Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Udda växtval
          rombin
          Inlägg 30-03-2008, 19:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 14 924

Skulle vilja höra om det är någon som har erfarenhet av växter som oftast inte hör hemma i vårt klimat. Har alltid velat pröva på att odla kaktusa, palmer, fuchsia och hibiscus i min odlinglott, då jag är lat så vill jag inte behöver ta in dom för vinterförvaring, utan att de ska stå i jorden året om och jag ska kunna följa deras utveckling. Lotten min finns i 08a regionen och det räknas som zon 1, fast jag skulle för säkerhets skull säga på gränsen till zon 2. Vill ha tips på sorter, var man hittar dessa och hur man ger dom bästa förutsättningarna för dess överlevnad. Är det någon som har erfarenhet och vill dela med sig kan väl skriva en rad. Tackar på förhand. Micael

Citera
          Maria82a
          Inlägg 30-03-2008, 19:23
          Länk hit: #2

Gäster

har du läst boken odla exotiskt...det är bra info i den boken...kanske finns på bibloteket.. och har adlibris den. naughty.gif

Citera
          Maria82a
          Inlägg 30-03-2008, 19:42
          Länk hit: #3

Gäster

du kan få lite info från den...

olika blandningar..

öken.. 5 delar grovt grus/singel, 1 del sand, 1 del hästgödsel
          stenparti...3 delar grovt grus, 2 delar sand, 2 delar hästgödsel..
          torvparti..3 delar grovt grus, 2 delar sand, 2 delar hästgödsel, 3 delar torv
          djungel..1 del grovt grus, 2 delar sand, 2 delar hästgödsel, 1 del torv.

olika palmer...geleplam till -10 c.
          Nålpalm till -20 c,
          väderkvarnpalm till -18 c

finns bambun, camelia till -26 c, trumpetranka till -34 c för zon 1.

Frilandshibiskus till zon 2, magnolia, granatäpple till -17 c, palmliljor till -30 c

kaktusar: optunia fragilis till -35 c, trädkaktus optunia imbiricata till -30 c

Försäljning av exoktiska växter...

www.drakenius.se
          www.jungleseeds.co.uk - fröfirma för zonknäckeri
          www.gardensnorth.com fröer från härdiga växter från nordamerika
          www.crossgardens.se säljer djungelväxter
          www.impecta.se säljer fröer till palmer och sånt...
          www.succseed.com, kaktusförsäljning

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-03-2008, 19:58
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

här är några exotiska växter som jag odlar ute åretrunt med eller utan skydd i zon 1-2 . skriver upp dom plus hur du ska göra för att dom ska klara vintern .

Chamaerops humilis - Dvärgpalm måste stå grusigt och sandigt och planteras soligt och skyddat ,, måste vira in den i grön vinter väv när det går under -5c ,, står den torrt tål den neråt -12c .

aralia japonica - vill stå skuggigt och fuktig och näringsrikjord tål neråt -12c -15c ,, men du bör skydda den när det blir neråt -5c -10c . fiberudk eller grön vinterväv

väderkvarnspalm - vill stå skyddat och soligt i vanlig jord uppblandat med grus . skydda palmen när det går under -10c . blir tåligare med åldern .

yucca filamentosa - väldranerad jord och är härdig utan skydd

olivträd - jag rekommenderar inte att ha denna på friland , men kan ändå funka bra om man planterar den väldigt skyddat . och då om man virar in den i väv om det går under -5c . dock behöver den frost för att blomma bra . torrt tål den neråt -12c utan större skador .

frilands hibiskus - härdigt till zon 3-4

vit-blå agapanthus - alla agapanthus arter som vissnar ner kan man prova på friland ,, odla den i sandjord där det är näringsrik jord runt fötterna . vill stå soligt och varmt . lägg över en hög med eklöv på hösten .

kamelia - tål neråt -12c -22c beroende sort ,, dock blommorna tål inte frost - skydda den om det går under -10c . vill stå i väst eller östläge i inte alltför torr jord .

dadelpalm - har jag lyckas med att övervintra nu i 3-2vintrar i ett mycket skyddat söderläge ,, rekommenderar inte att ha den på friland . om man inte vet vad man gör .

rosmarin - tål neråt -15c om den står torrt . har haft mina ute sen 04 . täcker dom med löv och väv om det blir väldigt kallt . odlar dom i ett soligt läge i sand-grus jord . funkar bra även utan skydd i zon 1 söderläge .

granatäpple - fryser ner ,, och bör täckas . odlas i söderläge i torrjord .

passionsblomma - planteras i rensand som en ros eller clematis . vill stå soligt och varmt . fryser ner . eller kan man skydda rankorna med väv och massa löv .

blå regn Wisteria sinensis 'Prolific' - härdigt i soligt läge .

dvärg pampasgräs cortaderia selloana - måste stå torrt om vintern , annars härdigt

trumpetranka Campsis radicans - härdigt i zon 1-2 vill stå soligt

Kalljordskrinum, Crinum X powellii - regnskyddas och odlas i torr jord runt löken men rötterna vill ha näringsrikjord .

Opuntia fragilis - härdig kaktus

agapanthus alba - samma som för agapanthus

brown turkey fikon - vill stå soligt och skyddat fryser ner hårda vintrar . annars ett smart val att göra är att vira in den i en väv när det går neråt -15c -10c .

Kanariepalm Phoenix canariensis - odlar jag soligt och skyddat ,, skyddar den på vintern med att lägga över en frigolit låda som jag fyller med leca . brukar frysa ner i ett varmt och soligt läge återfår den bladen på sommaren , rekommenderar inte den att ha ute . men den kan klara sig ett par vintrar med skydd .

fackellilja - härdig i sandigjord

Zantedeschia Calla - härdig i sandig jord ,, vill dock ha det näringrikt runt fötterna ,, kan behöva regnskyddas .

agapanthus donau - samma för agapanthus

Catalpa bignonioides 'Aurea' - härdigt träd/buske i zon 0-3 ,, men kan frysa ner hårda vintrar .

Actinidia kolomikta oskar
          Actinidia arguta 'Issai' - härdig kiwi ,, planteras soligt å varmt

Ficus carica Jordan
          Ficus carica Kadota
          Ficus carica Lila - samma som fikon ovan
          '
          Hibiscus syriacus 'Blue Bird'
          Hibiscus syriacus 'Blue Satin'
          Hibiscus syriacus 'Red Heart'
          Hibiscus syriacus 'Woodbridge' ; -- härdiga till zon 0-4 vill stå varmt å soligt ,, behöver inte skydd . blir i zon 1-2 stora buskar .

Musa basjoo - japansk fiberbanan ( frilands banan) - packa in den i frigolit fyllt med leca . stå skyddat från vindar och varmt å soligt .

Tolmiea menziesii - härdig

Rosmarinus Prostratus - tålig rosmarin , löv täck

du kan läsa mer på min blogg

http://klimattradgarden.tradgardsblogg.se/

prova på och plus finns det ju många exotiska träd som är härdiga .

CITAT (Maria82a @ 30-03-2008, 19:42) *
          olika palmer...geleplam till -10 c.
          Nålpalm till -20 c,
          väderkvarnpalm till -18 c
          finns bambun, camelia till -26 c, trumpetranka till -34 c för zon 1.

Frilandshibiskus till zon 2, magnolia, granatäpple till -17 c, palmliljor till -30 c

kaktusar: optunia fragilis till -35 c, trädkaktus optunia imbiricata till -30 c

fast en del av dom växterna tål inte så låg temp i sverige . nålpalm och gelepalm behöver lång och varm sommar och kommer inte växa så bra i sverige . vanliga kamelia tål inte -26c kanske någon tålig ny hybrid och namnsort som anses tåla upp till zon 2 .

väderkvarnsplam har jag haft som varit döda vid -15c . inte i sverige ,, men i andra länder med bättre vinterklimat så har denna palm tålt/överlevt -18c men då med blad skador .

granatäpple som tål neråt -17c tror jag inte på kanske där vintern är torr och sommaren är medelhavs klass ,, min fryser ner vid -12c -15c .

Redigerat av flaxss: 30-03-2008, 20:00

Citera
          Maria82a
          Inlägg 30-03-2008, 19:59
          Länk hit: #5

Gäster

läste i allt om trädgård...det bästa zonknäckeri är att odla i rent grus...då mena de att man lägger en tidning på gräsmattan och lägger grus bara men då måste man givetvis vattna oftare...

jag ska iaf göra upphöjda bäddar och blanda i grus eller lecakulor i vindskyddat läge och sedan lägga stora stenar runt om bara..så det värmer...

jorden ska vara väldränerad för att växterna ska övervintra bättre..

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-03-2008, 20:01
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Maria82a @ 30-03-2008, 19:59) *
          läste i allt om trädgård...det bästa zonknäckeri är att odla i rent grus...då mena de att man lägger en tidning på gräsmattan och lägger grus bara men då måste man givetvis vattna oftare...
          jag ska iaf göra upphöjda bäddar och blanda i grus eller lecakulor i vindskyddat läge och sedan lägga stora stenar runt om bara..så det värmer...

jorden ska vara väldränerad för att växterna ska övervintra bättre..

jag har ca 2rabbater där jag enbart odlar i grus och sand . sedan vid ett tjälefritt djup har jag en fuktig och näringsrik jord . funkar bra om man odlar medelhavsväxter och ökenväxter .

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 03:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon