CITAT (solvind @ 05-02-2008, 13:53)

Tack för era svar
Vad är det för kryddväxter de har i köket i matprogram?
I matprogrammen brukar dom ha nyköpta plantor, det säljs ju t.o.m. kryddväxter i kruka i grönsaksdisken. Dom kan du oftast ha i några veckor innan dom börjar bli lite bleka och rangliga. Jag brukar plantera om kryddorna från grönsaksdisken i lite större kruka, se till att de inte torkar ut och toppa dem flitigt i början (jag skördar alltid toppar strax ovanför ett bladpar när jag skördar dessa kryddor). Då kan man köpa en planta i februari-mars och ha den inne tills man kan ställa ut den i juni. På det viset kan du ha nästan vilka som helst av de vanliga kryddväxterna. De blir inte som vackrast och godast om de växer inne, men de blir användbara i alla fall och du får färska kryddor redan nu.
Jag brukar lyckas bäst med basilika och gräslök (jag har en basilika i köket sedan i höstas nån gång, den har sett helt okej ut i flera månader nu). Av timjan, mejram och oregano brukar ungefär halva "plantan" stryka med direkt i början, men resten växer oftast bra så länge man toppar alla grenarna. Stjälkarna blir tunna och hela plantan kan se ut som nåt som borde hängas i en ampel, men det funkar ändå. Mynta är omöjlig att ta kol på, så den funkar alltid men blir lite blek och tanig om den växer inne. Salvia odlar jag inte längre inne, eftersom smaken blir betydligt sämre än om den växer ute.