Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Snabbäxande insynsskymmande vacker häck.
          Eddie_J
          Inlägg 29-02-2008, 11:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 14 301

Snabbäxande insynsskymmande vacker häck.

Jag bor i zon 2 (göteborg) ganska skyddat mot vind då jag har skog o berg i väster, tomten är lätt sluttande o det rinner gott om vatten från berget men samtidigt torkar det upp rätt bra när det inte regnar. Jorden är lätt o mullig.

Jag ska sätta en häck som kommer bli 50 m lång ska bli över två meter hög så fort som möjligt o samtidigt vara tät så man inte ser in. Den får gärna va friväxande o lummig, om den blir bred gör heller inget då jag har mycket platts åt detta hållet. På vinten vill jag att den om inte är helt tät så i alla fall skymmer ganska bra. Den första metern behöver den dock inte va tät då jag har en stenmur som täcker detta. Om den blommar vackert är förståss ett stort pluss. Prislappen får gärna hamna en bit under 10 000 kr om det går.

Efter en hel del läsande så går mina tankar såhär.

Först va jag inne på avenbok då den har kvar sina blad på vinten men kommit fram till att den växer för långsamt. Sedan har jag läst en del om asp pil o poppel (jag har ju gott om platts) men dom kanske är för agresiva. Det sista jag funderat på är Häggmispel och ev plantera den i två eller fler? rader. Någon som vet hur fort den kommer upp och hur tät den kan tänkas bli?

Någon som kanske har någon helt annat förslag? kanske en kombination av växter?

Oj vad lång denna fråga blev men jag blir bara snurrigare o snurrigare ju mer jag läser.

Tacksam för svar.

/ Eddie

Citera
          KURT
          Inlägg 29-02-2008, 12:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Om du har utrymme för friväxande häck så skulle du kunna plantera en blandad häck med flera olika sorters buskar. Om man planterar dem lite omlott och inte på en lång rad, så får man det mera varierat och också tätare. Man kan blanda flera olika arter.

Citera
          Eleena
          Inlägg 29-02-2008, 12:58
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 9 680

Friväxande.... vill jag också ha!

Så jag jobbar på min med vresros (blommor och nypon på hösten), syren (bara några som jag har "över"), fjärilsbuske (blommar på hösten, har två extra som jag fått), korallkornell (röda fina pinnar på vintern), häggmispel (snygg höstfärg, blommar på våren samt bär).

Från början har jag en mycket glest planterad spirea häck som jag klippt ner och ska hålla nere som förgrund till det andra.

Kanske inte den allra snabbaste lösningen, men inte såå dyrt och fint hela året!

Kolla på nätet (hortogreen ex) för billigare plantor!

Citera
          Solstorm
          Inlägg 29-02-2008, 14:05
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag har avenbokshäck och kan berätta lite om den. Om utrymmet är begränsat så är det ju en fördel att den kan klippas mycket smal och ändå må bra. Jag tycker den är tålig, man behöver inte fjäska med den. Växer upp fort. Vintergrön? Nja, den har kvar löven länge, de sista finns kvar långt fram på våren, men då är det mest spridda löv. Den grönskar senare på våren än andra buskar och träd. Då ger den inget insynskydd, men grenverket är vackert och då är det jättefint med vårblommande lökväxter under.

Citera
          Eddie_J
          Inlägg 29-02-2008, 14:40
          Länk hit: #5

Medlem

Tack för svaren det Låter intresant.

Vad tror ni om häggmispel bakerst o olika bromande buskar i framkant? Kanske växlande med olika bärbuskar? Eller klarar dom inte stå nära häcken? Vilka vackra buskar hadde ni satt?

Jag har vild häggmispel i en dal nära där jag bor. Vad tror ni om o plantera denna? eller är den vilda av fel sort?

Mvh Eddie

Citera
          eugenia
          Inlägg 01-03-2008, 16:25
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 6 614

Hej
          Om du bor i Göteborg har du tillgång till bibliotek som säkert har en stor avdelning med trädgårdböcker. Du skulle kunna åka förbi där och låna hem en hel trave med böcker och titta på alla exempel på hur folk har planterat häckar eller grupper av växter. Jag tror på iden med häggmispel eller (prakthäggmispel) varierat med andra buskar. Träden och bärbuskar klarar av att växa så, men för att det ska bli riktigt snyggt bör man tänka efter och kolla upp buskarnas olika växtsätt. Jag håller med om att det vore snyggast att inte sätta dem i rad utan mer som en rabatt med de små framför de stora. Vissa kan klippas som lösa bollar, andra få växa fritt. Det kan nog vara en utmaning att få det hela snyggt. (Har sett exempel på motsatsen.) Sådant som är vintergrönt och inynskyddande i Skåne där jag bor är lagerhägg, rynkolvon, järnek, buxbom och olika barrväxter som idegran mm. Jag vet inte vad som är mest torktåligt. Har du tittat på E-plantas sida?

Citera
          Eddie_J
          Inlägg 01-03-2008, 20:40
          Länk hit: #7

Medlem

Nej det har jag intevad är det för sida? Ska nog ta mig en sväng till bibblan på mondag.

Någon som vet om det är någon nackdel med häggmispel som man hittat vilt? ( ska natuligtvis snacka med markägaren först)

Mvh Eddie

Citera
          eugenia
          Inlägg 03-03-2008, 12:00
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 6 614

www.eplanta.com
          Här finns information om växter speciellt utvalda och framtagna för svenskt klimat. Plantorna är av bra kvalitet och har jämnare egenskaper (jag kan inte hitta på något bättre sätt att beskriva dem, kan någon annan?). Häggmispeln går säkert att gräva upp och flytta om du har tillstånd. Kanske inte helt säkert att de rotar om sig, men är värt att prova. Trädet bildar rotskott, men det kanske bara är bra, du vill ju ha ett tätt buskage.

Citera
          Chilinovisen
          Inlägg 29-03-2008, 16:43
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 14 890

Har själv tänkt plantera en häck, för att få skydd mot insyn och gräns ut mot trotoaren.

Fått tipset att plantera en låg häck vid trotoaren, då det är mindre arbeta med en låg häck. Sedan planerar jag bambu eller något annat runt uteplatsen för att slippa insyn.

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 29-03-2008, 17:04
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Salix fragilis 'Bullata' - bollpil - växer snabbt, vill stå soligt och behöver inte klippas för att hålla sin runda form. Grenverket är tätt och ger insynsskydd också på vintern. I en oregelbundet planterad, friväxande häck kunde några bollpilar ge stadga och bakgrund åt buskar med blommor och lättare grenverk. Bollpilar säljs mer eller mindre uppstammade. Jag tänkte närmast på låga buskar, med max 50 cm:s stam.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Madeleine1
          Inlägg 29-03-2008, 22:16
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 699
          Medlem nr: 2 086

Det finns säkert massor av alternativ, men jag tycker att häggmispel låter jättebra!! yes.gif
          Men så tycker jag nog att du skulle ta dig en funderare till på avenbok - eller bok. Supersnyggt även om det tar tid.

--------------------
          Madeleine i Mälardalen *

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 02:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon