Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > mina kryddor dör!, kryddorna ruttnar och flugorna älskar det
          mb28
          Inlägg 17-04-2008, 17:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 15 214

Hej!

Jag behöver hjälp med mina kryddor! Har läst lite trådar här men blir snurrig.

Jag har oregano och rosmarin (inköpta från trädgårdsodlare) som är hängiga och tråkiga. De står i kruka fönster (sydväst). Ser ut som de ruttnat nerifrån.

Har även nyligen köpt, från trädgårdsodlare, basilika, oregano och koriander. Planterade om dem i stora krukor och nu samlas flugor eftersom även de ser ut som de ruttnat nerifrån.

Jag förstår ingenting!

Var ska jag ställa dem? Behöver de extra mycket sol?
          Har jag fått dåliga exemplar?
          Dålig jord (använt vanlig blomjord...)

Vad menar ni när ni skriver att ni sår om hela tiden? Till exempel läste jag att koriander ska sås om var fjortonde dag - hur då? Ploppa ner frö i samma kruka hela tiden eller ny kruka?

Är ny på detta men drömmer om härliga färska kryddor!

Jättetacksam för svar!
          Mvh,
          Malin

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-04-2008, 19:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

köp nya kryddor och sätt dom ute direkt i ett soligt och varmt läge och vattna men låt torka ut ta in vid frost . kryddor trivs inte inne dock basilika trivs inne med rätt skötsel .

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 18-04-2008, 12:13
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Nog låter det som blött och för lite ljus, tycker jag.
          Uta och låt plantorna torka lite mellan vattningarna.
          Ingen ytterkruka! Lättare se på fat om det står vaten kvar.
          Om inte andra växter blivit sjuka är det nog inte jorden.
          Så om i ny kruka, eller på ett annat ställe i krydd-/grönsakslandet.
          Dill kan också sås om. Men då kan det räcka att så EN omgång till vid sådär midsommar. Då får man bladdill på höstkanten av den sensådda dillen och krondill till kräftkok, inläggningar och blombuketter av den vårsådda.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          mb28
          Inlägg 19-04-2008, 08:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 15 214

Tack för hjälpen! rose.gif

Ska försöka återuppliva stackarna - annars blir det nya!

Citera
          eugenia
          Inlägg 19-04-2008, 11:37
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 6 614

Ja det kan nog vara svårt* på lång sikt att hålla kryddor vid liv inomhus. Det är helt enkelt för varmt. Har du tillgång till någon trädgård så odla dem där. Sedan kan du försöka övervintra rosmarin (som är känslig för kyla) inomhus i ett svalt utrymme som samtidigt är ljust. (ett sådant är svårt att hitta i våra moderna bostäder).Vissa övervintrar känsliga växter i garaget under lysrör. Eftersom det blir en slags vintervila ska de då inte ha nästan något vatten eller näring.

* att det är svårt innebär inte att det inte går, jag vet att många gör det. Krukor på balkongen kanske är ett alternativ. Finns inte heller balkong då är det mycket ljus, väldränerad jord, kanske vermiculit-blandad, samt sparsamt med vatten som gäller. Det finns rätt mycket böcker om att odla kyddor i krukor. Kanske får du mer hjälp där? Hoppas det löser sig!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-04-2008, 13:05
          Länk hit: #6

Medlem

jasså är rosmarin känslig för kyla ??

med tanke på att den inte blommar så bra om den inte utsätts för frost plus måste övervintra kyligt runt 0c +5c . så tror jag faktiskt att den tål en hel del kyla . neråt -10c utan större problem . tål kallare om den står torrt .

Citera
          eugenia
          Inlägg 19-04-2008, 18:54
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 6 614

Nej den kanske inte är så känslig som det påstås. Står den i väldränerad jord kan den säkert stå kvar ute. Det beror ju på vilken zon det är. Jag brukar gräva upp min, men ibland undrar jag om den inte hellre hade velat stå kvar. Jag ska sluta med det.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-04-2008, 19:04
          Länk hit: #8

Medlem

jag hade inte odlat dom utan för zon 2 . i zon 3 har dom nog svårt att klara vintrarna om dom inte ges skydd .

i zon 0-1går det dom flesta vintrarna att odla den utan skydd i ett söderläge ( har sett ett par vackra buske i sydskåne )

jag själv har ca 6rosmarin ute på friland(i zon 1-2) och min äldsta har varit ute om vintrarna sedan 04 ( då i kruka ) den kalla vintern 04 ( lägst -21c ) virade jag in hela växten i grönvinter väv och begravde den i snön som kom . och den klarade sig väl . sedan har jag dom nu planterade i moränjord i ett soligt läge ( ej skyddat ) och jag har som mest get dom ett lager med väv som skydd . dom två senaste vintrarna inget skydd alls .

och mina har ''överlevt'' tjäle,frost ner till -15c utanskydd,kalla nordliga orkan vindar och översvämning mitt i den kalla vintern . och långvarig torka under sommaren ja dom har tålt det mesta och ändå blommat överdådigt i april-juni .

ska man ha dom ute så ska man ju plantera dom i sand och grusjord i ett söderläge och täcka dom med löv eller väv om det blir alltför kallt .

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 21:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon