|
|
  |
Vikttråden, För oss som tagit utmaningen och andra nyfikna |
|
|
|
23-01-2008, 22:39
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Okej. Nu har jag startat min viktminskning och livsstilsändring. För ett par år sedan gick jag ner från 74kg till 59kg, Kändes lite för lite så när jag vägde 62 var jag mycket nöjdare med "känslan i kroppen". Höll vikten ett bra tag. Under denna höst/vinter har jag lagt på mig och de ska nu bort! Här tänker jag skriva av mig hur det går och ha som en liten sporre. Alla som vill haka på är välkomna oavsett metod!  Inget tvång att skriva nuvarane vikt, men gärna ditt mål, hur många kilo du vill gå ner. Mitt mål är att gå ner 5 kg till påsken, det blir under ett kilo i veckan och bör kunna snås med råge. Började måndag em med LCHF. Vikt måndag 69.8 Vikt idag 69.4 Har vägt mig på kvälen båda gångerna så det är ju lite missvisande. Känner mig ganska nöjd både med maten och viktnegången hittills. MEN har haft sug efter bullar och kakor idag, vilket jag inte hade då jag började med GI, men det går väl över!
|
|
|
|
|
24-01-2008, 00:52
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Vägde mig i morse och vågen visade 79,1 kg, vilket jag är ganska nöjd med. Läste att kroppen ställer om sig på hösten och lagrar mer under höst/ vinter. Är väl för att kroppen ska stå emot kylan bättre så det är vanligt med viktuppgång även före julborden och under jul går svenskarna upp i snitt 1 kg! Förra året vägde jag över 88 kg i januari och tyckte det var dax att börja tänka på figuren  I somras var jag nere i 76 kg som lägst. Blir jag av med mina "julkilon" nu så kommer jag nog ligga stadigt runt ca 77-78 kg igen vilket jag gjorde större delen av förra året och är ganska lagom för mig. Högre mål än så har jag inte för jag har ju klarat av den värsta biten att gå ned ca 9 kg och ändå hålla mig kvar under 80 kg. Bra med en tråd där man kan sporra varandra!
--------------------
|
|
|
|
|
24-01-2008, 07:17
|

Medlem
Antal inlägg: 2 351
Medlem nr: 8 660

|
Tjenis, får man va med? Känner också att man lägger på sej under hösten och vintern.. i mitt fall cyklade jag ju mest hela våren - hösten och sen blev det bil eftersom det blev för kallt att cykla till dagis med skrutten på bak.. jaja... inget att skylla på egentligen.. har alltid kämpat mot vikten tills jag gick med i VV för ett par år sen, gick då ner till ca 71kg och lade på mej mycket muskelmassa, trivdes jättebra där.. har "redskapen" så att säga.. kunskapen om hur man ska äta så det e egentligen inget problem.. kruxet e som alltid motivationen.. vintermörkret får mej att vilja tugga på allt möjligt.. frustrerande.... Skulle vilja börja med ca 5kg precis som dej Anma.. Äger ju ingen våg men känner ungefär var jag ligger, får se om jag kan hitta en på jobbet..
--------------------
Före detta Morinablomman..
|
|
|
|
|
24-01-2008, 08:56
|

Medlem
Antal inlägg: 161
Medlem nr: 12 729

|
Hej, här är en mullis till. Jag tränade mycket förut, men slutade helt april -06. Har sedan dess lagt på mig 6 kg, de skall bort innan Valborg. Jag har köpt nytt gymkort nu, började träna för 1½ vecka sedan och det känns toppen. Gick UPP ett kilo första veckan, men det är ju normalt. Känner mig redan lite lättare men tänker inte väga mig förrän på torsdag nästa vecka, då har det gått 2½ veckor sedan startskottet. Jag har satt upp några delmål, så här ser de ut: Startvikt 65,2 kg 08-01-31: 64,5 08-02-29: 63,0 08-03-31: 61,2 08-04-30: 59,0 Jag springer och styrketränar samt går på spinning. Skriver i Träningstråden om mina träningsframgångar (och ev bakslag...). Idag skall jag vila från träningen, tänker storstäda här hemma och ta en långpromenad med hunden. I morgon är det spinning på schemat.
Redigerat av Citrona: 24-01-2008, 08:59
|
|
|
|
|
24-01-2008, 09:58
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
CITAT Började måndag em med LCHF. Vad är detta? Jag ska för övrigt gå ner i vikt också, vet inte var de kom ifrån, kilona, men bort ska de Jag ska se till att rida hästen ordentligt och kombinera med promenader. Jag har ett pajjat knä, inget springande mer tyvärr. Äter inte godis, men får tänka på att inte äta så mycket smörgås, det är nog min stötesten (Lättvindigt  ). Wilma
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
24-01-2008, 11:05
|
Medlem

|
CITAT (Wilmer @ 24-01-2008, 09:58)  Vad är detta? Jag ska för övrigt gå ner i vikt också, vet inte var de kom ifrån, kilona, men bort ska de Jag ska se till att rida hästen ordentligt och kombinera med promenader. Jag har ett pajjat knä, inget springande mer tyvärr. Äter inte godis, men får tänka på att inte äta så mycket smörgås, det är nog min stötesten (Lättvindigt  ). Wilma LCHF står för låg kolhydrat hög fett. Alltså äter man mycket fett och lite kolhydrater. Ganska kontroversiell metod fortfarande... Har redan fått höra att "så där kan man ju inte äta!!!" Det är den metoden som nu blivit accepterad av socialstyrelsen. Bra för diabetiker typ 2, min man ligger strax över gränsen på sitt sockervärde, i mars blir det nya prover och då får man se om han blir bättre av denna kost. GI är inte riktigt samma sak för där äter man kolhydrater, men långsamma sådana och kollar GIvärdet, medan med LCHF äter man bara sådant som har kolhydratsinnehåll på max 5g/100g. (oj vad jag lärt mig senaste dagarna!  ) Nu kör jag ganska hårt på regeln, fast jag äter nog för mycket grönsaker men det bryr jag mig inte om... Jag vet att GI passar mig så om jag tycker att detta inte funkar i längden går jag över till GI. Finns mycket att läsa på nätet om detta. Här är en sida med mycket info och ett forum för den som är nyfiken. Kolhydrater i fokus
|
|
|
|
|
24-01-2008, 12:57
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Kajsa i Arvika @ 24-01-2008, 07:17)  /.......... vintermörkret får mej att vilja tugga på allt möjligt.. frustrerande....  ........./ Känner igen det! Min viktuppgång härom året sammanföll med att jag blev arbetslös + att det gick mot höst/ vinter. sysslolös i vintermörkret så får man ett väldigt tuggbehov  Jag är annars en sån person som inte är speciellt förtjust i varken kakor eller godis och allra minst glass. På sommaren äter jag aldrig sånt nästan. Men på vintern blir det någon chokladbit ibland och chips Har någon tips om hur man bryter sådana dåliga vanor och står emot tuggbehovet ? Man borde ju försöka ersätta småätandet med något nyttigare  ?
--------------------
|
|
|
|
|
24-01-2008, 14:07
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Sailor Pluto @ 24-01-2008, 13:54)  Jag brukar äta nötter och olika kärnor, då får man i sig lite nyttiga saker . Morötter är faktiskt jättebra eftersom de mättar ordentligt. Man kan ta en frukt också, eller dricka ett glas vatten. Då har man åtminstone brytit vanan att småäta dåliga saker! Lyckades gå ner drygt 10 kg förra hösten genom att bryta småsnaskandet. Morötter är faktiskt en bra ersättning. Drog allmänt ner på portionerna och var väldigt noga i veckorna. Syndade dock lite på helgerna. Har behållit min nya vikt (är fortfarande inte direkt smal) i ett drygt år med samma inriktning på födointaget, men lite mindre strikt. Nu när jag är smalare så rör jag mig också mer och i ett högre tempo. En positiv cirkel skapas. De senaste månaderna har det dock blivit mkt framför datorn och Odla. Vintern är den svåraste tiden, det är då jag brukar gå upp.
Redigerat av aq42: 24-01-2008, 14:08
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
24-01-2008, 14:28
|

Medlem
Antal inlägg: 787
Medlem nr: 9 442

|
CITAT (Floppy @ 24-01-2008, 12:39)  Jag gick upp 15 kg efter att jag opererat knät 2005 och jag kan fortfarande inte gå helt ok...men jag har börjat på nått som heter Xtravaganza och ska dricka shaker och soppor i 3-4 veckor...sen börjar upptrappningen med mat...ni får läsa själva via länken som jag lagt in hur det fungerar...jag är inne på min 3:e dag med soppor och det går fantastiskt bra...min startvikt var 89 Kg på deras våg och på min egen våg väger jag 85 Kg...så jag tänker gå efter min egen våg eftersom det är den jag har hela livet...jag tänker bara väga mig en gång i veckan...och mäta mig n gång i veckan...det är mätningen man ska gå efter sägs det... Jag önskar dig all lycka till, det kommer säkert att gå jättebra! Själv gick jag med i Xtravaganza 1 november förra året och har nu gått ner 25 kg, och minskat 17 cm i "midjan"! Det är i mina ögon en extremdiet, och jag valde den för att gå ner många kilon snabbt. Har man mindre övervikt kanske jag hellre rekommenderar viktväktarna eller liknande, men har man som jag 45 kg för mycket så tar det helt enkelt för lång tid! När jag är klar med pulver/barer har jag förmodligen gått ner 30 kg, och då gör det inget att de sista 15 tar lång tid, för jag kommer att vara smalare än jag varit på 20 år. När man sedan trappat upp går man succesivt över till en GI-liknande form av kosthållning med inriktning på tallriksmetoden. Nu tränar jag tre ggr/vecka och mår oförskämt bra! Till er som tycker att det är en drastisk metod - javisst är det, men i mitt fall var det denna eller en mag-by pass-operation (vilket jag tycker är betydligt mer drastisk!) som gällde. Mitt BMI var från början 42! Nu är det 32. Lite skillnad, eller hur? Oavsett vad man väljer för metod är det OERHÖRT viktigt att jobba med den mentala biten. För vare sig man går ner långsamt eller snabbt, så är det hjärnan det hänger på om man ska lyckas hålla vikten eller inte! Lätta och GLADA hälsningar från Lotta!
Redigerat av lottapotta: 24-01-2008, 14:29
--------------------
|
|
|
|
|
24-01-2008, 14:38
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Några i min sambos familj har bantat med extravaganza. Dom gick ner i vikt so klart när man bara får pulver. Men sen då, efteråt?
Jag är emot sån bantning, tycker det är bättre att ställa om sina matvanor. Tar bort allt det där onödiga. Klar det kann vara ett hjälp i början men inte på lång sikt.
Men jag är avundsjuk på alla som kan träna, jag skulle så gärna vilja göra det. Men jag var i badet idag i alla fall igen. Måste ju åka till varmbad, normala simhallar går inte för mig för att 28-29 gradig vatten är för kallt för mig.
Vilma bo rinte du i Göteborg? skall du hänga med på torsdagar i varmbadet? Skulle säkert göra gott för ditt knä
Elisabeth
|
|
|
|
|
24-01-2008, 15:11
|

Medlem
Antal inlägg: 3 435
Medlem nr: 5 307

|
Här är en till som ska försöka ge järnet igen! Gick ner c:a 10 kg med GI-metoden(våren 2006), men har lagt på mig 5 igen, pga att jag fick ont i ett ben(trodde först det var knät som lagt av, men som tur var, var det inte det!) och har gått till sjukgymnastik några månader i höstas...Nu är benet så gott som OK igen, och jag tänker rätt så mycket på vad jag stoppar i mig=inga kakor, ingen glass, inget vittbröd/pasta.(OK, min svaghet heter choklad, mörk sådan.) Nu ska jag bara försöka få igång bra rutiner på promenader igen... Min motivering till att gå ner i vikt är att det finns så mycket roliga kläder att kunna köpa till sig om man går ner i vikt...Och man känner sig fräschare och piggare om man minskar i vikt. Låt oss stötta varandra!
--------------------
|
|
|
|
|
24-01-2008, 15:41
|

Medlem
Antal inlägg: 1 730
Medlem nr: 5 838

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-01-2008, 14:38)  Några i min sambos familj har bantat med extravaganza. Dom gick ner i vikt so klart när man bara får pulver. Men sen då, efteråt? Det är ju det som är poängen med att gå med i Xtravaganza...de fixar först kilorna...så man inte ska behöva tänka på dem hela tiden utan kan konsentrera sig på den mentala biten när det gäller maten...kursen ligger på 26 veckor och mina 3-4 första veckor går jag ner mina kilon och sedan ska man succesivt börja äta igen genom träning...man ska lära sig att äta på ett vettigt sätt...det mesta handlar om den mentala biten...det får man lära sig på de resterande veckorna... ...och självklart tycker vi om olika metoder...denna metod passar inte alla men GI passar inte mig...jag vill kunna äta det jag vill och det tycker jag inte att jag kan med GI metoden...men där ser vi hur olika vi är som människor...jag önskar alla lycka till i sina viktnedgångar eller viktuppgångar (det finns ju de som har problem tvärtom)...oavsett vilken metod de 'kör' efter... lottapotta: kör du fortfarande helfart?
Redigerat av Floppy: 24-01-2008, 15:43
--------------------
Kladdar och kletar i zon 4   
|
|
|
|
|
24-01-2008, 15:58
|
Medlem

|
Vad roligt att vi blir ett gäng här som kan peppa varandra!  Jag ser helst, i egenskap av trådskapare att diskussioner av andras metoder, oavsett vad man själv tycker om dem hålls utanför denna tråd, den är till för att peppa och sporra... Självklart får man fråga vad metoderna går ut på och så... Ja, ni förstår nog vad jag menar... Vill inte att det ska debateras om just metoderna här, det kan man i såfall starta en tråd om att göra, så slipper man ta illa upp i sporrningstråden...
|
|
|
|
|
24-01-2008, 16:45
|

Medlem
Antal inlägg: 1 730
Medlem nr: 5 838

|
CITAT (Anma @ 24-01-2008, 15:58)  Vad roligt att vi blir ett gäng här som kan peppa varandra!  Jag ser helst, i egenskap av trådskapare att diskussioner av andras metoder, oavsett vad man själv tycker om dem hålls utanför denna tråd, den är till för att peppa och sporra... Självklart får man fråga vad metoderna går ut på och så... Ja, ni förstår nog vad jag menar... Vill inte att det ska debateras om just metoderna här, det kan man i såfall starta en tråd om att göra, så slipper man ta illa upp i sporrningstråden...  Håller med till 100%...det var det som var min mening från början att jag bara ville berätta om vilken metod jag använder mig av och om det är någon som har frågor så får de gärna ställa dem...men som sagt var jag är ny på min metod och har inte haft mitt första 'möte' än med min blivade grupp och ledare...så därför kan jag kanske inte svara på allt...men jag har lagt ut en länk där man kan läsa om min metod och det går att ställa frågor där... Jag tackar för peppningarna och just nu sitter jag och dricker en shake med cappuccinosmak som jag har badnat ner lite kaffe i och värmt...mycket gott...jag är inte ett dugg hungrig längre men har problem med att få i mig mycket vatten...ska dricka mellan 3-5 L om dagen...och jag får bara i mig 2-3 L....jag kan säga att jag har klippkort till toan nu...och man får planera sitt intag av vatten...så att man inte blir kissnödig där det inte finns nån toa i närheten...man vill ju inte direkt råka ut för polisen som haffar en för förargelseväckandebeteende...
--------------------
Kladdar och kletar i zon 4   
|
|
|
|
|
24-01-2008, 17:31
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Jat tycker det är intressant med vilken method man lyckas med. Att sen en method inte passar alla, ja det vet vi ju alla som har kämpat med våra kilon.
Men bara att berätta med det eller det lyckades jag, kan ju hjälpa någon. Men sen får man ju också förstå att andra tycker att den methoden är kass. Utbyte ab erfarenheter är väl bra eller?
Elisabeth
|
|
|
|
|
24-01-2008, 20:24
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
CITAT Vilma bo rinte du i Göteborg? skall du hänga med på torsdagar i varmbadet? Skulle säkert göra gott för ditt knä Det hade jag gärna gjort, men jag bor tyvärr i Trollhättan. Jag gick på varmbads sjukgymnastik i början, det var så underbart, för jag fick springa i vattnet med motstånd. Det var så länge sedan jag fick springa, jag saknar det så jag kan bli tokig. Tyvärr finns de för få tider, så jag fick inte vara med så länge till förmån för dem som är värre däran. Just nu är knäet riktigt dåligt, så jag inser att lite mindre vikt inte skadar. Jag borde gå ner i alla fall 8 kg, där brukar jag hålla mig i vanliga fall. Jag måste säga att efter knäoperationen så provade jag pulver + nyttig mat en ggr/dag, gick ner jättefint och höll mig där tills min häst blev halt i somras, då försvann den motionen. Pulver kändes mkt bra för mig, men jag äter inte speciellt onyttigt annars, så det var inte svårt att hålla vikten efteråt. På lördag ska jag äta semla, annars lovar jag mig att vara duktig!! Wilma
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|