Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Begynnande grannkonflikt pga syrénhäck, Plantering av syrénhäck 10 cm från tomtgräns utan att fråga
          Sarasofie
          Inlägg 01-05-2008, 13:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 15 697

Vår granne har planterat en syrénhäck 10 cm från vår gemensamma tomtgräns som består av en stödmur då det är en liten nivåskillnad mellan våra tomter.
          Visst den är planterad på hans tomt och det är väl inget olagligt i sig men man kan ju tycka att det hör till
          god ton att fråga grannarna innan man planterar en så maffig och spretig häck som syrén.
          Sen undrar man ju om syrénens rotsystem kommer att påverka muren på något sätt?
          En annan fråga är ju också om syrén stjäl mycket näring från planteringar omkring?
          På andra sidan av den här stödmuren så har vi en ännu oplanterad rabatt men som vi nu under våren ska plantera i och vi är sådär sugna på att få en spretig syrén som nästlar sig in bland det vi planterar.

Nån som har nåt tips på hur vi kan hantera denna "konflikt"?
          Jag har på ett väldigt vänligt och fint och kanske lite för försiktigt sätt uttryckt att vi inte var så glada åt planteringen av syrén så nära vår tomt.
          Grannen reagerade med att "snoppa av" mig och säga att "den är planterad på min tomt, punkt slut".

Jag vill verkligen vara en god granne och jag bara avskyr alla former av konflikter så jag mår verkligen dåligt av detta och att vår granne verkar vara så egoistisk och olyhörd.

Snälla hjälp!!!!!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-05-2008, 13:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Vet inte din granne att en syrenhäck växer och sprider ut sig? Var ska han gå när han ska klippa häcken har han tänkt sig? Jag är inte ens säker på att det är tillåtet att plantera en häck så nära en tomtgräns utan att tillfråga grannen, häcken kommer ju att växa långt in på er tomt.

Usch va trist när det blir så. Själv hade jag nog inte accepterat det.

Redigerat av Stintan43: 01-05-2008, 13:32

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Piccante
          Inlägg 01-05-2008, 13:37
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag vågar inte säga vad som är tillåtet eller ej men det är god ton att plantera in på sin egen tomt. När häcken ska klippas så måste ju grannen stå i ert land för att nå utsidan på häcken. En häck bör planteras 50 cm in på den egna tomten men jag tror inte man kan tvinga någon till det? Syren växer ganska snabbt dessutom på näringsrik mark så den kommer ju bli stor ganska snart.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-05-2008, 13:54
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

http://www.klattermusen-tradvard.se/Pdf/Ur%20Jordabalken.pdf

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          ingrids
          Inlägg 01-05-2008, 14:44
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Det kan vara svårt att tala om för en granne att han gjort fel - som sagt han kan inte ta hand om sin häck utan att stå i din rabatt och låter han den växa fritt inkräktar den på din tomt och du får kapa i den (vilket lär bli drygt göra när det gäller en hel syrénhäck). Ni är inte med i någon grannsamfällighet så du kan bolla problemet upp till någon auktoritet som din granne förhoppningsvis böjer sig mer efter?
          Jag är en nästan notorisk regelföljare just för att slippa konflikter med grannar och kommunen.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          DragonLady
          Inlägg 01-05-2008, 14:52
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Fråga honom hur han tänkt klippa sin häck... för klippa den måste han ganska omgående om den fortfarande skall vara inne på "hans tomt"

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          Solstorm
          Inlägg 01-05-2008, 15:31
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Om jag hade varit du och upptäckte rotskott som dök upp på min tomt så skulle det vara round up som gällde.

Citera
          renate
          Inlägg 01-05-2008, 20:45
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Som Markus redan påpekade är det så vitt jag vet minst 50cm in på tomten en häck kan planteras,det är väldigt lite för så gjorde jag med min bokhäck.Jag måste går på grannens gräsmatta när jag ska klippa min häck,som tur är har han inget emot det.På tomtgränsen plantera man enbart när man har häcken gemensam.Din granne kan väl inte står i er rabatt och klippa sin häck.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Sarasofie
          Inlägg 02-05-2008, 07:26
          Länk hit: #9

Medlem

Tack snälla ni för era svar! De var precis som jag ville höra!
          Till saken hör också att vi bor söder om den här grannen så syrénen har ju redan vänt sig åt vårt håll där solen kommer ifrån........
          Jag ska som en sista utväg lägga fram ett litet förslag till grannen idag.
          Nappar han inte på det så är våran förut goda relation avslutad!

Citera
          Tullia
          Inlägg 02-05-2008, 11:34
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 199
          Medlem nr: 9 942

Berätta gärna hur det går!

Han gör absolut fel. Inte snack om saken.

Gick han i försvar och fick någon sorts "låsning" när han sa sin kommentar? Det skulle vara bra om han kunde sitta ner och läsa på lite själv om vad som gäller. Som det är nu så kanske han inte förstår att han har gjort fel och kommer kanske bara att bli sur om du försöker prata med honom igen. Eller känna sig väldigt "besvärad" och bortgjord om han börjar förstå vad han gjort...

Citera
          Sarasofie
          Inlägg 02-05-2008, 12:16
          Länk hit: #11

Medlem

Jag har genomfört del 1 av min plan.
          Jag har verkligen bestämt mig för att jag ska vara trevlig och ödmjuk och tillmötesgående mot min granne för som jag skrev tidigare är jag inte alls ute efter att jävlas eller starta nåt bråk.

Jag träffade på min granne idag när jag var ute med min son och vi småpratade om väder och vind och allt möjligt. Men jag nämde ingenting om häcken för jag ville verkligen visa nu att vi inte är ute efter att bråka utan vi vill ha en fungerande grannrelation.
          Så det där med häcken ska jag ta upp vid nästa tillfälle vi ses.

Vi bor i radhus och har lite tomt på båda sidor av huset så mitt förslag till grannen ska bli att flytta syrénhäcken till andra sidan huset där jag mer än gärna kan tänka mig att ha den som tomtavskiljare.
          Där har vi gräsmatta så där kan häcken få växa och frodas bäst den vill och verkligen komma till sin rätt.
          Få se om han köper det....

Jag återkommer och berättar hur det går.

Citera
          embees
          Inlägg 02-05-2008, 12:49
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (Solstorm @ 01-05-2008, 16:31) *
          Om jag hade varit du och upptäckte rotskott som dök upp på min tomt så skulle det vara round up som gällde.

Jepp, det hade jag med gjort!

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 02-05-2008, 12:52
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

CITAT (Sarasofie @ 02-05-2008, 13:16) *
          Vi bor i radhus och har lite tomt på båda sidor av huset så mitt förslag till grannen ska bli att flytta syrénhäcken till andra sidan huset där jag mer än gärna kan tänka mig att ha den som tomtavskiljare. Där har vi gräsmatta så där kan häcken få växa och frodas bäst den vill och verkligen komma till sin rätt. Få se om han köper det....
          Om du dessutom lovar att hjälpa till med att flytta häcken och komma med goda råd om hur man bäst planterar/sköter den (du är ju trädgårdsexpert... flirting.gif ) så borde han inte säga nej. Och gör han det så är det bara att köpa en motorsåg och kapa varenda centimeter som växer in på din tomt och gräva ner en barriär i jorden...

Citera
          e_sedell
          Inlägg 02-05-2008, 14:49
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

Ta de försiktigt bara, sånt här kan va känsligt och verkar va det eftersom han snäser av dig.

Hans argument att de är planterade på hans tomt faller ju eftersom de utan vidare kommer växa in även på din tomt. en 20 cm tjock syrenhäck han inte jag sett någon gång i vilket fall. Hör ju ha planterats minst 30 cm in.

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Piccante
          Inlägg 02-05-2008, 16:45
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Sarasofie @ 02-05-2008, 13:16) *
          Jag har genomfört del 1 av min plan.
          Jag har verkligen bestämt mig för att jag ska vara trevlig och ödmjuk och tillmötesgående mot min granne för som jag skrev tidigare är jag inte alls ute efter att jävlas eller starta nåt bråk.

Jag träffade på min granne idag när jag var ute med min son och vi småpratade om väder och vind och allt möjligt. Men jag nämde ingenting om häcken för jag ville verkligen visa nu att vi inte är ute efter att bråka utan vi vill ha en fungerande grannrelation.
          Så det där med häcken ska jag ta upp vid nästa tillfälle vi ses.

Vi bor i radhus och har lite tomt på båda sidor av huset så mitt förslag till grannen ska bli att flytta syrénhäcken till andra sidan huset där jag mer än gärna kan tänka mig att ha den som tomtavskiljare.
          Där har vi gräsmatta så där kan häcken få växa och frodas bäst den vill och verkligen komma till sin rätt.
          Få se om han köper det....

Jag återkommer och berättar hur det går.

Bor man i radhus så brukar tomterna vara planerade så att alla har lika stor gräsmatta. Då är det ju taskigt mot den som bor i mitten om grannarna på båda sidor sätter häckar som växer in. De n i mitten inkräktar det på mest ju. Det är ju bara att säga det i hövlig ton att du gärna vill behålla HELA din gräsmatta och inte upplåta en del åt en häck utan den får han sätta på sin egen del.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Sarasofie
          Inlägg 03-05-2008, 12:32
          Länk hit: #16

Medlem

Har igentligen inget nytt att berätta. Har inte kunnat genomför del 2 av planen eller rättare sagt - jag har inte kunnat delge honom vårt förslag om att flytta häcken till baksidan.
          Däremot har jag tagit ett par foton där man ser "problemet".

Som jag skrev tidigare så kommer jag att vara väldigt försiktig och mycket tillmötesgående mot min granne för han ska minsann inte "ha nåt på mig" som han ska kunna använda till sin fördel.
          Jag skulle till och med kunna tänka mig att föreslå att om nu grannen promt vill ha en häck mellan oss att han sätter tujor. Javisst, de växer väl också men inte lika yvigt inbillar jag mig. Naturligtvis är då också kravet att de planteras längre från vår mur.
          "Hugger jag mig själv i foten" om jag föreslår detta? Hur kraftfullt är tujans rotsystem? De kanske också påverkar muren på nåt sätt?
          Nån som har nåt bra tips om detta?

Blir det kalla handen och grannen vägrar flytta syrénen så känner jag för att på min tomt sätta upp ett staket mot grannen. Måste kolla upp vad som gäller med tillåtna mått och sånt bara.

Nån som på rak arm vet hur högt staket man får sätta upp utan bygglov?
          Räknar man då från vår nivå som ligger ca 30 cm högre än grannens eller måste man även räkna med stödmurens höjd?

Mycket tacksam om nån har nåt bra svar!

Återkommer igen.....

Bifogad fil  Kamera8_319.jpg ( 90.31k ) Antal nedladdningar: 148

Bifogad fil  Kamera8_320.jpg ( 86.82k ) Antal nedladdningar: 127

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 03-05-2008, 16:20
          Länk hit: #17

Medlem

Staket var ju en helt perfekt idé! Då blir det en väääldigt tydlig gräns var tomtgränsen går. Det behöver ju inte vara särskilt tätt heller.

Läs denna länken, där står det du behöver veta om bygglov för staket/plank.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 03-05-2008, 19:43
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Det finns fler grannar som inte har så bra koll, kompisens granne plnaterade sin tuja häck på kompisens tomt häromdagen. Hade nog inte riktigt koll på tomtgränsen där.. Slängde in stenar i hennes rabatt dessutom. Sjyssta grannar?

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Sarasofie
          Inlägg 03-05-2008, 20:29
          Länk hit: #19

Medlem

Jaha. Då var det klart. För några timmar sen pratade jag med min granne och lade fram vårt förslag om häckflytten.

Det blev huvudet i väggen, kalla handen, tvärstopp och allt annat i den vägen man kan tänka sig.

Först började jag med lite vanligt småprat, frågade hur dagen varit, klappade lite på grannens hund och försökte vara allmänt vänligt inställd.
          Sen sa jag att jag och min sambo hade ett förslag och att det då var att vi undrade om grannen kunde tänka sig att ha häcken på andra sidan huset i stället.

TVÄRNIT!!!!!

Nej den sitter där den sitter, blev svaret.

Efter det bet absolut ingenting. Jag försökte med alla argument jag hade och jag höll mig relativt lugn och sansad men den här människan hade bara bestämt sig.

Jag kör mitt eget race och skiter fullständigt i er!

Han till och med anklagade oss för att ha haft ett dåligt sätt gentemot honom eftersom "vi ville bestämma över hans trädgård".

Som sagt, ingenting bet och han öppnade inte upp alls för nån form av dialog eller förståelse för oss.

Det känns riktigt förjävligt just nu och jag började gråta strax efter vår diskussion så min lilla dotter blev alldeless förtvivlad.

Hur kan sådana här människor ens fundera över att bosätta sig i radhus när man inte har vanligt folkvett och kan ta hänsyn till andra?

Nej nu blir det staket kan jag säga och det omgående!!!
          Sen är det bara att bita ihop och försöka gå vidare och sluta älta detta.
          Svårt bara eftersom man ju ser grannen och hans j-la tomt varenda gång man tittar ut genom fönstret.

Jag vill tacka er alla som peppat mig och gett mig råd, det har betytt mycket! Tack!

En sammanfattningens råd till alla som har grannar (dvs de flesta av oss :-) ): Var ÖDMJUK och VISA HÄNSYN

Trevlig helg till er alla!
          Själv ska jag ta mig ett glas vin!

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 03-05-2008, 20:46
          Länk hit: #20

Medlem

Det kanske inte bara blir ett staket... det kanske bli ett riktigt högt och tätt plank... naughty.gif

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 13:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon