|
Löpande katthona, - hur länge då och vad göra? |
|
|
|
30-12-2007, 20:44
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Ja, inte trodde jag att jag skulle hamna i den här situationen. Grannens lilla katt har flyttat in till oss med grannens goda minne.. Hon är nu mellan 8-9 månader och har just börjat löpa! Eller vad heter när det gäller katter? Vår förra katt som gick till katthimlen för mer än 10 år sen var hanne så vi har ingen vana alls vid honor! Honom kasterade vi när han var runt året. Beteendet hos denna misse känner jag dock igen från ena sonens katt för flera år sen. Jag vaktade henne en vecka när sonen var bortrest och så som hon betedde sig trodde jag hon var nära döden så jag tog henne till vetrinären. "Det är en fin och frisk katt" sa dom. JAmen som hon låter och beter sig då? - Full naturligt, sa vetrinären. Sonen höll på att skratta ihjäl sig när jag ringde och berättade... Ok. Den storyn får jag bjuda på  Men jag känner mig egentligen precis lika vilsen nu! I normala fall släpper vi ut katten så ofta hon vill - vilket inte är så ofta nu när det ständigt regnar ute och hon har upptäckt lådan inne på lilltoan. Då slipper man ju bli blöt om dom små tassarna! Men nu! Hon skriker, stönar, vrålar. Kryper utefter golvet och så fort man rör vid henne ställer hon sig i "redo"-position eller vad det nu heter. Hennes bröstvårtor (som jag inte känt tidigare) verkar svullna. Allt pekar på att hon är i "ålder". Vad gör jag? Jag tycker hon är för ung för kattungar, hon är ju inte ens året gammal. Men inte kan vi hålla henne instängd heller, det känns också fel. Hur många dagar varar ett sånt här löpande?
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
30-12-2007, 22:04
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
Om du är uppfödare och planerar att ha henne i avel så är det p-piller som gäller. I annat fall, kastrera.
|
|
|
|
|
30-12-2007, 22:28
|
Medlem

|
Nej, jag är absolut inte uppfödare! Bara en ofrivillig fostervärd åt en liten katt. P-piller? hur i allsin dar får man i en katt ett piller? det är ju inte så att hon äter allt hon kommer över/erbjuds. Kastrera (trodde det bara gjordes på hannar) är ett bättre alternativ men när är rätta tidpunkten? Nu när hon löper? Ja - jag är precis så dum och okunnig som jag låter när det gäller detta.
--------------------
|
|
|
|
|
30-12-2007, 22:37
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
Om en hona löper så är det rätta tidpunkten för kastrering. Kastrering görs på både honor och hanar idag och jag kan bara rekommendera det. Försök att stå ut dessa dagar nu när det är helg igen, testa o se om du kan få tag på en veterinär i morgon o be honom/henne skriva ut p-piller, och beställ samtidigt tid för kastrering. Honkatter slits ut väldigt om de får kull efter kull och man gör dom bara en tjänst med kastrering. Sedan har jag givetvis en åsikt om din granne men det får du ta själv. Men jag tycker att din granne ska stå för kostnaden, plus ID-märkning, vaccinering och försäkring, åtminstone det första året, såvida du själv inte vill stå för det. Lycka till!  CITAT (Bee @ 30-12-2007, 22:28)  Nej, jag är absolut inte uppfödare! Bara en ofrivillig fostervärd åt en liten katt. P-piller? hur i allsin dar får man i en katt ett piller? det är ju inte så att hon äter allt hon kommer över/erbjuds. Kastrera (trodde det bara gjordes på hannar) är ett bättre alternativ men när är rätta tidpunkten? Nu när hon löper? Ja - jag är precis så dum och okunnig som jag låter när det gäller detta.
|
|
|
|
|
30-12-2007, 22:44
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (Bee @ 30-12-2007, 22:28)  Nej, jag är absolut inte uppfödare! Bara en ofrivillig fostervärd åt en liten katt. P-piller? hur i allsin dar får man i en katt ett piller? det är ju inte så att hon äter allt hon kommer över/erbjuds. Kastrera (trodde det bara gjordes på hannar) är ett bättre alternativ men när är rätta tidpunkten? Nu när hon löper? Ja - jag är precis så dum och okunnig som jag låter när det gäller detta. Här kan du läsa om vad Agria skriver om p-piller och kastrering. I det här fallet låter det som att en kastrering är bästa alternativet. Ta kontakt med din veterinär, de kan svara på alla dina frågor. CITAT (CillaM @ 30-12-2007, 22:37)  ....//.........Sedan har jag givetvis en åsikt om din granne men det får du ta själv. Men jag tycker att din granne ska stå för kostnaden, plus ID-märkning, vaccinering och försäkring, åtminstone det första året, såvida du själv inte vill stå för det. Lycka till!  Aha, det finns någon som inte vill ta sitt ansvar som ägare? Då förstår jag lite mer om detta med "ofrivillig fostervärd". Chip- eller idmärkning är bra, likaså att ha sin kisse försäkrad. Agria brukar ha rabatt med 50% det första året.
|
|
|
|
|
30-12-2007, 22:58
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
förespråkar också kastrering nu när hon löper. p-piller är i längden inte bra för en katt. priset brukar vara runt en femhundring för kastrering ta ett snack med ägaren
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
30-12-2007, 22:59
|
Medlem
Antal inlägg: 349
Medlem nr: 11 660

|
P-piller är lätt att få i katten. De är små och smakar inget, går att blanda i vilken mat som helst. Men de ska bara användas kortare perioder, annars får katten lättare juvertumör och livmodersbesvär. Det absolut bästa är att kastrera katten. Då behöver du heller aldrig vara orolig för att glömma ett piller. Snällt att du tar hand om katten!
|
|
|
|
|
31-12-2007, 11:59
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Om hon har börjat löpa, så lär hon låta och åma sig vare sig du går till veterinären eller inte. Hormonerna svallar i alla fall. Man får helt enkelt stå ut med vrålen i ca fem dagar, tills löpet gått över. Håll henne inne! Om du får tag i en veterinär så boka tid genast, hon börjar om om två veckor om hon inte fått p-piller innan! Annars är kastrering bästa lösningen så snart hon slutar kråma sig efter golven. Det är bra om det hinner gå några dagar mellan löpet och kastreringen, för att undvika infektionsrisken. Kolla med ditt lokala djurskydd, de brukar sponsra kastreringar, särskilt som du inte är den egentliga kattägaren. Du gör bara katten en tjänst om du kastrerar henne, det är en myt att katter behöver få kattungar först och kastreras sen. Det finns nog med oönskade katter i detta landet ändå.
Hoppas att det går bra med kissen...
|
|
|
|
|
31-12-2007, 15:14
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
hm ja då vet man vad man har att se framemot, min hittekisse närmar sig nog också året (fast jag vet inte hur gammal hon är hon bara 'var där' en vacker dag...
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
01-01-2008, 14:27
|
Medlem
Antal inlägg: 116
Medlem nr: 4 285

|
Kastrera kattan. Om ni planerar att ta kattungar efter henne så ge henne p-piller till dess. Men tänk på att det kan vara mycket svårt att hitta bra hem till kattungar. Tyvärr finns det alldeles för många katter som far illa. Att hålla henne instängd är ingen bra lösning. Dessutom löper obetäckta honor gång på gång på gång. Jag tog hand om en okastrerad hona från ett katthem. Eftersom hon vid tillfället var "förkyld" fick jag vänta tills hon blev frisk innan jag kunde låta kastrera henne. Det var inga roliga veckor - varken för katten eller mig. Jättebra att du tar hand om katten!
Redigerat av Elisabeth G: 01-01-2008, 14:32
|
|
|
|
|
01-01-2008, 14:33
|

Medlem

|
hur märker man på dem att de är könsmogna/löper?
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
01-01-2008, 14:59
|
Medlem

|
CITAT (skogstroll @ 01-01-2008, 14:33)  hur märker man på dem att de är könsmogna/löper? Det missar du INTE. Jag lovar... Om du inte vet det än, så vet du när det är dags. Njut så länge.
|
|
|
|
|
01-01-2008, 15:06
|
Medlem

|
CITAT (skogstroll @ 01-01-2008, 14:33)  hur märker man på dem att de är könsmogna/löper? Kattan ska UT till VARJE PRIS om hon så ska trycka ut fönsterrutorna. Sedan ålar hon sig fram på golvet, ställer sig med ändan i vädret och viker svansen åt sidan. Dessutom vrålar hon. Som du ser - det märks när hon löper.
|
|
|
|
|
02-01-2008, 00:08
|
Medlem

|
Det lär finnas katter som löper tyst. Ingen märker något och rätt vad det är så har hon en stor mage. Hör HÖRS det. Hon skriker så att det inte går att sova. Man kan nästan lyfta katten med en hand och hon ligger som en U-formad båge rätt ut i luften.
|
|
|
|
|
02-01-2008, 13:18
|

Medlem

|
Hemma hos mig har jag kattlucka så hon springer in och ut lite som hon vill (sådär 15 gånger om dan...). Hon går rätt oroligt fram och tillbaks och verkar inte veta vad hon ska göra. Hon vill inte kela, bara bli kliad på magen ibland. Äta, springa som en galning upp och ner för trappan, sova, klättra i träd puh.
Nu har jag ju bara haft henne sen i september/oktober och jag vet inte vad hon varit med om innan, övergiven "sommarkatt" antar jag. Har mest haft hankatter innan har inte haft honkatt på sådär 20 år så jag kommer inte ihåg... Honkatter är ju lite annorlunda till sättet också.
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
02-01-2008, 13:43
|
Medlem

|
Det är nog dags att stänga kattluckan! om du inte vill ha bebisar förstås. Det är liksom löptider nu, så har hon inte börjat, så börjar hon när som helst!
|
|
|
|
|
02-01-2008, 14:10
|
Medlem

|
Håller med Maria S. Stäng luckan NU om du inte vill ha kattungar. Katterna som går ute märker direkt när dagen längs och ljuset ökar. De börjar löpa NU I JANUARI! Om du vill ha en kull efter henne så gäller det att du vet att du har hem till ungarna INNAN det blir en hoppsankull.
|
|
|
|
|
05-01-2008, 21:05
|
Medlem

|
Tack för alla goda råd/svar! Vad skulle jag ta mig till utan alla er här på Odla? Katten har betett sig precis så som Maria S säger tex. Skrikit och åmat sig. Stackarn, hon har inte fattat själv vad det handlade om. Jag ringde till vetrinären första vardagen efter nyåret och hon har fått tid nu kommande tisdag. Vetrinären sa att man faktiskt kan kastrera redan vi sex månaders ålder, dvs innan dom börjar löpa. Det var en överraskning! Nu är löpningen över sen i förrgår och vilken skillnad det är på henne! Full fart men inget skrikande! Jag tror hon led mest själv. Vi vågade tex inte släppa ut henne men nu får hon gå ut igen. Det visar sig att hon är inte ute så länge åt gången. Jag har talat med grannen och hon har släppt allt ansvar. Jag har med andra ord fullt ansvar för den lilla och det känns bra! Nu skall hon kastreras, vaccineras, id-märkas samt försäkras. Det enda grannen har gjort med den andra katten (hon som håller rått- och musfritt i området) är att kastrera henne. Ingen id-märkning, ingen försäkring, ingen vaccinering. Vet inte vilket jag tycker är värst egentligen. Möjligen att den lilla råttfångaren får vara utomhus mycket mer än hon tycker om (har vi märkt). Förresten, vaddå tratt en vecka? Behöver man ta ut semester och vara hemma med den lilla? "Vård av sjuk katt"? Det enda vetrinären sa var att vi skulle lämna in henne kl 08.30 och hämta henne kl 17.00.
--------------------
|
|
|
|
|
05-01-2008, 21:53
|
Medlem

|
Bra att du beställt tid för kastrering. Du behöver inte ta ledigt men din katt måste ha tratt (halskrage) på sig under typ en vecka för att förhindra att hon slickar upp såret. Dessutom kommer hon att vara mindre rörlig och förmodligen ha ont eftersom det faktiskt handlar om en bukoperation. Därför är det bra om du ser till att hon har sköna liggplatser som hon inte behöver hoppa upp till utan kan nå utan problem från golvnivå (där jag antar att hon har mat, vatten och potta).
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|