Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Trädgårdsplanering, cd-rom?
          EvaLasse
          Inlägg 02-08-2003, 13:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 2 000

Är det någon som vet om det finns ett data-baserat program (typ garden composer 3-d) på svenska och som man kan köpa i Sverige.

Citera
          Tittiluringen
          Inlägg 04-08-2003, 15:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 237
          Medlem nr: 1 230

Hej!

Kolla vad du tror om : SPCS Trädgårdsguide.
          Finns recension skriven på Odla.nu

Kram Tittiluringen smile.gif

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 04-08-2003, 17:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

Den är helt ok, men funkar inte på Windows XP.

Citera
          vihemma
          Inlägg 04-08-2003, 22:52
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 176
          Medlem nr: 1 937

CITAT (Hasse_h @ 04-08-2003, 18:18)
          Den är helt ok, men funkar inte på Windows XP.

Hej

Det skall visst finnas en funktion i XP som simulerar ett annat Operativsystem.
          Vet dock inte hur man aktiverar den...

Kanske kan vara värt att testa

wink.gif

--------------------
          »Få är de som ser med sina egna ögon och känner med sitt eget hjärta.«
          Albert Einstein

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 04-08-2003, 23:50
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (vihemma @ 04-08-2003, 23:52)
          [Det skall visst finnas en funktion i XP som simulerar ett annat Operativsystem.
          Vet dock inte hur man aktiverar den...

Kanske kan vara värt att testa

Been there, done that.... sorry, det går inte heller. Provade att köra programmet i Win98-kompatibelt läge, men tyvärr....

Om nån har hittat ett sätt att få programmet att funka under WinXP så är vi nog många som är intresserade av att få veta.

Citera
          jenalsam
          Inlägg 05-08-2003, 20:14
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 561

Så det är därför programmet inte fungerar längre! Jag trodde att jag fått ett fel på skivan... Fast vi har ju just bytt till Windows XP. Borde kanske tänkt på det.. Jag ringde i alla fall till tillverkaren, de sade att programmet slutade göras för 2,5 år sedan och därför inte är gjort för XP. Det finns inget företag som tagit över det heller. så det är kört, det kommer inte att fungera på XP och det finns inget att göra år det, sade de till mig... Men jag har en bror som är programmerare, jag skall fråga honom om han kan göra något.. rolleyes.gif

Jenny

Citera
          jenalsam
          Inlägg 05-08-2003, 20:16
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 561

Förresten.. Har ni något tips på ett liknande program på engelska?

Jenny

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 05-08-2003, 22:55
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (jenalsam @ 05-08-2003, 21:14)
          Men jag har en bror som är programmerare, jag skall fråga honom om han kan göra något.. rolleyes.gif

Hm... lyckas han med det så har han min fulla respekt....(är också programmerare)...

Citera
          Hans i Mälardale...
          Inlägg 05-08-2003, 23:45
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 322
          Medlem nr: 55

CITAT
          Jag ringde i alla fall till tillverkaren, de sade att programmet slutade göras för 2,5 år sedan och därför inte är gjort för XP.

Om programet slutade tillverkas för 2,5 år sedan så är det väl helt omöjligt att få tag på det. Var vänder man sig om man vill köpa det?

MvH

--------------------

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 06-08-2003, 07:16
          Länk hit: #10

Medlem

Möjligen att du kan hitta det begagnat på någon prylannons när någon frustrerad WinXP-användare tröttnat på sina försök att få det att fungera. Eller kanske om någon butik rensar och rear ut sina lager på gamla programvaror nån gång.

Egentligen borde det inte vara någon större problem att få igång det under XP, men det kräver att man har tillgång till programmets källkod. Kanske man skulle kunna köpa den av SPCS och starta en liten sidoverksamhet?...som om man inte redan hade fullt upp... rolleyes.gif

Citera
          nilla
          Inlägg 06-08-2003, 08:05
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 530
          Medlem nr: 1 330

Vad jag skulle vilja ha är ett program där man gjorde ritning i fågelperspektiv men sen kunde navigera runt i planen i 3d - nån som vet om det finns ett sånt?

Satt och pulade med ett "vanligt" 3d program och skissade min planering för att kunna se vilken rumsbildning, skuggor etc mina ideer skulle ge - men det känns onödigt tidskrävande att behöva modellera objekten själv. Det vore kanon att ha ett bibliotek för olika trädtyper, spaljeer etc som sen kunde anpassas efter de faktiska förhållandena.

Så här ser min skiss "under konstruktion" ut - har inte testat ljus i den ännu.

Det är kul att sitta och pula i datorn när hettan gör grävandet omöjligt smile.gif

Gunilla

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 11-08-2003, 07:53
          Länk hit: #12

Medlem

Jag ställde faktiskt frågan till SPCS om det fanns några planer att vidareutveckla eller sälja rättigheterna till SPCS Trädgårdsguide. Fick följande svar:

"SPCS äger inte några rättigheter till källkoden till SPCS Trädgårdsguide. Produkten har levt vidare och vidareutvecklas fortfarande under namnet Garden Composer, dock utan SPCS medverkan. Länken nedan leder till Garden Composers officiella hemsida:

http://www.gardencomposer.com/
          "

Programvaran verkar mycket kompetent, med både växtdatabas, 3D-modellering, designverktyg och planerarem men finns inte på svenska. Kostar ca US$34 inkl. frakt för 2002-versionen. Någon som provat denna?

Citera
          Wargen
          Inlägg 11-08-2003, 10:57
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 365

Var inne på sidan och kollade och det skulle vara jättekul att ha detta program. Återkommer till frågan om man inte skulle kunna gå ihop och beställa och på så vis få ner kostnaden? Även åter till frågan om inte Odla.nu skulle kunna rycka in? wink.gif Jag har inget Visakort el. dyl. och då blir det svårt att beställa från utlandet. sad.gif

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 11-08-2003, 11:46
          Länk hit: #14

Medlem

Någon som vet om det tillkommer tull om man skulle beställa? Det var ett tag sedan jag beställde något från USA, men sist jag gjorde det kom det en inbetalningsavi från tullverket några dagar efter jag fått försändelsen. Kostade väl 12% av värdet eller så. huh.gif

Om Odla.Nu inte kan/vill ordna något kanske vi kunde fixa det på en mer geografiskt lokal nivå? Jag funderar starkt på att lägga en beställning, man ska ju ha något att göra under de kommande mörka höst- och vinterkvällarna också....

Läste förresten en sak på deras forum som kan vara intressant att veta:
          Versionerna 2000 o 2002 stödjer inte import av scannade foton. Vill man ha den finessen måste man ha version 2003. Det kan ju vara intressant att fotografera av hus o trädgård i dess nuvarande skick och importera bilderna till programmet. Det får nog bli den versionen för mig...

BTW, kan man översätta amerikanska zoner till svenska? Annars får man väl lura ut det själv...man kan ju också lägga till egna växter och info till databasen.

Förresten. värt att notera är att både 2002 och 2003-versionen kommer på DVD-ROM. CD-läsaren i PC:n måste alltså kunna spela DVD. Inget problem i det flesta nyare datorer.

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 11-08-2003, 12:28
          Länk hit: #15

Medlem

Kan nog svara själv på min fråga: tullsatsen blir 3.5%, moms 25%, postens avgifter 98:-. Beställer man 1 st 2003 DVD kostar det i slutändan ungefär 600 SEK...hoppsan. unsure.gif

Citera
          Wargen
          Inlägg 11-08-2003, 13:13
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 365

CITAT
          Kan nog svara själv på min fråga: tullsatsen blir 3.5%, moms 25%, postens avgifter 98:-. Beställer man 1 st 2003 DVD kostar det i slutändan ungefär 600 SEK...

Jag är iallafall intresserad. Om flera delar på tull och frakt så blir det ju LITE billigare....Kanske det amerikanska företaget kan ge lite rabatt om man kontaktar dem? Alltså om det blir tillräckligt många som vill beställa... unsure.gif
          2003-versionen verkar helt klart bäst.

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 11-08-2003, 15:06
          Länk hit: #17

Medlem

Om någon är intresserad av en eventuell sambeställning av 3D Garden Composer, klicka då här: 3D Garden Composer, Intresseundersökning

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 12-08-2003, 06:11
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

http://www.gardencomposer.com/dicomp-contacts.html

Nog en tidsfråga innan den finns i Sverige. Innehåller välan mest amerikanska zoner å växter å höjder va?
          Är detta inte detta program man ser använt i engelska trädgårdsserier när de designar i 3D och man går en virtuell tour?

Funderar Ingrid

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 12-08-2003, 07:26
          Länk hit: #19

Medlem

Se tråden 3D Garden Composer, Intresseundersökning.

Detta är inte den enda 3D programvaran på marknaden, men det stämmer att man med denna kan designa både i 3D och 2D och sedan ta en virtuell promenad genom sin trädgård.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 02:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon