Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Constance Spry - kvällens gallica
          noranettan
          Inlägg 08-11-2007, 14:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 686
          Medlem nr: 2 985

Egentligen har jag inte räknat den här rosen till gallicorna förrän i år. Ena föräldern är den ljuva Belle Isis och det är ju en gallica. Suzanne Verrier lägger den också i den gruppen. Det är en David Austin-ros från 1961. Min växer på egen rot och det tog fyra år innan den blommade första gången. Då var den ~1 meter hög. Nu ligger den närmare 2 meter och blommar fint. Bladverket är vackert, blommorna är de allra vackraste och stora- i mina ögon den vackraste klätterrosen. Doftar säreget, sägs vara myrra, men jag vet inte hur myrra doftar. Har man behov av en klätterros, jag då ska man ta den här i beaktande!

smile.gif Anette

Citera
          Betty
          Inlägg 08-11-2007, 14:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Jättesnygg! Visserligen bor jag i zon 6 - men den där skulle kunna vara värt ett försök i skyddat läge minsann! tummenupp.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Kajsa
          Inlägg 08-11-2007, 15:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Blommorna är STORA skålformade.

Min Constance Spry är två år, men jag fick ett stort ex. med mig hem från Löta handelsträdgård. Vi har grannens tre jättebjörkar bakom så jag funderade väl några ggr om detta skulle fungera, men rosen är nu 3 m hög, den har mycket växtkraft, vattnar vid torka. Förra vintern som inte var nådig mot rosorna frös den inte ner en cm, vilket gjorde mig imponerad, kan det vara zon 5 tro ??

Anette har aldrig hört att den skulle räknas till Gallica rosorna ? Har bilderna under Austinrosor/Klätterrosor. Belle Isis ska jag ju ha till våren, det är uppskrivet.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          noranettan
          Inlägg 08-11-2007, 16:45
          Länk hit: #4

Medlem

Vilka härliga bilder på Constance S! Jättefina. Men det är ju en särledes fin klättrare. Jag har alltid lagt den (när jag sorterar) på klätterrosor och engelska rosor. Men Suzanne Verrier, som är en auktoritet för mig, lägger den bland gallicorna, precis som hon gör med Chianti. Jag har inte börjat bokföra CS på gallicor förrän i år....får se om jag tänker så nästa år med, den kanske åker tillbaka till de engelska rosorna igen. Jag ser fram mot att min ska bli lika hög som din. Jag tror att den växer lite långsammare på egen rot. smile.gif Anette

Citera
          Helenavborg
          Inlägg 08-11-2007, 19:12
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 13 105

Ja, den kära Constance hör även till mina favoriter. Jag låter henne klättra i ett dött och avsågat klarbärsträd. Aldrig några vinterskador här i zon 3.
          Bifogad fil  Constance_Spry.ids__Medium_.jpg ( 72.1k ) Antal nedladdningar: 34

Redigerat av Helenavborg: 08-11-2007, 19:35
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Constance_Spry.ids.jpg ( 550.86k ) Antal nedladdningar: 41

Citera
          noranettan
          Inlägg 08-11-2007, 19:23
          Länk hit: #6

Medlem

Vilken himla fin kombination med klematisen! Vilken är det? Rouge Cardinal????? smile.gif Anette

Citera
          Helenavborg
          Inlägg 08-11-2007, 19:33
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 13 105

Nej det är Westerplatte, polsk klematis i samma serie som Kardinal Wyzynski och Blekitny Aniol.Bifogad fil  sem1_06_058a6.jpg ( 228.14k ) Antal nedladdningar: 37

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 08-11-2007, 20:30
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

'Constance Spry' - favorit även hos mig!

Förra vintern (eller när det var...) föll hennes klätterstöd omkull och CS blev liggande i en hög på marken. Där låg hon länge........hela sommaren, typ.
          Nu har hon fått en pinne till stöd här i livet och hoppas hon glädjer oss nästa sommar igen wub.gif

Bifogad fil  spry1.jpg ( 70.61k ) Antal nedladdningar: 29

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          renate
          Inlägg 08-11-2007, 20:35
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Den var ja vackert,jag har inte en enda Austinros,trodde alltid de är inte härdiga här i zon 4 men jag tror jag ska tänker om.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Raija på Närkesl...
          Inlägg 08-11-2007, 23:59
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 12 879

ConctanceSpry - en helt underbar ros som är så lätt att älska. Köpte min på Löta 2005 och den är redan en stor fin buske på säkerligen 3 meter - friskc, fryser inget ner och blommar som besatt under en härlig sommarmånad. Då får man passa på att njuta mycket. Detta är verkligen en ros man blir glad av.
          Bifogad fil  Constance_spry_070621.jpg ( 35.29k ) Antal nedladdningar: 35
          Bifogad fil  070702_Constance_Spry_2.jpg ( 171.8k ) Antal nedladdningar: 41

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 09-11-2007, 07:39
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Åh, vad glad jag är att jag satt Constance vid ena grindstolpen... happy.gif
          Men man får väl se hur lång tid det tar till första blomningen... Min är också rotäkta, köpt förra sommaren och flyttad i år, så hon är liiiten ännu....

Citera
          Raija på Närkesl...
          Inlägg 09-11-2007, 12:57
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 12 879

Mia zon 3 - du kommer säkerligen få glädjas mycket åt din CS. Vet inte om det är skillnad mellan rotäkta och okulerade i detta sammanhanget.( verkar som de rotäkta växer saktare) Min är ju oklerad och den blommade stort redan 2006 (planterad 2005)

Citera
          AnnammA
          Inlägg 09-11-2007, 16:13
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

...och jag längtar efter att min skall blomma, efter alla tjusiga bilder... wub.gif

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 02:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon