Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Handlar först,tänker långt senare..., övervintra timjan
          evalina
          Inlägg 19-08-2003, 17:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 89

Impulsiv som jag är, köpte jag fyra olika sorters timjan utan att ha en aning om hur dom ska övervintras. wub.gif
          Kan jag ha dem i köksfönstret? För härdiga är dom väl inte..? blink.gif
          Hoppas nån ger mej ett tips. rolleyes.gif

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 19-08-2003, 18:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Halloj,

Det hjälper enormt om Du lägger in info i Din användarprofil typ i vilken zon Du odlar och om Du har trädgård, balkong eller lägenhet. Eftersom Du itne skrv någe i inlägget så kikade jag på Din profil :-)
          Så - mera info tack!

Hälsar ingrid

Citera
          MadeleineB
          Inlägg 20-08-2003, 12:33
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem nr: 1 908

Hej!
          Nu vet jag inte vilken odlingszon du finns i, men i alla fall:
          Jag har övervintrat de flesta sorters timjan i Stockholms skärgård. Det har aldrig varit några problem. Timjan är snälla växter, som trivs i vilken jord som helst, utom lerjord. De brukar klara sig från år till år, det går att plocka av dem hela vintern, även när de växer ute. Till och med när de är täckta med snö, kan man krafsa bort snön och plocka timjan till maten.
          Så om du inte bor i extremt besvärlig odlingszon, bör du kunna ha dem ute över vintern. (Och om det inte handlar om en särskilt känslig timjansort, förstås!)

Om du vill ha dem inne i köksfönstret, så kan det också gå. Men det är ofta litet för torrt, så tänk på vattning, helst skall du heller inte ha ett element precis under (men det sitter ju oftast ett element där). Timjan behöver duschas ofta och få vatten varje dag, om den står i köksfönstret. Och det är inte säkert att du lyckas hela vintern, men det är helt klart värt att försöka. För du kommer att kunna njuta av den länge i alla fall!

Och glöm inte att äta av den! Den blir bara finare då!

En sak till: du får ofta ett bättre resultat om du samplanterar mer än en planta (kan, men behöver inte vara olika sorter) i en ganska stor kruka!

Lycka till och njut av dina timjanplantor.

Madeleine B

--------------------

Hyllegården - din kryddbod på nätet!
          Örter, kryddor, olivtvål och mer...
          www.hyllegarden.com
          Gå ner i vikt - vår metod är enkel och
          effektiv. Inga piller, pulver eller pekpinnar!

Citera
          evalina
          Inlägg 20-08-2003, 16:27
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 89

Ja Ingrid o Madeleine, så långt som detta land är, så självklart
          måste man ange växtzon! Det är en jädrans skillnad på Skåne o Lappland! biggrin.gif Jag bor alltså i Boliden, zon 6.
          Evalina sleep.gif

Citera
          Nina H
          Inlägg 20-08-2003, 17:05
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 323
          Medlem nr: 1 008

Hmm, min mamma som bor i Gällivare fick timjan av mig och den klarade sig inte. Speciellt de brokbladiga sorterna verkar vara känsliga. Om du täcker den ordentligt och har den skyddat mot en södervägg borde det gå. Men pass opp för vårsolen också, den smälter den skyddande snön och torkar ut växterna.

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 20-08-2003, 20:26
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem nr: 1 962

I jämtland finns klarar sig timjanen bättre än vad den gjorde i sydsverige där den frös bort pågrund av för lite snö.Timjanen klarade sig tacka vare all snö.Så det borde gå så länge det finns gott om snö

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 20-08-2003, 22:08
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Superdränage upphöjd bädd 7 elelr varför itne en grushög på backen bara!
          Så har jag gjort och innan nån säger - javisst zon2 så ahr de ej provat min lera och barfrost utan snö. Gruset var en räddande hand för timjanen!

Hälsar ingrid

Citera
          MadeleineB
          Inlägg 08-09-2003, 00:05
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem nr: 1 908

Spännande att prata med "växtmänniskor" från hela Sverige! Jag har skam till sägandes aldrig varit längre norrut än Skellefteå, det som hållit mig därifrån är myggorna...nej, jag skojar, det har aldrig blivit av bara.

Mörkret kanske, men det vet jag ju lika bra som vem som helst att på sommaren är det LJUST. Så det är bara mina fördomar, som vanligt. Pinsamt att man ska bli påmind om DOM.

Nej hörrni, nu ska jag komma till saken: jag har själv ofta krafsat fram timjan under snön, för att lägga i maten på vintern (när jag bodde i Stockholmstrakten).

Förra året, det första hela som jag bodde på Österlen, var vintern ovanligt kall här nere. På många håll frös timjanen, har jag hört (min stod lyckligt och väl i källaren, och jag hade inte hunnit plantera någon ute, så jag klarade mig). Och det beror säkert på att det knappt fanns någon snö alls, utom två korta perioder på några dagar, men massor av minusgrader veckor i sträck.

Uppe i Stockholm (och säkert på många andra ställen, fast jag bara inte vet om det) var det också kallt, men GOTT OM SNÖ. Där klarade sig timjanen, men alltså inte här nere.

Det är spännande att flytta, man får lära sig massor av nya saker hela tiden. Och jag är verkligen tacksam att jag har hittat odla.nu, för här kan man få så bra hjälp när man behöver det.

MadeleineB

--------------------

Hyllegården - din kryddbod på nätet!
          Örter, kryddor, olivtvål och mer...
          www.hyllegarden.com
          Gå ner i vikt - vår metod är enkel och
          effektiv. Inga piller, pulver eller pekpinnar!

Citera
          Cilla
          Inlägg 08-09-2003, 07:52
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Stockholms inre skärgård här också. Jag har endast en vinter lyckats få en rosmarin att övervintra, och hela vintern under snön missade jag den för jag trodde inte på den... Året därpå blev den härlig - kraftigt vedartad, blommade, fick korta aromatiska blad. Och så kom en vinter utan snö och då dog den...

Men det är alltså superdränering som gäller. Jag ska sätta årets planta på extra dränerat ställe i kryddspiralen!

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 08-09-2003, 08:13
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hoppsan! Läste fel - trodde det var rosmarin det gällde. Timjan har jag faktiskt klarat ganska väl...

En å annan planta måste ersättas men nu har jag säkert 10 olika sorter så det är alltid några som överlever. Att sätta dem i grov sandblandad jord och intill större stenar är mitt recept.

Har ni testat apelsintimjan? Hittade den i år och köpte en bunt plantor. Mycket mycket god!

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 09:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon