Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Jag gräver och gräver för att få bort ogrästäcket, men hur får man bort alla
          Söttok06
          Inlägg 07-05-2008, 09:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem nr: 10 494

små ogrästrådar som jag ser i jorden. Det är ju nästan omöjligt att få bort. Tänker odla solrosor, Ringblommor och Potatis i år. Har läst att Potatis-odling ska vara bra mot ogräset och att det tar minst ett år att bli av med ogräset.

Sen undrar jag också angående min tidningstäckning. Har lagt på ett lager tidningar på en yta ca 6 kvm. Men jag ser att Maskrosor och en del andra växter kommer igenom. Måste jag lägga på ett tjockare lager tidningar och jord eller täckbark ovanpå? Har inte hunnit lägga på någon jord ännu, utan det ligger bara tidningar som hålls fast med stenar.

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 07-05-2008, 09:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Jag har hört att det ska vara ca 1,5-2 cm tjockt med tidningar.

Vet inte hur det stämmer då jag inte har provat ännu.

Har dock "tiggt" åt mig så jag har ca 10 nästan fulla sopsäckar som jag snart ska lägga.
          Därefter ska jag lägga sand/grus innan jag fyller på med matjord +torv+ko/hästskit.

Citera
          EKLO
          Inlägg 07-05-2008, 19:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

I mina grönsaksland brukar jag täckodla, och det håller borta ogräset bra. Och inte brukar jag ta bort varje liten strima rottråd, det måste vara omöjligt? I början - innan jag lägegr på täckningen, dvs när frösådderna kommer upp och är små, då får man rensa förstås - sen väldigt lite sådant jobb.

Ett nytt litet land från i år består av en gammal låda utan botten, där orkade jag inte gräva, utan la ett par lager våta tidningar, i botten, men däröver säkert 4 dm jord. Diå kan det inte komma ogräs underifrån förstås. Tänk på att ringblommor frösår sig våldsamt - som ogräs, men ett snyggt "ogräs" blir det ju, som dessutom är enkelt att flytta på om det hamnar helt åt skogen.

mvh Eklo

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-05-2008, 10:01
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det är en myt att potatisodling får bort ogräs, möjligen om man orgäsrensar mycket ofta men det just rensningen som hjälper. Bättre i så fall att inte odla nånting ett år eller så.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          ingrids
          Inlägg 08-05-2008, 10:20
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Det är väl inte så mycket att potatis får bort ogräs som att potatisodling endera kan skötas som täckodling, vilket dödar en del ogräs, att kupande och uppgrävande leder till att ogräset störs eller rensas, och att potatisplantor är enkla att hålla rätt på så allt annat kan rensas för att det per automatik är ogräs.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Kilmister
          Inlägg 10-05-2008, 02:55
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 8 732

CITAT (ingrids @ 08-05-2008, 11:20) *
          Det är väl inte så mycket att potatis får bort ogräs som att potatisodling endera kan skötas som täckodling, vilket dödar en del ogräs, att kupande och uppgrävande leder till att ogräset störs eller rensas, och att potatisplantor är enkla att hålla rätt på så allt annat kan rensas för att det per automatik är ogräs.

Hövvet på spiken. Självklart är det så.
          Växlingsodling är dock bra eftersom det förstör för jordvirus.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 17:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon