Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Förvaring av lager
          TEZZ
          Inlägg 18-11-2007, 20:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 182
          Medlem nr: 12 788

Hur förvarar man en lager som är två meter hög och som nu står i en jättestor kruka? Den kanske kan stå ute hela vintern i Skåne. Tidigare om åren har jag haft ett frostfritt växthus där jag förvarat den men nu står jag här utan och vet inte hur jag ska göra. Jag har hört att den inte bör stå inne med tanke på sköldlöss.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-11-2007, 20:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

den går nog inte övervintra ute i skåne så bra, mer än ev i zon 1 i bra lägen . och då måste man vira in den i grön vinterväv eller fiberduk .

jag har en ute nu , första vintern ute som test och den har jag virat in i skydd . får se hur den ser ut till våren .

bland annat i usa och nere i medelhavs området har dom klarat -15c -9c . så jag får se hur det går med min till våren . brista eller bära .

annars så är det bästa om du kan övervintra den inne 0c +5c och extra ljuse . så fall tar du ut den tidig vår i skuggan och sen ta in den efter nån lätt frost natt , min har klarat ner till -5c -7c utan skydd .

Redigerat av flaxss: 18-11-2007, 20:40

Citera
          Ulla-Kajsa
          Inlägg 28-11-2007, 20:37
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 102
          Medlem nr: 8 816

Jag har en liten liten lagerplanta. Den är knappt 15 cm hög. Det lär dröja innan den blir 2 meter hög!!!
          Hur bör jag vinterförvara den?
          Kan jag gräva ner krukan i växthuset (inte frostfritt) och lägga halm över stammen? eller kan jag gräva ner hela krukan inklusive växte?
          Eller ska jag ta in den och ha den i köksfönstret?
          Bor i Zon 1.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 28-11-2007, 20:46
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Ulla-Kajsa @ 28-11-2007, 20:37) *
          Jag har en liten liten lagerplanta. Den är knappt 15 cm hög. Det lär dröja innan den blir 2 meter hög!!!
          Hur bör jag vinterförvara den?
          Kan jag gräva ner krukan i växthuset (inte frostfritt) och lägga halm över stammen? eller kan jag gräva ner hela krukan inklusive växte?
          Eller ska jag ta in den och ha den i köksfönstret?
          Bor i Zon 1.

bästa övervintring är 0c +10c och extra ljuse . tål lätt frost

Citera
          Ulla-Kajsa
          Inlägg 28-11-2007, 21:11
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 102
          Medlem nr: 8 816

Så bra. Då prövar jag att ställa den i brygghuset.
          Där har vi ingen värme på. Risken är väl att det blir minusgrader inne - hur göra då???? g.gif ??

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 28-11-2007, 21:17
          Länk hit: #6

Medlem

vira in den i grönvinter väv om det blir under -5c .

Citera
          kompostjord
          Inlägg 28-11-2007, 22:50
          Länk hit: #7

Gäster

Vad är det för lager?
          Vad har den för vetenskapligt namn?
          Det är svårt att tycka något om man inte vet vad det är för växt.
          Jag tror inte att det är någon ide att vira in något som står inomhus.

Jag skulle hellre se till att den vattnas med känsla och finess, inte för mycket och inte för lite.
          Sen är det bra om det råder en lämplig luftfuktighet.

Har du full belysning så lär den växa på hela vintern,om den står i 17-20 grader.

Att de tålt minusgrader i USA är en helt annan sak, USA är väldigt stort och deras väder och klimat varierar enormt, jag tror inte att man bör utsätta Lager för -15.

Har ni sett Carl von Lines stora Lagerträd i Uppsala, riktigt gammla rariteter.
          Tur att ingen utsatt dem för många minusgrader.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 29-11-2007, 12:46
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

I ett riktigt ljust fönster kan den stå inomhus om vintern min lager har övervintrat i köksfönstret i många år och verkar trivas trots att jag skördar ifrån den, och den har ALDRIG haft ohyra och jag har haft den i runt 10år.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-11-2007, 12:47
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (kompostjord @ 28-11-2007, 22:50) *
          Att de tålt minusgrader i USA är en helt annan sak, USA är väldigt stort och deras väder och klimat varierar enormt, jag tror inte att man bör utsätta Lager för -15.

skrev ju det .

den går nog inte övervintra ute i skåne så bra, mer än ev i zon 1 i bra lägen . och då måste man vira in den i grön vinterväv eller fiberduk . citat från mig själv

man bör inte u8tsätta den för under -5c . mina har klarat den temepen dock . i fuktig väderlek

Citera
          MariaS
          Inlägg 29-11-2007, 20:45
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Jag har provat några olika varianter med lager under 8 år. Ute med granris och vinterväv, i växthuset +10 och tillskottsbelysning samt i köksfönster (norr) med lite duschning då och då.

Den som var ute (Mild vinter -17 som lägst) överlevde med knapp nöd. Tog lång tid på sig att hämta sig innan den kom igen. Jag har den numera i köket den med.

Den i växthuset är kanonfin. Jämn tillväxt och mycke skott. Den är permanentplanterad därute.

Lika för den i köksfönstret. Den växer så det knakar. Även den som var ute första vintern växer som om den aldrig gjort annat i köket. Ingen av lagrarna gillar mycke vatten på vintern när de står inne, men när jag har dem ute på sommaren är de törstiga som bara den.

Citera
          kompostjord
          Inlägg 29-11-2007, 22:59
          Länk hit: #11

Gäster

Maria, det var verkligen en egen erfarenhet du delar med dig av, tack.

klLlaxssaxss om en växt är härdig eller ej beror på fotonerna från solen, antal watt per år och m2.

Minusgrader hit och dit säger mig ingenting.

Ex ett saftspänt blad av ett städsegrönt kan ha utspätt glykol och stryka med.
          Men ett halvslakt kanske tål mer kyla

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-11-2007, 23:59
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (MariaS @ 29-11-2007, 20:45) *
          Jag har provat några olika varianter med lager under 8 år. Ute med granris och vinterväv, i växthuset +10 och tillskottsbelysning samt i köksfönster (norr) med lite duschning då och då.

Den som var ute (Mild vinter -17 som lägst) överlevde med knapp nöd. Tog lång tid på sig att hämta sig innan den kom igen. Jag har den numera i köket den med.

Den i växthuset är kanonfin. Jämn tillväxt och mycke skott. Den är permanentplanterad därute.

Lika för den i köksfönstret. Den växer så det knakar. Även den som var ute första vintern växer som om den aldrig gjort annat i köket. Ingen av lagrarna gillar mycke vatten på vintern när de står inne, men när jag har dem ute på sommaren är de törstiga som bara den.

och det var förra vintern den va ute eller ? , jag rekommenderar inte att man har lager på friland om vintern . mer än ev i zon 1 skyddat läge med skydd som jag skrev innan . om man nu vill testa , men inte ens i zon 1 skulle jag vilja att folk som inte vet har sin lager på friland . kompostjord-- minusgrader borde säga dig nåt ,du kan ju inte chansa och säga att den kanske tål -20c eller bara +5c när du inte vet ,men när andra vet . säger jag att min tål ner till -5c under en svenska förhållanden så vet du ju det ?? eller hur ,då säger väl det dig vad den tål under vsneksa förhållanden . just i minus om du nu vill veta det .

CITAT (kompostjord @ 29-11-2007, 22:59) *
          Maria, det var verkligen en egen erfarenhet du delar med dig av, tack.

klLlaxssaxss om en växt är härdig eller ej beror på fotonerna från solen, antal watt per år och m2.

Minusgrader hit och dit säger mig ingenting.

Ex ett saftspänt blad av ett städsegrönt kan ha utspätt glykol och stryka med.
          Men ett halvslakt kanske tål mer kyla

då säger ju inte heller marias inlägg dig nåt då heller . hon skriver ju också om temperatur hit och dit .

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-11-2007, 00:06
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (kompostjord @ 28-11-2007, 22:50) *
          Vad är det för lager?
          Vad har den för vetenskapligt namn?
          Det är svårt att tycka något om man inte vet vad det är för växt.
          Jag tror inte att det är någon ide att vira in något som står inomhus.

Jag skulle hellre se till att den vattnas med känsla och finess, inte för mycket och inte för lite.
          Sen är det bra om det råder en lämplig luftfuktighet.

Har du full belysning så lär den växa på hela vintern,om den står i 17-20 grader.

för det första ,skrev jag bara som intressant info om vad den ev tålde i andra länder . och skrev den bästa övervintring är runt +5c och extra ljuse och att man inte ska ha den ute , och nej det är ingen ide att vira in något som står inne men ev om man vill testa den ute MÅSTE man vira in den .

plus det finns bara en äkta lager som säljs i Sverige ,, så du borde veta vad personen frågar om om du kan nåt om lager . visst finns fler sorter men dom säljs inte så mycket av här .

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 30-11-2007, 10:05
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Jag har övervintrat lager (förutsätter att det är Laurus Nobilis, som ger kryddan lagerblad) i ett söderfönster, med uteplatstak med snö på utanför. Ganska mörkt och varmt alltså. Den tappade lite blad, men inte så farligt, och kom igen jättefint när den blev omplanterad och utställd på våren. I år står krukan ute. Jag har helt enkelt ingenstans att ställa den. Så jag räknar med att få köpa en ny planta till våren.

Jag tror att det är med lager som med många medelhavsväxter, att dom tål kyla, men inte långvarig. Inte så det blir tjäle och minusgrader runt rötterna, alltså. Även citrus tål ju kortvarigt rätt så hård frost. Dom kan tappa frukten, men träden klarar sig, så länge inte rötterna frusit.

Så det där med hur många minusgrader dom tål kan vara missvisande. Permanent kyla och tjäle är en sak och frostknäppar en annan.

Redigerat av Eva i Västerås: 30-11-2007, 10:06

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-11-2007, 13:23
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Eva i Västerås @ 30-11-2007, 10:05) *
          Jag har övervintrat lager (förutsätter att det är Laurus Nobilis, som ger kryddan lagerblad) i ett söderfönster, med uteplatstak med snö på utanför. Ganska mörkt och varmt alltså. Den tappade lite blad, men inte så farligt, och kom igen jättefint när den blev omplanterad och utställd på våren. I år står krukan ute. Jag har helt enkelt ingenstans att ställa den. Så jag räknar med att få köpa en ny planta till våren.

