här är några exotiska växter som jag odlar ute åretrunt med eller utan skydd i zon 1-2 . skriver upp dom plus hur du ska göra för att dom ska klara vintern .
Chamaerops humilis - Dvärgpalm måste stå grusigt och sandigt och planteras soligt och skyddat ,, måste vira in den i grön vinter väv när det går under -5c ,, står den torrt tål den neråt -12c .
aralia japonica - vill stå skuggigt och fuktig och näringsrikjord tål neråt -12c -15c ,, men du bör skydda den när det blir neråt -5c -10c . fiberudk eller grön vinterväv
väderkvarnspalm - vill stå skyddat och soligt i vanlig jord uppblandat med grus . skydda palmen när det går under -10c . blir tåligare med åldern .
yucca filamentosa - väldranerad jord och är härdig utan skydd
olivträd - jag rekommenderar inte att ha denna på friland , men kan ändå funka bra om man planterar den väldigt skyddat . och då om man virar in den i väv om det går under -5c . dock behöver den frost för att blomma bra . torrt tål den neråt -12c utan större skador .
frilands hibiskus - härdigt till zon 3-4
vit-blå agapanthus - alla agapanthus arter som vissnar ner kan man prova på friland ,, odla den i sandjord där det är näringsrik jord runt fötterna . vill stå soligt och varmt . lägg över en hög med eklöv på hösten .
kamelia - tål neråt -12c -22c beroende sort ,, dock blommorna tål inte frost - skydda den om det går under -10c . vill stå i väst eller östläge i inte alltför torr jord .
dadelpalm - har jag lyckas med att övervintra nu i 3-2vintrar i ett mycket skyddat söderläge ,, rekommenderar inte att ha den på friland . om man inte vet vad man gör .
rosmarin - tål neråt -15c om den står torrt . har haft mina ute sen 04 . täcker dom med löv och väv om det blir väldigt kallt . odlar dom i ett soligt läge i sand-grus jord . funkar bra även utan skydd i zon 1 söderläge .
granatäpple - fryser ner ,, och bör täckas . odlas i söderläge i torrjord .
passionsblomma - planteras i rensand som en ros eller clematis . vill stå soligt och varmt . fryser ner . eller kan man skydda rankorna med väv och massa löv .
blå regn Wisteria sinensis 'Prolific' - härdigt i soligt läge .
dvärg pampasgräs cortaderia selloana - måste stå torrt om vintern , annars härdigt
trumpetranka Campsis radicans - härdigt i zon 1-2 vill stå soligt
Kalljordskrinum, Crinum X powellii - regnskyddas och odlas i torr jord runt löken men rötterna vill ha näringsrikjord .
Opuntia fragilis - härdig kaktus
agapanthus alba - samma som för agapanthus
brown turkey fikon - vill stå soligt och skyddat fryser ner hårda vintrar . annars ett smart val att göra är att vira in den i en väv när det går neråt -15c -10c .
Kanariepalm Phoenix canariensis - odlar jag soligt och skyddat ,, skyddar den på vintern med att lägga över en frigolit låda som jag fyller med leca . brukar frysa ner i ett varmt och soligt läge återfår den bladen på sommaren , rekommenderar inte den att ha ute . men den kan klara sig ett par vintrar med skydd .
fackellilja - härdig i sandigjord
Zantedeschia Calla - härdig i sandig jord ,, vill dock ha det näringrikt runt fötterna ,, kan behöva regnskyddas .
agapanthus donau - samma för agapanthus
Catalpa bignonioides 'Aurea' - härdigt träd/buske i zon 0-3 ,, men kan frysa ner hårda vintrar .
Actinidia kolomikta oskar
Actinidia arguta 'Issai' - härdig kiwi ,, planteras soligt å varmt
Ficus carica Jordan
Ficus carica Kadota
Ficus carica Lila - samma som fikon ovan
'
Hibiscus syriacus 'Blue Bird'
Hibiscus syriacus 'Blue Satin'
Hibiscus syriacus 'Red Heart'
Hibiscus syriacus 'Woodbridge' ; -- härdiga till zon 0-4 vill stå varmt å soligt ,, behöver inte skydd . blir i zon 1-2 stora buskar .
Musa basjoo - japansk fiberbanan ( frilands banan) - packa in den i frigolit fyllt med leca . stå skyddat från vindar och varmt å soligt .
Tolmiea menziesii - härdig
Rosmarinus Prostratus - tålig rosmarin , löv täck
du kan läsa mer på min blogg
http://klimattradgarden.tradgardsblogg.se/prova på och plus finns det ju många exotiska träd som är härdiga .
CITAT (Maria82a @ 30-03-2008, 19:42)

olika palmer...geleplam till -10 c.
Nålpalm till -20 c,
väderkvarnpalm till -18 c
finns bambun, camelia till -26 c, trumpetranka till -34 c för zon 1.
Frilandshibiskus till zon 2, magnolia, granatäpple till -17 c, palmliljor till -30 c
kaktusar: optunia fragilis till -35 c, trädkaktus optunia imbiricata till -30 c
fast en del av dom växterna tål inte så låg temp i sverige . nålpalm och gelepalm behöver lång och varm sommar och kommer inte växa så bra i sverige . vanliga kamelia tål inte -26c kanske någon tålig ny hybrid och namnsort som anses tåla upp till zon 2 .
väderkvarnsplam har jag haft som varit döda vid -15c . inte i sverige ,, men i andra länder med bättre vinterklimat så har denna palm tålt/överlevt -18c men då med blad skador .
granatäpple som tål neråt -17c tror jag inte på kanske där vintern är torr och sommaren är medelhavs klass ,, min fryser ner vid -12c -15c .
Redigerat av flaxss: 30-03-2008, 20:00