4000000 människor. Ett sätt att få fram mer mat är att odla upp de regnskogar som finns kvar men jag tycker det är ett dåligt alternativ. I dag står valet mellan att använda modern teknik eller att odla ekologiskt och låta en tredjedel av mänskligheten hungra ihjäl. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
05-11-2007, 17:43
|
Medlem

|
CITAT (Jan Lindgren @ 05-11-2007, 16:45)  ... Selen är ett tydligt exempel. I Sverige finns det fö lite selen i jorden så djur och människor riskerar selenbrist. I andra länder finns det för mycket selen i jorden mad risk för förgiftningar. Det är alltså viktigt att det finns rätt sorts mineraler i jorden. Nu är ju mineraler lätt att tillföra till odlingsjorden. ...MVH Jan Lindgren Om man är godkänd av KRAV och har mjölkkor, får man inte tillsätta selen till djurfodret och får därmed mindre med mjölk alltså dyrare mjölk/liter, eftersom KRAV-bönderna inte kan konkurrera med "vanliga" mjölkbönder på lika villkor.
|
|
|
|
|
05-11-2007, 18:25
|

Medlem

|
CITAT (Jan Lindgren @ 05-11-2007, 16:45)  I dag står valet mellan att använda modern teknik eller att odla ekologiskt och låta en tredjedel av mänskligheten hungra ihjäl. MVH Jan Lindgren Modern teknik kan vara lika med ekologisk odling. Mycket forskning pågår inom det området. Det är där framtiden finns enligt min mening. Ska man tänka på världssvälten så är ett sätt att äta mer vegetariskt eller bli helvegetarian. De djur vi äter tar ju en hel del mat från de hungrande människorna. Och med modern forskning så kan man få i sig alla aminosyror (proteinener=livets byggstenar) genom att kombinera rätt vegetabilier.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
05-11-2007, 20:03
|
Medlem

|
Hej! Det är synd att man inte har kommit någonstans med forskningen inom ekologisk odling. Vi har inte tid att vänta på något som kanske kommer i en avlägsen framtid. Folk dör nu. Kan man inte ens ge ekologiska grisar alla aminosyror de behöver utan att skita ner naturen i onödan så undrar jag hur det ska gå med människor. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|