Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > min citrus dör sakta..
          norea
          Inlägg 18-02-2008, 18:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 182
          Medlem nr: 4 906

Jag har ett litet citrusträd. Kommer inte ihåg vad det heter, det var nåt konstigt namn, men de säljer den i de flesta affärer. Små frukter bär den. Gjorde sylt på dem, jättegott blev det.

Nu har iallafall halva trädet dött. där är en gren kvar som var levande men nu dör den sakta också. någon som vet om jag hindra det på nåt sätt? först dör bladen, de blir inte bruna utan hänger kvar och är fortfarande gröna. de torkar liksom in. sen blir grenen brun och dör. jag har tagit bort alla frukterna men det hjälpte inte. den står inte varm över nåt element, men har stått inne hela vintern. kanske ska ställa den på inglasade balkongen istället. eller allt kanske är försent?

nån som har ett tips?

Citera
          clivia
          Inlägg 18-02-2008, 20:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (norea @ 18-02-2008, 18:41) *
          Jag har ett litet citrusträd. Kommer inte ihåg vad det heter, det var nåt konstigt namn, men de säljer den i de flesta affärer. Små frukter bär den. Gjorde sylt på dem, jättegott blev det.

Nu har iallafall halva trädet dött. där är en gren kvar som var levande men nu dör den sakta också. någon som vet om jag hindra det på nåt sätt? först dör bladen, de blir inte bruna utan hänger kvar och är fortfarande gröna. de torkar liksom in. sen blir grenen brun och dör. jag har tagit bort alla frukterna men det hjälpte inte. den står inte varm över nåt element, men har stått inne hela vintern. kanske ska ställa den på inglasade balkongen istället. eller allt kanske är försent?

nån som har ett tips?

Har du någon bild på din planta, norea? Jag tror att du har kalamondin och om den ser ut som du säger ligger problemet i rötterna. Du bör byta jord och kolla rotsystemet, avlägsna rötter som som inte ser friska ut och ta bort delar på trädet som inte är gröna och levande. Ja, och om du har möjlighet ställ den på den inglasade balkongen, men vakta temperaturen den ska inte gå under 0 gr. C. Din kalamondin behöver vila och samla krafter för att överleva, lite harmoni mellan fuktighet, ljus och temperatur. Vattna inte den omedelbart efter omplanteringen, jorden som du köper är fuktig nog för de första dagarna i kallare förhållanden. Håller tummarna att du lyckas rädda den!!! trostar.gif

MVH/clivia

Citera
          norea
          Inlägg 18-02-2008, 20:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 182
          Medlem nr: 4 906

tack för ditt svar. går det bra med vanlig planteringsjord?

Citera
          clivia
          Inlägg 18-02-2008, 20:52
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (norea @ 18-02-2008, 20:24) *
          tack för ditt svar. går det bra med vanlig planteringsjord?

Ja, det räcker, Norea, ditt träd är litet, sen när det växer lite till och har tillräckligt stort rotsystem som behöver mer näring, kan du tänka dig något speciellt till det, men nu gäller det att rädda trädet... Lycka till!!

MVH/clivia

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-02-2008, 22:40
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (norea @ 18-02-2008, 18:41) *

nån som har ett tips?

tyvärr tror jag att det är kört för ditt ''träd'' . en ända halvdöd gren kvar är inte mycket till världen för din lila buske . även om den skulle överleva kommer den inte bli snygg . jag hade kastat den och köpt en ny som jag hade satt ut på din balkong ( är det söderläge ? ) men sedan hade jag haft den där hela tiden och tat in den innan det bli kallt , har du frostfritt på balkongen kan den stå där ute åretrunt eller övervintrar du den inne svalt +10c +15c och ljust . plantera om din nyinköpta planta i ny jord och göda den med citrusnäring under den ljustiden och låt den inte torka ut för mycket men heller inte dyngsur .

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 05:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon