Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Paraply aralia utomhus nu?, Jag funderar på att ställa ut paraply aralian på balkongen.
          Dunder Bettan
          Inlägg 08-05-2008, 06:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 7 044

Jag har en stor paraply aralia, som mer och mer liknar ett litet träd än en krukväxt. Jag undrar om jag kan sätta ut den på balkongen. I så fall tänkte jag vänja den en vecka först, så den får komma in över natten. Men sen får den stå ute. Vad tror ni, blir det för kallt?
          Balkongen ligger i väster och har lite kvällsol och jag bor i södra zon 1.

--------------------
          Ursäkta stavfelen.

Citera
          embees
          Inlägg 08-05-2008, 08:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (Dunder Bettan @ 08-05-2008, 07:54) *
          Jag har en stor paraply aralia, som mer och mer liknar ett litet träd än en krukväxt. Jag undrar om jag kan sätta ut den på balkongen. I så fall tänkte jag vänja den en vecka först, så den får komma in över natten. Men sen får den stå ute. Vad tror ni, blir det för kallt?

Nej, det blir inte för kallt. En liten varning bara! Utsätt den inte för direkt solstrålning på en gång. Det klarar inte bladen av utan att bli brännskadade.
          Jag har mina jättefikusar ute på altanen varje sommar. Men, de står under en balkong och plasttak och får inte direkt sol. Har även min stora Yuccapalm stående där. Liksom många andra inneväxter som får flytta ut i skyddade lägen.

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          embees
          Inlägg 08-05-2008, 08:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (embees @ 08-05-2008, 09:02) *
          Nej, det blir inte för kallt. En liten varning bara! Utsätt den inte för direkt solstrålning på en gång. Det klarar inte bladen av utan att bli brännskadade.
          Jag har mina jättefikusar ute på altanen varje sommar. Men, de står under en balkong och plasttak och får inte direkt sol. Har även min stora Yuccapalm stående där. Liksom många andra inneväxter som får flytta ut i skyddade lägen.

Så här ser det ut. En av Benjaminfikusarna står till höger. Bilden är två år gammal

Redigerat av embees: 08-05-2008, 08:28
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Djungeln_på_terrassen.jpg ( 152.6k ) Antal nedladdningar: 83

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          Dunder Bettan
          Inlägg 08-05-2008, 08:36
          Länk hit: #4

Medlem

Vilken underbar terass!

Då åker den ut med en gång.

--------------------
          Ursäkta stavfelen.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 12-05-2008, 09:53
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem nr: 14 192

Undvik tempraturer under 16 C och inte i alltför stark sol att börja med.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-05-2008, 11:40
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Dunder Bettan @ 08-05-2008, 06:54) *

det är inte för kallt den tål temp neråt +5c +10c utan att ta större skada om den har vant sig vid det men även om det skulle bli runt +10c någon natt så dör den inte ,, denna växt växer ju även som trädgårds växter i norra florida där dom även kan få frost någon natt .

men du måste ju ta in den på hösten innan det blir alltför kallt dvs du ska inte chocka den när du tar in den .

du kan ha den ute nu ,, som skrivits innan att solen kommer till att bränna bladen på den . så sätt över någon skuggande väv över den . eller ge den silat ljus . så klara den sig . plus håll den fuktig i värmen .

Redigerat av flaxss: 12-05-2008, 11:41

Citera
          Dunder Bettan
          Inlägg 12-05-2008, 12:20
          Länk hit: #7

Medlem

Jag satte faktiskt ut den för några dagar sedan och det har gått jätte bra. Det är bara några timmar vandrande kvällsol som den får. Ut kom också någon palmliknande sak (vet inte vad det är) och en stor liljeväxt. De verkar också trivas. Men blir det kallare så får jag ta in dem igen.
          Tack för alla tips!

--------------------
          Ursäkta stavfelen.

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 12-05-2008, 17:03
          Länk hit: #8

Medlem

Frågan är hus pass tålig den är här även om den klarar ngn kylig natt i Florida. Även om frostnätter förekommer där så är det ju normalt sett minst 15 grader som kallast och det är under Januari och då är de ju många ggr uppdrivna där. Men nu har vi ju haft toppenväder sista veckorna med smile.gif och jag har slängt ut allt på balkongen med med uppsikt dock.

Paraplyaralian är dessutom populär i florida hos fjärilar när den blommar.
          Kanske kan vara ngt för svenska fjärilar med tongue.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-05-2008, 17:35
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Orkidétjuven @ 12-05-2008, 17:03) *
          Frågan är hus pass tålig den är här även om den klarar ngn kylig natt i Florida. Även om frostnätter förekommer där så är det ju normalt sett minst 15 grader som kallast och det är under Januari och då är de ju många ggr uppdrivna där. Men nu har vi ju haft toppenväder sista veckorna med smile.gif och jag har slängt ut allt på balkongen med med uppsikt dock.

Paraplyaralian är dessutom populär i florida hos fjärilar när den blommar.
          Kanske kan vara ngt för svenska fjärilar med tongue.gif

på ett Amerikanskt forum visade dom bilder på snö och nära 0c i Miami ,, vilket gjorde att flertal cocus palmer den vinter dog . dock är det ovanligt men dock har det hänt . lika så på slutet av 70talet hade Homestead kyligt väder med snö . Tallahassee har ju också kyligt med en medel under natten +3c +5c på vintern . dock ligger det i norra delen . enligt usa härdighest karta kan syd florida få så lågt som +5c och norra få så lågt som -9c . men även om dom har kyliga nätter har dom ju oftast både soligt och varmt under dagen .

har denna växt bara vant sig (blivit avhärdad ) så tål den även någon enstaka natt med lågtemp . men som jag skrev innan bör man nog inte utsätta den för kyligt väder slutet på säsongen då den ska in i värmen igen på vintern . och absoult inte frost ,, vilket kan skada den här då det är skilda klimat . men dock läste jag enligt en sida från usa ( då får man ju läsa efter deras klimat ) så tål den ''där'' neråt -6c utan större skador och växer i sådant klimat där som får så pass låg temp .

Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 12-05-2008, 17:49
          Länk hit: #10

Medlem

Jo då visst kan det vara så, jag vet. Jag har bott i florida periodvis senaste 9 åren. Min mor bor där. Och såvitt jag vet så har vi haft 2 frostnätter på 9 år.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 03:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon