Jag har inte haft några direkta problem med Vista. Men det kräver lite mer av hårdvaran än XP. Men, minne är till exempel väldigt billigt idag, även fler-kärnade processorer, de flesta burkarna klarar Vista ok. Saknar drivrutiner till min gamla scanner (men det går att krångla igång den), fick köpa nytt modem då det gamla inte funkade (kostnad 129kr eller nåt), och min skrivare från 2001 funkar inte heller. Men den använder jag inte pga bläckpatronrövarpris. Har man inte gammal hårdvara eller dåligt skrivna program som man måste använda så ser jag inga skäl att undvika Vista. Har kört Vista på en 512MByte PIII på 933MHz, det var lite långsamt ibland - men oftare pga seg hårddisk inbillar jag mig. Nya datorer idag har inte sega hårddiskar.
OM man ska ha Vista så ska man ha MINST Vista Home Premium. INTE Vista Basic. I Basic saknas bland annat funktioner för att köra nya skrivbordsgrafiken Aero, göra DVD-filmer, HDTV-filmer, etc. (Man kan givetvis köpa sådana program om man så önskar)
Jag vet inte vilka spel du avser, men är det annat än väldigt enkla spel så ska du INTE ha en dator med integrerad grafik på moderkortet.
Du ska INTE heller ha en dator med singel-kärne-processor. Dvs, du ska ha en Intel Core2 Duo eller AMD X2 och uppåt (Quad/4x). Intel har på senare tid varit bättre (men själv har jag AMD av kostnadsskäl, jag har även långsamt grafikkort eftersom jag sällan spelar - och då mest strategispel).
Du skall
INTE ha exempelvis Intel Celeron eller AMD Sempron som processor. (De allra allra flesta datorer som säljs idag har Duo/X2 eller bättre så det är inget större problem)
Alltså, minst 2GByte minne, minst två kärnor i processorn, och hyfsat grafikkort.
Jag har ingen superkoll på datoraffärer i Göteborg. Men Netonnet nära Stigs Center kan ha datorer som är billigare än Inet känns det som, åtminstone i paketpris för kompletta datorer.
http://www.netonnet.se/Angående Dell så har jag flera kamrater (nördar enligt dem själva) som hatade Dell för några år sedan. Men nu tycker att Dell är rätt ok. Man vet vad man får liksom. Har även en kusin som köpt flera datorer från dem och är nöjd. Men då får du ju inte se och känna på burken först, tangentbord etc.
Köper man datorer från stora tillverkare är oftast operativsystemet förinstallerat, så då blir det förmodligen Vista. Köper man däremot en dator som tillverkas enligt önskemål så kan man sy ihop nästan vad som helst.
(Jag har kört Vista och XP parallellt på 2-3 datorer i snart 1.5 år, XP är fortfarande lite snabbare på det mesta, men jag börjar använda Vista mer och mer nu märker jag)
Redigerat av Pirum: 26-12-2007, 19:57