Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Balkong... solig på fm, skugga em
          hedenberg_81
          Inlägg 14-04-2008, 18:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 8 900

Hallå på er!
          Jag va aktiv förut men hade helt glömt sidan!! Nu är jag tillbaka!
          JAg bor i en lägenhet med ganska liten balkong. På morgonen fram till ca 11-tiden är den solig sedan skugga resten av dagen. Vill ha tips på lättskötta växter/blommor att ha i kruka, eller som kan växa på en spaljé.... jag har 4-5 S_T_O_R_A krukor att använda mig av... tacksam för tips!

--------------------
          www.lindisen81.blogspot.com

Citera
          Rihane
          Inlägg 14-04-2008, 18:54
          Länk hit: #2

Gäster

Jag har fm sol fram till 1300. Zon3 eftersom jag har balkong.
          Hade du tänkt dig perenner eller sommarblommor? Ska du köpa färdigt eller driva upp själv?
          Vad gillar du för något?
          När är du hemma på sommaren? Dvs när vill du ha fina växter?

En helt fantastisk blomma som går att köpa färdig är något som har många namn, stjärnöga, spansk margerite mm den har lite självlysande färger, finns lila rosa gula vita persika och fler som jag glömt, den är lättskött och blommar hela sommaren.Jag hade en lila det första året på min balkong, denvar jättefin mot lavendeln.
          Skynda dig att köpa frön av luktärter dom gror lätt och vill du göra det lätt för dig kan du avsätta en kruka för dom och så direkt där, annars kan du förgro som jag gör, dom ska förgro i April, busenkla att förgro.

Penséer är lätta och mycket vackra om du nyper bort vissna blommor så blommar dom varteftersom hela sommaren.
          Pelargoner är ganska lätta. Lobelia får jag att gå bra, dom är fina att fylla ut krukan med. Rosenskära, lätta att förgro själv om man tycker att dom färdiga plantorna är för dyra.

Vanlig vit margerite brukar säljas billigt i affärerna någon gång på sommaren. Hade en sådan tillsammans med luktärtorna. Mycket finare i en kruka på balkongen än i affären, sonen tyckte också dom var fina när han var två år, i ett obevakat ögonblick innocent.gif så tog han bort alla blommorna jag blev inte så arg eftersom jag märkt att blommorna överlag trivs med honom wub.gif

Citera
          hedenberg_81
          Inlägg 15-04-2008, 13:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 8 900

vad mycket bra svar och tips! eftersom jag har en 8 månaders hemma som är tidskrävande vill jag ha det så enkelt som möjligt... så i år kommer jag köpa mycket färdiga blommor, men nästa år komemr jag nog förså lite inne.... tack för dina tips och ideér!

--------------------
          www.lindisen81.blogspot.com

Citera
          Rihane
          Inlägg 15-04-2008, 18:01
          Länk hit: #4

Gäster

CITAT (hedenberg_81 @ 15-04-2008, 14:44) *
          vad mycket bra svar och tips! eftersom jag har en 8 månaders hemma som är tidskrävande vill jag ha det så enkelt som möjligt... så i år kommer jag köpa mycket färdiga blommor men nästa år komemr jag nog förså lite inne.... tack för dina tips och ideér!

8 månader??? w00t.gif wub.gif

Min sov ibland d010.gif någon timme eller så. Då hinner man ju plantera lite om man inte tar en tuppis själv sleeping.gif barn tar lite på krafterna. sweatingbullets.gif Fast blommor är avslappnande, hade jag haft balkong när han var så liten hade det också blivit enklast möjliga men dock blommor . Han tycker förresten fortfarande om vita blommor. Förra året fick han en egen rosenskära att ta hand om, i år tänkte jag att han skulle få en blomman för dagen, båda är vita med lite andra färgstänk i.

Petunior hade jag också färdigköpta första året dom funkade fint....fucsia också men hade nog bara tur med dom tror dom är besvärliga. Heliotrop är en blomma med underbar doft, den är absolut enklast att köpa färdig

Just det!
          Prova att köpa en Funkia (hosta), denn är perenn.

Citera
          vårskutt!
          Inlägg 17-04-2008, 07:25
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem nr: 15 337

Funkia? Får inte den solsting om det är sol ända till kl 12-13? Om den klarar det, så kanske man kan ha typ alla "skuggväxter på en sådan balkong? Jag har ju också en öster-balkong, va kul! Då kan man välja lite fler blommor!?

Citera
          Rihane
          Inlägg 17-04-2008, 13:38
          Länk hit: #6

Gäster

CITAT (vårskutt! @ 17-04-2008, 08:25) *
          Funkia? Får inte den solsting om det är sol ända till kl 12-13? Om den klarar det, så kanske man kan ha typ alla "skuggväxter på en sådan balkong? Jag har ju också en öster-balkong, va kul! Då kan man välja lite fler blommor!?

Oj! -fear-.gif
          Tänkte inte ens på det. blush.gif
          Jag har sett att den rekommenderas som skuggtåligväxt. Men tänkte som sagt inte ens på att påpeka det så tack för att du rättade till det misstaget. sweatingbullets.gif

Nu har jag vågat mig på en funkia , sedan förra sommaren. För tillfället skuggas den av tulpaner i en kruka och jag ser lite grönt sticka upp också... unsure.gif
          Blev så triggad att jag skaffade mig en till i mars, som jag är osäker på att den klarade att åka ner direkt i jorden, den har haft fiberväv över sig...mest för att jag gullar med tuberose som är planterat brevid .

Citera
          Kee
          Inlägg 18-04-2008, 17:44
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

CITAT (hedenberg_81 @ 14-04-2008, 19:27) *
          JAg bor i en lägenhet med ganska liten balkong. jag har 4-5 S_T_O_R_A krukor att använda mig av...

Jag får inte detta att gå ihop riktigt! Jag har själv utrymmesproblem nämligen och då försöker jag hålla de flesta grejerna på räcket. Därav min undran...

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera
          freddie
          Inlägg 18-04-2008, 19:46
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

Bor i zon 1. Jag har "oskymd" sol från soluppgång fram till klockan 13.00 på min balkong. Precis som du så har jag en mycket liten balkong cirka 1 X 2.5 meter. Men man får faktiskt plats med en hel del därute. Som du kanske vet så kör jag mycket med citrus och det verkar som att det funkar bra. Enda problemet som jag lider av är om det blåser nord/nodostliga vindar, då blir balkongen ingen trevlig plats att vara på för en citrusväxt. Men citrus funkar. Fikon funkar också - den har stått ute och överlevt vintern inlindad i säckväv. Humlen mår bra och är "på g". I år provar jag på chili. Borde funka bra. Viktigt att under torra perioder sommartid vattna i princip varje dag. Rent generellt så skall man väl kunna odla vad som helst i ljust österläge tycker jag. Sen beror det ju på själva balkongens beskaffenhet. Min är av oskyddad "utskjutande" variant, så den bjuder väl på genuin utomhusmiljö beträffande luftfuktighet, vindar etc. Jag är nybörjare så ta inte mitt inlägg som en sanning utan som en upplevd erfarenhet. smile.gif

Såg nu att du söker lättskötta växter. Då skulle jag vilja föreslå humle. smile.gif

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          mariamosh
          Inlägg 02-05-2008, 11:36
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 15 730

Hej! jag är alldeles nu på detta forum, verkar spännande happy.gif

Har för första gången i mitt snart 31-åriga liv täkt börja med blommor. Det var var 30 som var gränsen för mitt uppvaknande, jag är inte längre en vild ungdom som är ute o reser hela somrarna coolgleam.gif

Har en ganska normalstor balkong i norrläge med pyttelite sol tidig förmiddag och sen eftermiddag.
          Har tittat på alla era tips och gjort en lista jag ska ta med till blomsterhandlaren för inköp!
          Nu står enbart ett 10-pack blålila penséer på utebordet och väntar på att få komma ner i jorden.

Eftersom jag är så pass grön så köper jag bara färdiga plantor i år.

Undrar när man kan börja ha plantorna på balkongen egentligen? Bor i Umeå och nu är det ju rätt varmt, idag +16 på dagen och på natten långt över nollan. Tänkte mig Flitiga Lisa, Fuchsia och en massa annat. Längtar efter en balkong med MASSOR av växter och blommor om vartannat rose.gif

Alla möjliga tips mottages tacksamt!
          /Nybörjaren blomma.gif

Citera
          Rihane
          Inlägg 02-05-2008, 12:28
          Länk hit: #10

Gäster

CITAT (mariamosh @ 02-05-2008, 12:36) *
          Hej! jag är alldeles nu på detta forum, verkar spännande happy.gif

Har för första gången i mitt snart 31-åriga liv täkt börja med blommor. Det var var 30 som var gränsen för mitt uppvaknande, jag är inte längre en vild ungdom som är ute o reser hela somrarna coolgleam.gif

Har en ganska normalstor balkong i norrläge med pyttelite sol tidig förmiddag och sen eftermiddag.
          Har tittat på alla era tips och gjort en lista jag ska ta med till blomsterhandlaren för inköp!
          Nu står enbart ett 10-pack blålila penséer på utebordet och väntar på att få komma ner i jorden.

Eftersom jag är så pass grön så köper jag bara färdiga plantor i år.

Undrar när man kan börja ha plantorna på balkongen egentligen? Bor i Umeå och nu är det ju rätt varmt, idag +16 på dagen och på natten långt över nollan. Tänkte mig Flitiga Lisa, Fuchsia och en massa annat. Längtar efter en balkong med MASSOR av växter och blommor om vartannat rose.gif

Alla möjliga tips mottages tacksamt!
          /Nybörjaren blomma.gif

Hej och välkommen.
          Köp fiberväv, användbart till mycket. Skydd för sol, kyla och vind.
          Penséerna borde klara sig men täck dom med fiberväv dom första nätterna eller plocka in dom.
          Dom lär inte dö, men jag upptäckte mina första år att om dom fick det för kallt(under nollan) så "stannade dom upp lite", det är kanske inte det du vill. Jag bor i Stockholm. Det enda jag planterat ut än så länge förutom perennerna är penséer. Eftersom dom är i en kruka med lite perenner(rötter och småplantor) som jag planterat ut i år får dom lite fiberväv av farten, men dom skulle inte behöva.
          Håller som bäst på med att avhärda en massa egenuppdrivna plantor.
          Pelargoner och fuchsior har dom senste 2 dagarna fått vara ute dagtid med fiberväv(som skydd för solen), samt att jag litar inte riktigt på temperaturen.

Här är en bra norsk sida för att hålla koll på väder och temperatur, fyllde i Umeå men du får klicka vad som gäller dig:
          http://www.yr.no/soek.aspx?sted=Ume%C3%A5

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 23:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon