Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vi har Marsvin hemma och jag får mycket spån, urin samt bajs, Kan det vara användbart i komposten t ex?
          Söttok06
          Inlägg 07-05-2008, 13:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem nr: 10 494

Jag har någon gång slängt i en säck, men spånet bryts ner oerhört långsamt.

Citera
          ingrids
          Inlägg 07-05-2008, 14:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Jag skulle nog inte tänka på den som kompostmaterial utan som strö, d.v.s. ha i när komposten hotar att bli för blöt eller kompakt just för att det inte bryts ner så fort smile.gif

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Eva i Västerås
          Inlägg 08-05-2008, 10:07
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 341
          Medlem nr: 2 208

Jag har alltid lagt marsvinsavfallet i komposten. (trädgårdskomposten där jag bodde förut). Det blir jättebra jord. Spånet ger struktur åt jorden, även om det inte är helförmultnat. Kiss och bajs och hörester ger gödningsmedel.
          Kom bara ihåg att spånet är så torrt att man måste vattna igenom det när man lägger i det i komposten. Fungerar också att täckodla med.
          Nu har jag en så liten kompost att jag låter barnen lägga varannan veckas avfall i komposten och varann veckas till kommunens kompostering. Lite tråkigt är det, men jag har också väldigt liten trädgård.

--------------------
          Hälsningar
          Eva

Citera
          Piccante
          Inlägg 08-05-2008, 10:12
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Eva i Västerås @ 08-05-2008, 11:07) *
          Jag har alltid lagt marsvinsavfallet i komposten. (trädgårdskomposten där jag bodde förut). Det blir jättebra jord. Spånet ger struktur åt jorden, även om det inte är helförmultnat. Kiss och bajs och hörester ger gödningsmedel.
          Kom bara ihåg att spånet är så torrt att man måste vattna igenom det när man lägger i det i komposten. Fungerar också att täckodla med.
          Nu har jag en så liten kompost att jag låter barnen lägga varannan veckas avfall i komposten och varann veckas till kommunens kompostering. Lite tråkigt är det, men jag har också väldigt liten trädgård.

Men torra spån är bra om komposten är för blöt och man får problem med flugor. Tycker absolut att spån från husdjur ska komposteras för det är ju mycket näring att ta vara på.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          eugenia
          Inlägg 11-05-2008, 11:02
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 6 614

Absolut det bästa som finns att kompostera.

Citera
          Söttok06
          Inlägg 12-05-2008, 15:43
          Länk hit: #6

Medlem

Jag slängde på två påsar i går och grävde runt lite med grepen. Har ingen kompostbehållare utan har lagt ut en hög på marken. Hur länge dröjer det innan jag kan använda komposten? Jag började förra året med diverse växtdelar, hästgödsel och Marsvinsavfall.

Hur länge dröjer det innan det blir fin kompostjord? Ska jag lägga på mer växtdelar nu i sommar och vänta tills nästa år. Eller ska jag redan nu lägga ut det som finns i högen och mylla ner där jag ska odla och börja om från början så att säga?

Citera
          eugenia
          Inlägg 13-05-2008, 06:24
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 6 614

Det som ligger i botten av högen kan du använda genas (maj). Det helt färska kan du också använda genast, men då som täckmaterial. Men du kan också kompostera det i några månader och använda det fram i juli-augusti. Det tar ett tag innan det helt liknar jord, men när det luktar jord har den kommit en bit på väg i nedbrytningsprocessen och kan användas ungefär som barkmull. Under sommaren komposteras trädgårdsavfall mycket snabbt.

Citera
          Söttok06
          Inlägg 14-05-2008, 10:33
          Länk hit: #8

Medlem

Man ska alltså inte mylla ner materialet i den befintliga jorden utan lägga det ovanpå jorden?

Då ska jag kanske ta ett spadtag och fånga upp den underliggande kompostjorden och blanda i där jag ska odla tomaterna. Vad bra!

Jag slänger aldrig i ogräsrens i komposten utan bara växtdelar från det jag odlat.

Alternativt tänkte jag så Honungsfacelia i komposten, det är ju en slag gröngödnings växt. Då kanske jag får jättebra kompostjord nästa år.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 04:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon