Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > smaken är som baken......
          Mi70
          Inlägg 08-08-2003, 12:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 521
          Medlem nr: 1 914

Jag bor som sagt i ett radhusområde där alla känner alla, gatan är liten och en återvändsgata, trädgårdarna är små och ser väldigt lika ut med några få undantag. Jag som älskar att påta i trädgården har satsat på många rabatter där främst perenner i samstämda och lugna färger dominerar, gärna marktäckare, perenner med fint bladverk (helst inga blommor där). Grannen snett över gatan har jag förstått har varit gatans självskrivna trädgårdsmästera (vi flyttade in för ett år sedan) dit alla går för tips och råd. Hennes trädgård får dock mig att skaka på huvudet och rysa. Framsidan dignar av blommor i varje upptänklig färg där alla blommar samtidigt. I mina ögon skär det sig något fruktansvärt. Kan nog också säga att det stör mig lite då grannarna fastän de sett min underbart färgkoordinerade rabatt i silver-vitt-blågrått fortfarande suckar hänfört över den överdådiga grälla blomsterprakten hos grannen. Att de inte ser att min trädgård är så mycket finare!

Fast å andra sidan så undrar nog "trädgårdsmästaren" varför jag satsar på så "omöjliga" växter som endast har blad och inga blommor......... Tur är väl ändå, att smaken är som baken!

Citera
          Magdalena
          Inlägg 08-08-2003, 12:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 142
          Medlem nr: 813

Ja, smaken är som baken. Tänk på att din granne har bott där längre än DU och känner säkert alla väl och att av denna anledning är det lätt att vända sig till henne. Vänta bara 5 år - då börjar de komma till Dig och be om råd och beundra dina rabatter med omöjliga växter! rolleyes.gif

--------------------
          Hönan Agda

Citera
          Tittiluringen
          Inlägg 08-08-2003, 13:41
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 237
          Medlem nr: 1 230

Hejsan!

Du skriver att smaken är som baken...
          men du verkar ha svårt att acceptera det, eller missförstår jag dig? huh.gif

din välordnade trädgård i mjuka färger är säkert alldeles underbar!
          själv är jag vän av oordning... tongue.gif min rabatt är full i olika färger iår. Fast nästa år ska jag försöka bli mer samstämmig, mest för att jag inte vill att det ska se lika ut år från år.

hur era trädgårdar är planerade estetiskt säger ju faktiskt inget om hur kunniga ni är i trädgårdsodling....
          Och färgprakt upptäcks lättare.
          Ge grannarna tid så kommer dom att upptäcka dig smile.gif

Kram Tittiluringen wub.gif
          världen skulle se bra konstig ut om alla hade samma smak som mig laugh.gif

Citera
          Hasse_h
          Inlägg 08-08-2003, 13:48
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem nr: 933

Jag har min trädgård i första hand för min egen njutnings skull. Inte för att grannarna ska bli impade... tongue.gif

Men skulle någon granne säga att jag har det snyggt i trädgården så blir man ju självklart glad. Å andra sidan säger det mer om hur skicket på trädgården var innan jag tog över än om mina trädgårdskunskaper... rolleyes.gif

Citera
          Åsa K, zon 1
          Inlägg 08-08-2003, 13:57
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 379
          Medlem nr: 123

wink.gif

Kan du inte lägga ut några kort i ditt album så vi får se din växter som endast har blad och inga blommor.

Det är alltid kul att få se andras "skapelser"

--------------------

Hälsningar Åsa

,, --^..^-- ,,

Citera
          Hannele
          Inlägg 08-08-2003, 14:31
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

"Framsidan dignar av blommor i varje upptänklig färg där alla blommar samtidigt.
          I mina ögon skär det sig något fruktansvärt."

Låter som hemma hos mej! sleep.gif

Smaken är som b a k e n ... tongue.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          ÅsaF
          Inlägg 08-08-2003, 14:33
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 481
          Medlem nr: 1 565

En dag kom det en man förbi hos oss och sa att han och hans fru hade gått på månskenspromenad förbi vårt hus. De hade då stannat och kollat på vår trädgård för de tyckte den var så fantastiskt vacker. Gissa om man blev glad att höra de orden! biggrin.gif Känns jättekul att utomstående uppskattar något man lagt ner mycket tid på.

Citera
          Mi70
          Inlägg 08-08-2003, 14:35
          Länk hit: #8

Medlem

Självklart accepterar jag andras estetiska val! Det var ju det jag menade med smaken är som baken...Och självklart skulle det vara otroligt tråkigt om allas trädgårdar var som min. Min grannes trädgård är ett paradis av hysteriskt blommande ettåringar och lökar som krävt betydligt mer insats och kunnande än jag besitter! *s* Och självklart har man trädgård för sin egen njutnings skull, annars skulle man ju inte tycka att ens egen täppa är finast av allas oavsett hur den ser ut!

Mitt bland stressen för att avsluta ett avhandlingsmanus inför en kommande disputation skall jag försöka hitta tid att lägga in bilder från trädgården, och gräva den där rosenrabatten, och flytta de och de och de växterna, och tömma komposten i efterkomposteringskärlet........ Men det kommer, jag lovar.

PS, TYvärr är året stolthet, min gråvitsilver rabatt utblommad, den består av silverarv, vit allium, prydnadsgräs i blågrått, funkior i blågrått, lavendel, japansk malört (grå), lammöron och vit tobaksblomma, som är det enda som blommar just nu. De flesta av dessa är uppdragna från frö. Men jag håller ju på med projektet "Woodland", att omvandla gräsmattan till en skuggig oas med bambu, små träd, buskar och bladperenner. Tänkte ta en serie bilder över omvandlingen som precis har tagit sin början i sommar.

Citera
          Mi70
          Inlägg 08-08-2003, 14:45
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Hannele @ 08-08-2003, 15:31)
          Låter som hemma hos mej! sleep.gif

Men Hannele, din trädgård är ju jättefin, jag älskar oordnat rufs. Min grannes trädgård som jag ryser lite inför innebär snörräta rader, minituös rensning av växterna, mellanrum mellan varje växt, ja, en mycket strukturerad och superordnad tillvaro helt enkelt där inga spontanfrösådda växter tillåts, eller sådant som blommat över, det flyttas.

Var har du fått rumpan ifrån, kul grej!! Syns den från gatan måste du väl få många kommentarer! Det fanns liknande skulpturer i den studio där gjort de flesta av mina piercingar, east street i Stockholm, den kommer inte därifrån? Där hade den en nästan likadan rumpa, fast med kortare ben!

Citera
          Magdalena
          Inlägg 08-08-2003, 15:01
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 142
          Medlem nr: 813

CITAT (Mi70 @ 08-08-2003, 15:35)
          Mitt bland stressen för att avsluta ett avhandlingsmanus inför en kommande disputation skall jag försöka hitta tid att lägga in bilder från trädgården, och gräva den där rosenrabatten, och flytta de och de och de växterna, och tömma komposten i efterkomposteringskärlet........ Men det kommer, jag lovar.

Ta det lugnt! Grävandet och bilderna kan vänta. Vi kan titta i ditt album senare.
          tongue.gif rolleyes.gif
          Har du varit och besökt din granne snett mitt emot? Hon kanske bär på några trädgårdshemligheter? smile.gif

--------------------
          Hönan Agda

Citera
          birgitek
          Inlägg 08-08-2003, 18:04
          Länk hit: #11

Gäster

Möjligt att jag missförstod dej, men jag tycker att ditt inlägg har en ton av
          ointelligens o korkad överlägsenhet.
          Mvh Birgit Ek

Citera
          anne
          Inlägg 09-08-2003, 06:30
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 258
          Medlem nr: 364

wub.gif Hehe. Min trädgård är också ett enda kaos av blommande växter i grälla färger.
          Vi skall inte tala om fuchsia och pelargon sidan, den lyser av sig självt.
          Tycker att det är vackert men är lite missnöjd med höjderna på olika växter.
          En del växer långt mycke högre än de ska, ja jisses vad olika vi kan vara.
          Skulle vilja se både din och grannens trädgård.
          Vilket paradis, alla får ju sina sinnen och ögonfröjd från er båda, bara det är inte dåligt för era närmsta grannar.
          Mina grannar bombaderar jag med de plantor som blir över och vi har det mycket trevligt då vi jämför tillväxt, gödning och blommning.
          Är ett änglis fans och samlar på mig alla möjliga änglatrumpeter, när hösten kommer så stoppas de in i en jordkällare och till våren klipper jag ner dem och säljer sticklingarna till grannar och övriga i vårat samhälle för en liten slant.
          Med trädgård och sitt intresse kan man göra mycket och man får många vänner överallt men viktigast är att man själv har roligt och det känns bra.
          Är mycket nyfiken på era trädgårda på din gata.
          Hälsar Anne

Citera
          Ewa L
          Inlägg 09-08-2003, 19:52
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Visst är det kul att vi alla är olika. Jag är dessutom olik mig själv på olika ställen av tomten. En del rabatter är väldigt genomtänkta och strukturerade — men definitivt inte några raka rader och mellanrum med öppen jord. tongue.gif

Andra rabatter har fått fria händer (?!), mest av lättja och tidsskäl, men också för att det är så spännande att se vad som kommer upp.

Min granne hade tydligen gått och tittat lite snett på en av de senare. Hon brukar aldrig lägga sig i annars — tack och lov! rolleyes.gif — men i våras hade hon sett att Scilla och Vintergäck hade blandat sig med Snödroppar och — Ve och fasa!! — Julrosorna. De hade uppenbarligen "hoppat över skaklarna". Hade lite svårt att hålla mig för skratt när jag försökte förklara att jag tyckte att det var fint. Hennes mall är naturligtvis "var sak på sin plats" och hon hade väldigt svårt att förstå mig. Jättegullig är hon ändå! och jag tackar många gånger min lyckliga stjärna för de fina grannar jag har, inte minst när jag läst många inlägg från er som har motsatsen. wub.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 09-08-2003, 21:13
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Jag har en mestaldels ettåringsträdgård i närheten som många beundrar och det är helt annorlunda jämfört med min.
          Det är svårt tycker jag att ha snyggt precis där alla går förbi då i mitt fall de rabatterna är i jämnhöjd med ögonen(på toppen av muren) så alla ogräs syns extremt bra även när jag tror jag dragit upp dem, så jag ahr nog gett upp att ha en snygg 'front' - det är för andra :-)) som har bättre förutsättningar. Kul är det att flera satsar på trädgård i ens eget närområde - man får ju mkt mera att titta på!!

Önskar att ALLA blev ordentligt trädgårdsintresserade - skulle va hääärligt"

Citera
          Adri-Anne
          Inlägg 10-08-2003, 06:56
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 814
          Medlem nr: 700

Har försökt att hålla något så när färgkombinationer som matchar varandra.Svårt med färger när man har så liten yta och det är så mycket som man vill ha.
          Men i år blev det tji, med färgkombinationen. Så många växter gick hädan tack vare liggande katter,storm och nu senast skyfall. New Dawn och Moje Hammarberg har aldrig blommat så illa som i år.Så i år är snusnäsduken inte lik sig..Men jag har fått färdig min fontän ,nu i helgen, trallala!! Förresten så har jag en illande rödgul slingerkrasse som blommar uppe bland dom silverrosa New Dawn rosorna. Det ni!! Tala om galen färgmatchning.
          "Men man får vara glad att den blev som den blev, när den inte blev som den skulle."

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 03:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon