Hej Fru Fet! Jag tror du förväxlade Rå-Väck och Rå-Odör i din beskrivning.
Rå-Väck (åtminstone de gröna små kuddar som jag mött i förtvivlat bortmotande av rådjur!) har haft följande nackdelar:
De har ingen effekt på rådjur
Besökande hundar äter gärna upp dem, flera stycken gröna små korvar per hundbesök!
Med tanke på att de inte fungerar (i våra trakter) är de hutlöst dyra, 35 kr/st.
Rå-Odör (en lite tjärliknande smörja, luktar bitumen tycker jag - inte så illa) fungerar någotsånär, regnar inte bort. Tråkigt dock med kletiga pinnar överallt. En liten burk, rätt dryg att använda, kostar skjortan (179 kr sist jag mötte en).
Somliga använder blodmjöl upplöst i vatten, vattnar kring de viktigaste plantorna och säger att det fungerar bra, också när lösningen ser ut att ha regnat bort. Värt att prova?
Om man har mycket Nepeta, lavendel, salvia och oregano i rabatterna verkar rådjuren att missa en del godbitar som de normalt skulle gilla.
Att hålla sig med växter som anses giftiga fungerar bara delvis: förra hösten käkade rådjuren upp vartenda rabarberblad hos oss. Grannens helleborusblommor försvann också.
CD-skivor? Nä, det går inte våra rådjur på.
Ett tips jag inte provat: häng upp riktigt simpla billiga tvålar på noshöjd i trädgården, ju gräsligare parfym dess bättre.
Tyvärr finns det tydligen inga allmänna tumregler om rådjurs vanor. I vissa trakter äter de "ALLT", på annat håll får i alla fall en del plantor vara i fred. Och så växlar deras vanor tydligen också från år till år.
Om det kan trösta dig:

vi är många som är lika ledsna över att rådjuren inte nöjer sig med skogens rådjursgodis. Och att de nödvändigt ska feja hornen mot våra ömt planterade små fruktträd, när skogen är full av rönnar och hassel.