Jag tror att det är med lager som med många medelhavsväxter, att dom tål kyla, men inte långvarig. Inte så det blir tjäle och minusgrader runt rötterna, alltså. Även citrus tål ju kortvarigt rätt så hård frost. Dom kan tappa frukten, men träden klarar sig, så länge inte rötterna frusit.

Så det där med hur många minusgrader dom tål kan vara missvisande. Permanent kyla och tjäle är en sak och frostknäppar en annan.

många medelhavs växer växer där det blir kyla och även lite grund tjäle . mina olivträd tål tjäle bra lika så min rosmarin tål tjäle och långvarig vinter kyla både lavendel,timjan är medelhavs växter om dom tål ju kyla (och då menar jag växter som växer vilt i medelhavet inte citrus,trillingblomma,agev m.m.). men som jag skrev innan lager skulle inte jag rekommenderar lager att ha ute om vintern som bästa övervintring . ja det är Laurus nobilis vi pratar om det är den som säljs i sverige . tror inte din kommer klara sig tyvärr,, köp väv och vira in den i . skulle den klara sig vill jag gärna veta tummenupp.gif

Redigerat av flaxss: 30-11-2007, 13:24

Citera
          kompostjord
          Inlägg 30-11-2007, 21:37
          Länk hit: #16

Gäster

Om Timjan är en medelhavsväxt så bor jag i Medelhavet och inte i Östersjön:-)
          Här växer den helt naturligt, kanske en nyhet för en del, men alvaret kryllar av timjan och Potentilla/Ölandstok och lite till.
          Att Rosmarin och Oliv tål tjäle så bra är bara att gratulera, det trodde jag verkligen inte.
          Jag skall testa min Rosmarin i vinter, har förlorat många Rosmarin trotts vår låga nederbörd här på Öland.
          Det där med hur många minusgrader dom tål kan vara missvisande. Permanent kyla och tjäle är en sak och frostknäppar en annan.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-11-2007, 22:08
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (kompostjord @ 30-11-2007, 21:37) *
          Om Timjan är en medelhavsväxt så bor jag i Medelhavet och inte i Östersjön:-)
          Här växer den helt naturligt, kanske en nyhet för en del, men alvaret kryllar av timjan och Potentilla/Ölandstok och lite till.
          Att Rosmarin och Oliv tål tjäle så bra är bara att gratulera, det trodde jag verkligen inte.
          Jag skall testa min Rosmarin i vinter, har förlorat många Rosmarin trotts vår låga nederbörd här på Öland.
          Det där med hur många minusgrader dom tål kan vara missvisande. Permanent kyla och tjäle är en sak och frostknäppar en annan.

JA timjan växer vild i Sverige , timjan kommer från Europa , dvs vi hade is här uppe = ingen timjan och sen invandra den från söder till Sverige och växer då vilt i Sverige men huvudsakligen växer det fler vilda timjan i medelhavs området . stor och back är vild i Sverige (södra Sverige mest) , resten av arterna kommer från Europa dvs mellan och södra . gav du din rosmarin skydd då ?
          det är enbart i zon 1 i ett bra läge den kan växa utan skydd , växer bland anat vackra rosmarin buskar i södra skåne som jag sett . som växer där utan skydd men och andra sidan blir det sällan under -10c -15c där . så har du en ute nu i söderläge med sandjord så läg över någon väv över den när det går under -10c . fukt och blås dödar en rosmarin om vintern .

har som sagt nu 4på friland där en av dom har klarat sig utan skydd nån vinter och är min äldsta . dom små skyddar jag . lika så min mormor har haft en rosmarin i kruka i en skyddande veranda . där den överlevt frusen jord . och mina oliver ger frukt hos mig även då dom varit utsatta för frost och lätt tjäle . dom SKA ha frost opckås lika så rosmarin smile.gif

Citera
          MariaS
          Inlägg 01-12-2007, 20:49
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (flaxss @ 29-11-2007, 23:59) *
          och det var förra vintern den va ute eller ?

Vilken tur att du vet vilken vinter jag provat. Efter som lagern tog LÅÅÅÅNG tid på sig satt hämta sig, närmare bestämt tre år, så kan jag tala om att det var vintern för 6 år sedan som jag provade. Och ja, det är Laurus nobilis här med.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-12-2007, 20:58
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (MariaS @ 01-12-2007, 20:49) *
          Vilken tur att du vet vilken vinter jag provat. Efter som lagern tog LÅÅÅÅNG tid på sig satt hämta sig, närmare bestämt tre år, så kan jag tala om att det var vintern för 6 år sedan som jag provade. Och ja, det är Laurus nobilis här med.

som jag skrev , man ska inte har lager på friland . och ska man nu ge sig på det krävs skydd och då enbart i zon 1 i skyddat läge . bland annat i england blir lagern stor och fin .

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 17:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon