Jag tycker att det beror på vad du vill uppnå eller, för att vända på det, vad du är rädd för att det ska kunna hända om det blir "fel".
Om du ska göra ett underarbete efter konstens alla regler har jag hört ett bärlager på minst 20 cm rekommenderas från många håll (jag utgår då från att din uteplats inte behöver tåla fordonstrafik

).
Så gräv 20 cm, bottna med geotextilduk, fyll och packa. Bärlagret ska vara av stadigt material, gärna ett kross som innehåller allt från mycket fina korn till stenar på flera cm. Då håller det sig stilla medan man packar det, medan finare material (som gårdsgrus) är svårare att packa eftersom det tenderar att "fara runt" p g a att stenarna är rätt små och lätta.
Detta är särskilt viktigt om du inte hyr markvibrator utan packar för hand - att gå med en handjagad stamp i ett lätt grus kan vara ett evighetsarbete, det känns som att gruset bara åker undan.
Sen på med det snygga gruset du vill ha ovanpå. Jag tycker att 2-3 cm är i minsta laget för det blir så lätt "hål" ner till det som finns under. Så fort man snubblar till eller ett barn springer över planen får man vara där med räfsan! 5 cm skulle jag rekommendera.
Men, samtidigt: Alla de här råden om underarbete är ju framför allt till för när man ska lägga plattor, sten, trätrall och annat som ser illa ut om det blir snett och vint p g a sättningar. Men i ditt fall är kanske inte risken något värre än att du får hälla på lite extra grus på någon bit ibland? Kanske räcker det med att du gräver bort matjordslagret och ersätter det med grus eller något annat väldränerat material så att du inte får ett litet träsk till uteplats.
Om utplatsen är intill huset bör du förstås tänka på att du inte gör så att det leds in mer regnvatten mot husgrunden. Låt bottnen du gräver luta lite bort från huset.