CITAT (Gunilla T @ 13-02-2008, 10:00)

Jo, det är köttproduktionen som slår ut naturen i Amazonas. Man skövlar regnskog i rasande fart för att ge plats för betesdjuren. Efter ett antal år är marken kruttorr eftersom all växtlighet är borta och markägaren är tvungen att skövla mer av regnskogen för att ha bete till djuren.
Till det kommer sockerrörsodlingarna....regnskogens chans att överleva är inte särskilt stor.
Allt i Amazonas är inte regnskog. I själva verket lämpar sig regnskogens hårt podsolderade jorden inte för större odlingar. Visst har man röjt och röjer fortfarande skog, där till odling och beten. Det är dock inte i Regnskogens kärna utan i randområden och längs med vägar.
Staten lät ju tex anlägga byar längs med nybrutna vägar så att fattigt folk, utan egen mark, kunde få sin egen gård. Vägar i allmänhet är oxå orsaken till stora arealer har röjts och uppodlats illegalt, ofta med svedje bränning. Det är fattigt folk som gör detta och de gör det för att få mat på bordet. (Själva gnäller vi i högan sky, får bostadsbidrag, går på socialen och åker till Thailand på Semester.) Även i Sverige har vi haft Svedjebränning där man högg ner skogen och tände på. Sedan kunde man odla där i ett par år. Man fick kontinuerligt hugga ner skog för att få korn till sin överlevnad. Detta sätt att leva kan nu beskådas när vissa hembyggds föreningar låter svedja en liten bit.. idag är det dock kultur och är berättigat stadsbidrag...
Trans amazonan highway. Manaus-Boa Vista-Venezuela. Denna "highway" är väl den mest kända vägen genom Amazonas och leder dig även till Boskapsområderna i norr. För att ni skall förstå vad det är för en väg så kan sägas att bussar ofta byter fjädringen halvvägs, i preventivt syfte, för att den brukar inte hålla hela vägen.... När du kommit så långt att du gett upp all prestige, att se välvårdad ut, och har trätt en T-skirt över huvudet i ett fåfängt försök att skydda dig mot det röda dammet. Om du då skrapar väck dammhinnan på rutan så ser du gräs, rök och bränder i fjärran. Här uppe på platåerna hittar du boskapen. Gräsbränder härjar vilt då man ofta tänder på för att få bättre bete. Även i Sverige har vi haft liknande områden, Ljunghedarna. Detta var resultatet av skogsskövling och överutnyttjande. För 150 år sedan var det kanske den vanligaste synen för Svensken. Idag har de kvarvarande ljunghedarna blivit skyddade av lag och kallas för Naturreservat. De övriga fd ljunghedarna kallas för skog. Jag har till och med råkat ut för att folk försökt få mig att tro att en gammal plantering på ljunghed är urskog..
Ja som vanligt hoppar jag friskt men jag vill att folk får en förståelse för vad det handlar om. Många vill göra Amazonas till en stor Nationalpark. Tyvärr har man inte riktigt förstått vad det handlar om då. Vi lever i ett samhälle som är ganska sjukt när det kommer till liknande frågor. Alltså, man gör en Nationalpark av Stockholm. Sedan lägger man en halv miljon kronor på att flytta ett sketet träd där. Detta eftersom det är en "Nationalpark". Om någon försöker övertyga mig, i riktigheten att göra detta, idiot förklarar jag den personen på plats. Vi leker Nationalpark i Stockholm och i Fjällen. Sedan vill vi att andra länder skall skydda större delar av sitt land. Vad vi inte förstår är svårigheten med en fattig befolkning. För 150 år sedan befann vi oss i samma situation som folket i Amazonas. Södra Sverige och stora delar av mellersta Sverige var avskogat. Folk utvandrade till Amerika för att komma undan fattigdommen. Väl där högg man ner skogen, i Minnesota, och byggde sin gård. Sedan kom Klipperskeppen från guanotraden och löste problemet. Vår välgång och Södra/ Mellersta Sveriges skogar har vi alltså Chiles fågelberg, Minnesotas fd skogar och den kostsamma konstgödningsindustrin att tacka....
Låt oss nu slänga ut alla fattiga bönder, med 8 ungar, från Amazonas.. Där kan ju finnas Medicin till min krämpa....