Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Kvitten, mispel, körsbärskornell och mullbär, Var köper man det i Skåne?
          vectorkato
          Inlägg 29-02-2008, 21:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 14 314

Hej,

Jag har precis registrerat mig på detta forum för att jag behöver information om var i Skåne (Malmötrakten) man kan köpa följande växter för utomhusplantering:

kvitten
          mispel (vanlig europeisk)
          körsbärskornell
          mullbär (både svart/röd och vit)
          kastanj (den med ätbara nötter, inte den som man ser i parker)

Dessutom undrar jag om det kan vara dags nu eller om man ska vänta lite, samt vad som gäller, vad man i synnerhet ska tänka på när man ska plantera dessa träd utomhus. Här i Skåne har det knappt varit någon vinter och jag ämnar plantera några stycken av ovannämnda träd i vår trädgård, så fort som möjligt. Jag är i första hand intresserad av större fruktträd (1,5 - 2 m), och gärna sådana som är färdiga att bära frukt. Jag tackar på förhand för all information i frågan.

Vänlig hälsning
          V. Kato

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 29-02-2008, 21:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

träden går att hitta på en del plantskolor om du bara åker runt och kollar på en del ,, annars kan du ju fråga om dom kan beställa hem det .

du kan plantera dom nu . dom alla vill stå soligt

Citera
          vectorkato
          Inlägg 29-02-2008, 21:14
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (flaxss @ 29-02-2008, 21:09) *
          träden går att hitta på en del plantskolor om du bara åker runt och kollar på en del ,, annars kan du ju fråga om dom kan beställa hem det .

du kan plantera dom nu . dom alla vill stå soligt

Tack, jag har funderat på saken, men det vore också bra med information om butiker och gårdar där man kan köpa sådant. Jag har för mig att det var någon affär i Staffanstorp som hade i alla fall kvitten och mullbär, enligt en annons som jag såg för ett par år sedan, men jag minns tyvärr inte vad den hette. Annars hade jag tänkt mig att köra runt till en del ställen redan i morgon för att fråga, och det är bland annat därför som jag behöver lite mer information, så att jag slipper besöka alla blomster- och plantbutiker vars adresser jag får tag på via Eniro. Får jag tag på dessa växter i helgen så kan jag lika gärna plantera dem på söndag.

Mvh
          V. Kato

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-03-2008, 10:36
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det brukar gå bra att beställa växter i de flesta trädgårdsbutiker t.o.m många Plantagenbutiker tar numera hem på beställning och då kan man ofta även bestämma vilken storlek man vill ha (ju större träd/buskar desto högre pris).

Har den skånska leran rett sig redan? (= ej klibbar fast på spaden då man gräver). Man bör inte gräva i trädgården innan marken rett sig. Själv skulle jag vänta med plantering, vissa av dessa växter som du nämner kan det hända att man importerar från sydligare nejder och de kan bli skadade ifall det blir mer än någon lätt frostknäpp, det är ju faktiskt bara 1 mars.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-03-2008, 13:39
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-03-2008, 10:36) *
          Det brukar gå bra att beställa växter i de flesta trädgårdsbutiker t.o.m många Plantagenbutiker tar numera hem på beställning och då kan man ofta även bestämma vilken storlek man vill ha (ju större träd/buskar desto högre pris).
          Har den skånska leran rett sig redan? (= ej klibbar fast på spaden då man gräver). Man bör inte gräva i trädgården innan marken rett sig. Själv skulle jag vänta med plantering, vissa av dessa växter som du nämner kan det hända att man importerar från sydligare nejder och de kan bli skadade ifall det blir mer än någon lätt frostknäpp, det är ju faktiskt bara 1 mars.

ja växtimport nere från Europa som har haft en kallare vinter än oss och som kan få frost annars ,, skulle tro att dom klarar en frost knäpp . dock är dom växthus odlade så tål inte bladen och ny ved frost men å andra sidan märker man det på plantan eller är det en seriös plantskola tar dom inte in växter nu som är växthus odlade .

det kvittar om marken rett sig eller inte för växterna . plus har man lerjord så måste man ändå jordförbättra för dessa växter . å andra sidan har man sandjord så reder den sig inte .

så jag säger det igen jag hade planterat,, har själv planterat ''sydliga'' trädgårds växter i jan som stod i full blom som enligt dig inte ska tåla frost men konstigt nog tålde både blommor och nya blad -9c . även 07 å 06 planterade jag växter tidigt ( i orett jord ) utan större problem . våren 06planterade jag en oliv ute i slutet av feb . det som hände va att solen brände den liten men redan april-maj var den grön och fin igen . och nu är det ju faktiskt Malmö vi pratar om som jag tror inte kommer få nån kraftigare frost i år .

Redigerat av flaxss: 01-03-2008, 13:43

Citera
          vectorkato
          Inlägg 01-03-2008, 16:29
          Länk hit: #6

Medlem

Tack för alla tips. Jag har idag ringt till flera plantskolor (och det var inte många som hade öppet så här års, förstod jag) och besökt några affärer i Malmö med omnejd, men det fanns inte mycket att välja bland just nu. På ett par ställen kommer de att börja få in fruktträd redan nästa vecka men på de flesta blir det inte förrän tidigast mot slutet av vecka 11. I fyra av dessa affärer som jag hann köra till, skulle de med största sannolikhet även få in kvitten, körsbärskornell och mullbär, men det var dåligt med mispel, så jag får kolla vidare. Körsbärskornell fanns det däremot på ett par ställen, redan nu. Vad jag har fått veta angående dessa fruktträd, är att de visst trivs i Skåne (och till och med längre norrut), och jag har själv sett fruktbärande kvittenträd på parken omkring Torups slott. Det var fullt med frukter, och detta var för ett par år sedan, efter en vinter som var oerhört kall och lång för skånska förhållanden. Efter vad jag har fått reda på idag, kommer jag nog även att plantera ett fikonträd och kanske en vinranka. De kräver förvisso lite mer omsorg än de andra nämnda fruktträden, men de klarar sig tydligen väl i södra Skåne.

Jag har inte så stor erfarenhet av det här, utan måste fråga runt och läsa en hel del för att veta vad och hur jag ska göra, nu när det är dags att ta hand om trädgården, efter allt renoveringsarbete med vårt relativt nyköpta hus.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-03-2008, 16:43
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Körsbärskorneller har vi på jobbet (stockholmstrakten) och vissa år (då det inte blir för kallt vid blomningen) får vi även frukt på dem. Vinrankor kan man odla ända upp i norra sverige utan växthus, allt beror på vilken sort man väljer + många vinrankesorter kräver inte speciellt mycket skötsel.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-03-2008, 16:51
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (vectorkato @ 01-03-2008, 16:29) *
          Tack för alla tips. Jag har idag ringt till flera plantskolor (och det var inte många som hade öppet så här års, förstod jag) och besökt några affärer i Malmö med omnejd, men det fanns inte mycket att välja bland just nu. På ett par ställen kommer de att börja få in fruktträd redan nästa vecka men på de flesta blir det inte förrän tidigast mot slutet av vecka 11. I fyra av dessa affärer som jag hann köra till, skulle de med största sannolikhet även få in kvitten, körsbärskornell och mullbär, men det var dåligt med mispel, så jag får kolla vidare. Körsbärskornell fanns det däremot på ett par ställen, redan nu. Vad jag har fått veta angående dessa fruktträd, är att de visst trivs i Skåne (och till och med längre norrut), och jag har själv sett fruktbärande kvittenträd på parken omkring Torups slott. Det var fullt med frukter, och detta var för ett par år sedan, efter en vinter som var oerhört kall och lång för skånska förhållanden. Efter vad jag har fått reda på idag, kommer jag nog även att plantera ett fikonträd och kanske en vinranka. De kräver förvisso lite mer omsorg än de andra nämnda fruktträden, men de klarar sig tydligen väl i södra Skåne.

Jag har inte så stor erfarenhet av det här, utan måste fråga runt och läsa en hel del för att veta vad och hur jag ska göra, nu när det är dags att ta hand om trädgården, efter allt renoveringsarbete med vårt relativt nyköpta hus.

plantera du dom när dom får hem dom ,, dom kommer inte skadas av ev frost . då dom träden du skrev upp ,är redan är vila då dom inte odlas i växthus och skulle dom komma från Europa så har dom haft en lika dan vinter som du om inte kallare ( växt import från holland,danamrk,tyskland,italien ). fikon har jag på andra sidan av skåne . så hos dig kommer dom trivas väldigt bra bara du har väldränerad jord till dom dom planteras soligt . kan frysa ner hårda vintrar .

Citera
          cistus
          Inlägg 11-04-2008, 22:04
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 519
          Medlem nr: 15 238

Hej!
          Svart mullbär anser jag är lika härdigt som praktforsythia. 1988 sådde jag frön och det träd jag har på villatomten i zon 3 är har nu en stamdiameter på ungefär 2 dm. Kalla vintrar fryser skottspetsarna tillbaka något, men aldrig så man tänker på det. Bären är rätt små och är inte skäl nog att odla trädet men det är friskt, grönt, tätt, snyggt förgrenat och lite exotiskt. Ingen spaljeväxt! Jag beskär det för att hålla det i måttlig storlek.

Lycka till!

/cistus

--------------------
          Det kan gå!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          2 användare läser den här tråden just nu (2 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-09-2025, 12:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon