Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Planer inför våren?, Vad planerar ni för projekt hemma hos er?
          Odjuret
          Inlägg 25-02-2008, 18:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 14 238

Åh vad jag längtar tills det är dags att sätta igång i trädgården =)
          Jag ska nämligen anlägga en helt ny trädgård eftersom jag bor på en grushög just nu.
          Muren som inte blev färdig förra året ska göras klart och jag ska äntligen få in blommor gräsmatta och allting annat.

Vad har ni för projekt planerade?

--------------------

Citera
          skogstroll
          Inlägg 25-02-2008, 18:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

oj oj damm, chili, tomater... pumpa, solros, meloner... tiden räcker inte till! smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Limeblossom
          Inlägg 25-02-2008, 18:59
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 586
          Medlem nr: 1 371

Ja....jag hoppas att den där verandan blir av i år. Förra året kom en grävskopa och ställde till det, sen blev det inte mer smile.gif Men det bygget överlåter jag med varm hand till sambon och hans pappa. Själv tänkte jag snygga till runt omkring sen när dom är klara. Och jag tänkte försöka bli klar med min långa rabatt efter staketet. Ja, inte klar klar, utan lägga tidningar och ha på jord över så det blir planteringsklart nästa säsong.
          Det är väl dom stora grejorna...sen blir det väl det vanliga pysslet.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 25-02-2008, 19:10
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

" Städa " lite i trädgården ska vi väl göra. Förra året blev inte så mycket gjort p g a att min man var tämligen nyopererad och jag mådde inte bra heller.

Än så länge har vi beskurit fruktträden nästan helt färdiga. Vår överdådiga honungsros ska bindas upp , den växer ju flera meter per år wacko.gif !!! Sedan ska vi ge oss på häcken , det är dags att klippa den .

Det blir nog lite allmänt pyssel bara , inga stora planer för det orkar vi inte med.

Vi har ett stort jobb framför oss och det är att elda upp allt ris som blev när vi hade skogshuggare ute och tog ner 60 stora ( c:a 15 m höga ) träd på vår nya tomt. Hoppas vi kan orka elda granriset iaf , resten kan ligga ett tag kanske.

Redigerat av mamamaggan: 25-02-2008, 21:48

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          CillaM
          Inlägg 25-02-2008, 19:58
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Mamamaggan, ni har ett digert jobb framför er med allt ris och jag avundas er inte ett dugg. Varför inte bjuda in vänner på 'påskbrasa' så går det undan, försiktigt dock med att elda rishögar där det eventuellt kan finnas små kottar, igelkottar då.

Jag ska elda min rishög senare i vår, oxelhäck, som jag kapade i september förra året, fy för den lede vad mycket ris det kan bli av det. Sedan försöker jag få in anbud från snickare som kan lägga om mitt tak med diverse andra tillhörande detaljer, så jag ska nog försöka att bromsa mig lite där men alla sådder måste ju planteras förstås, men det är ju ett riktigt härligt, rent smutsigt nöje! smile.gif

Citera
          Eva St
          Inlägg 25-02-2008, 20:19
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem nr: 58

Oj Oj det är en hel del blir hälften gjort får vi väl vara nöjda sweatingbullets.gif

Göra Potatisland innanför en grund som tidigare var tänkt som växthusgrund men nu blir det ett köpt växthus istället på en annan plats. + göra snyggt runt om detta land och grönsakslandet som ligger granne med potatislandet

Göra iordning grusgångar ner till bryggan- bl a gjuta kanter att ställa krukor med Afrikas lilja Fikon Oliv mm på

Göra ny rabatt mellan stenblock vid sjön att sätta bl a mina delade Palmliljor på

Göra iordning rabatt nere vid en tall vid bryggan och låta några klematis klättra i den

Få iordning dvs skapa bättre stuktur i mitt kryddland

Fortsätta att göra färdigt min perennrabatt som jag gjorde förra sommaren

mm mm mm tror listan kan göras hur låååång som helst men mest spännande ska bli att se hur mycket som verkligen blir gjort innan höst o vinter åter överrumplar oss

--------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

Mitt album

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 25-02-2008, 21:47
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (CillaM @ 25-02-2008, 19:58) *
          Mamamaggan, ni har ett digert jobb framför er med allt ris och jag avundas er inte ett dugg. Varför inte bjuda in vänner på 'påskbrasa' så går det undan, försiktigt dock med att elda rishögar där det eventuellt kan finnas små kottar, igelkottar då.

Det var en bra idé med vänner och påskbrasa ! giggle.gif

Några igelkottar finns nog inte i de rishögarna , träden togs ner för ett par veckor sedan och jag har faktiskt inte sett någon igelkott vid stugan , tyvärr . no.gif

Däremot har vi igelkottar hemma i stan , trevligt för det mesta men inte när de använder vår trapp till toa.

Redigerat av mamamaggan: 25-02-2008, 21:47

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Inger S
          Inlägg 25-02-2008, 22:36
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 56
          Medlem nr: 13 141

Jo så här på våren tänker man ut många projekt och drömmer vackra trädgårdsdrömmar. Många av dem förblir drömmar, en del skjuts på framtiden, men några ska bli av i år har jag i alla fall tänkt.

En uteplats till har jag tänkt. Det ska bli en i öster, där jag kan sitta och avnjuta frukost i morgonsolen. Den platsen ligger sen på kvällen i skugga och där blir skönt att sitta om sommaren blir väldigt varm. Har tänkt mej en ganska rund sten- och gruslagd plats med svängda rabatter runt om.
          Sen måste jag bara ta itu med mitt kryddland. Där har jag alldeles för mycket som tagit över, bl a Äppelmynta och Citronmeliss. De är på väg att ta död på sina grannar.
          Flera av mina rosbågar har farit illa dels av för stora och tunga rosor och dels av de hårda vindar som dragit förbi.
          Sen har jag förklarat krig mot Kersen/Kirskålen som härjar i nordvästra hörnet av täppan. Faktiskt har den spridit sig in i mitt växthus.
          Sen har jag flera idéer om saker jag vill gjuta, stenar jag vill måla och så vill jag fläta flera saker till lyst och nytta.

Jag säger som Eva St att listan kan göras hur lång som helst. Hoppas våren, sommaren, hösten och orken räcker till.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 25-02-2008, 22:52
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Har en massa planer och ska nog starta i morgon med att gräva upp vinbärsbuskarna och pionen där jag ska ha ett dahliahav.

Citera
          Odjuret
          Inlägg 25-02-2008, 23:41
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 14 238

Åh vad spännande. Jag ser fram emot bilder på hur det fortgår. Jag ska passa på och dokumentera allting som händer i min trädgård snart med bilder och förklaringar. Gubbarna ska komma och forsätta på min mur snart och så fort den är klar (Ska ta ca 5 veckor) så kan jag börja plantera, just nu kan jag inte göra någonting alls eftersom grävskopan måste kunna komma in innanför och runt huset. Sedan ligger ju alla stenar som ska bli mur i enorma högar lite varstans.
          Under dessa fem veckor kommer jag nog att styla min balkong. Jag ska skriva examensarbete nu i vår så jag kommer nog ha gott om tid till trädgården när jag skjuter upp arbetet wink.gif haha
          biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

--------------------

Citera
          Mica548
          Inlägg 26-02-2008, 01:11
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 4 414

Ja, mera bilder åt folket! smiley_small_hug.gif Jag älskar före- och efterbilder. Det blir så konkret!! Så fram med kamerorna nu tjejer/gossar och ut och plåta!

Själv är jag mer än nöjd om jag får klart:
          - uterummet med tillhörande panel ut- och invändigt, golvvärme, klinkers, ljussättning, dörrar och inredning
          - "toppaltanen" med trallgolv och några plintar till
          - plank vid toppaltanen

och....

om gud är god, vinden blåser rätt, tebladen visar rätt och de andra gudarna inkl. arbetsgivaren är nådig så hoppas jag kunna fixa till framsidan på radhuset i höst med nu bredare uppfart, förhöjd tomt (av stenarna som blev över från baksidan) och nya rabatter, ljussättning etc. Men det tror jag inte ens på själv... whistling.gif

Men... jag har goda förhoppningar om att jag ska ha obscent mycket blommor i år (av mina fröodlingar att döma) i rabatterna/krukorna i alla fall. Jag hoppas att de döljer det som inte är klart!

Visst var det underbart vackert väder idag!! Våren är här!! yahoo.gif

Redigerat av Mica548: 02-03-2008, 21:35

Citera
          Eleena
          Inlägg 26-02-2008, 12:11
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 9 680

Ojojoj... Kan vara med här med en (orealistisk) lista...

1 Få fräst klart stubbar efter björkarna som fälldes förra våren...

2 Lägga klart plattorna runt trädgårdslandet, samt laga hålen efter stubbarna med grästorvor som blir över då...

3 Staket runt trädgårdslandet så att rådjuret i alla fall inte bara kan glida in dit hur enkelt som helst...

4 Gräva ur och lägga plattor runt nytt kryddland...

5 Plattor det redan grävda hålet mitt i gräsmattan...

6 Gräva ur, grunda och lägga plattor på ny altan...

7 Lägga tegel som kant runt vår-rabatter...

8 Fylla på med singel på uppfarten...

9 Bygga komposter...

10 Så och underhålla trädgårdslandet...

11 Hitta plats och pengar till nya bärbuskar...

Inser att punkt ett till nio faller på makens lott. Själv ska jag föda barn nån gång i juli... sweatingbullets.gif

Citera
          karlsdal
          Inlägg 26-02-2008, 12:25
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 217
          Medlem nr: 13 845

hmm... var ska jag börja.
          Saker som med säkerhet blir gjort i år:
          1 Så frön så fort jag köpt jord. Div grönsaker.
          2 Gräva trädgårdsland, 4 st upphöjda bäddar.
          3 Sätta potatis
          4 Bygga ut huset
          5 Glasa in altanen

Saker vi kommer att göra i mån av tid:
          1 Carport
          2 Anlägga en damm och vattenfall
          3 Bygga höns och ankhus (dammen ska även vara till ankorna att simma i)
          4 Växthus
          5 Bygga trädäck i anslutning till altanen
          6 Bygga jordkällare

Mycket att göra! Men, vi har ju nyligen flyttat hit...

Citera
          Eleena
          Inlägg 26-02-2008, 13:08
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 9 680

Jag har lite före efter bilder... men skulle kunna ha ännu fler efterbilder då de som finns inte är aktuella längre! Men björkarna står för före. Resten är efter!

Citera
          salikons
          Inlägg 26-02-2008, 13:57
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 6 264

Har en helt ny oplanerad tomt eftersom vu byggde hus för två år sedan så det är rätt mycket att göra

1) Utöka köksträdgården med upphöjda lådor 3 st 7x2 m för att odla potatis och jordgubbar samt blåbär. Samt stängsla in hjela köksträdgården och våra nysatta träd eftersom råddjuren äter allt.....
          2) Göra baksidan av huset lummig med en ny uteplats
          3) Ta bort en rabatt invid husväggen på framsidan och göra sittplats i stället
          4) Göra damm framför växthuset i en stor avsågad badtunna.
          5) Byta ut de buxbomsplantor som ej klarat sig
          6) Göra om rosenrabatten och ta bort alla gula blommor
          7) Byta ut marktäckarna i buskrabatten
          8) Rensa häcken ordentligt och gödsla ordentligt så att den sätter fart
          9) flytta de vintergröna växterna från takraspunkterna

sist men inte minst
          10) Skaffa mig tålamod nog för att låta projekten ta tid och inte försöka göra alltig samtidigt och att inse att allt inte måste bli klart i år utan får ta den tid det tar.

--------------------
          Driver webshoppen Gardenhome.se - trädgårds och inredningsbutik

Citera
          uno
          Inlägg 26-02-2008, 14:01
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem nr: 256

CITAT (mamamaggan @ 25-02-2008, 19:10) *
          " Städa " lite i trädgården ska vi väl göra. Förra året blev inte så mycket gjort p g a att min man var tämligen nyopererad och jag mådde inte bra heller.

Än så länge har vi beskurit fruktträden nästan helt färdiga. Vår överdådiga honungsros ska bindas upp , den växer ju flera meter per år wacko.gif !!! Sedan ska vi ge oss på häcken , det är dags att klippa den .

Det blir nog lite allmänt pyssel bara , inga stora planer för det orkar vi inte med.
          Vi har ett stort jobb framför oss och det är att elda upp allt ris som blev när vi hade skogshuggare ute och tog ner 60 stora ( c:a 15 m höga ) träd på vår nya tomt. Hoppas vi kan orka elda granriset iaf , resten kan ligga ett tag kanske.

Jag har slutat elda ris, kör det till en återvinningscentral. Men ibland saknar jag pyromanandet.

--------------------
          unozon1-2

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 26-02-2008, 14:30
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (uno @ 26-02-2008, 14:01) *
          Jag har slutat elda ris, kör det till en återvinningscentral. Men ibland saknar jag pyromanandet.

Ja i vår kommun så får vi bara lämna ris en gång ( en kärra ) sedan får man snällt åka till grannkommunen! Knäpp regel men så är det !!!

Från stugan har vi 15 km till återvinningen " hemma " och nästan 4 mil till grannkommunen . Det blir många vändor, och många mil , om vi ska bli av med allt.

Vi eldar alltid upp ris , vi gillar också att vara " pyromaner".

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 26-02-2008, 14:47
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Så skönt att läsa att det är fler än jag som har stora planer. Jag drömmer om en fantastisk trädgård där alla mina 3-4000 kvadratmeter är uppodlade (om 10-15 år)... medan sambon inte förstår varför jag inte bara kan nöja mej med en rabatt på några meter... no.gif

Mina planer i år:

Rosenhäck 33 meter på framsidan mot vägen.
          Inhägna ett område på ca. 25x10 m. bakom vedboa och där anlägga bäddar med gångar.
          Dra upp 74 sorters perenner.
          Bygga ett tillfälligt mot-väggen-växthus av brädor och byggplast.
          Omlokalisera syrénrotskott.
          Förbättra ängen genom att plantera in blommor.

Ris eldade vi för två veckor sedan, två enooorma högar.

Redigerat av *Ulrica*: 26-02-2008, 14:48

Citera
          lissu
          Inlägg 26-02-2008, 18:22
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 13 441

Nu blir det tredje sommar som vi bor här. Jag har köpt växter och drivit upp egna plantor, grävt och anläggt rabatter. skurit fruktträd och köpt nya. Jaa, när man tänker så har man hunnit väldigt mycket. Nu har jag lovat min man att denna våren kommer jag inte gräva några nya rabatter ( jag fattar inte varför han låg så konstigt när han hörde detta????) utan jan kommer att fin putsa och plantera om några växter och så ettåringar. Våra gemensamma projekter är få uteplatsen färdig (gropen är färdig grävt) och sätta kantstenar runt rabatterna och rosengården. Sen har jag lövat endast njuta av den härliga och varma sommaren som kommer(?????).
          Fast jag lovar ingenting kan hända att det blir mera eller mindre gjort.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 27-02-2008, 08:25
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

CITAT (lissu @ 26-02-2008, 18:22) *
          Fast jag lovar ingenting kan hända att det blir mera eller mindre gjort.
          Ja, man glömmer ju så lätt vad man har lovat sambon att inte göra i trädgården, det är nog någon sorts trädgårdssjuka... whist.gif

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 02:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon