Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Inspiration till en nivåskillnad på tomten
          carita
          Inlägg 12-05-2008, 09:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 7 406

Har flera nivåskillnader i tomten, efter att grävmaskinen var här för tre år sedan... angel_not.gif

Nu ska vi ta oss an den siste etappen, det är en skillnad på ca 40 cm längs en sträcka på ca 15 m. I den nedre delen har vi fruktträd med äng och i den övre delen funderar vi på köksträdgård.

Dom övriga nivåskillnaderna har vi tagit natursten (som vi tagit från tomten när vi grävt) och gjort en stödmur, så det har vi redan och stenarna börjar ta slut...ha, ha, det är bara att gräva så kommer det garanterat upp mer!

Men jag funderar och funderar på vad man kan ha istället, inget för modernt...

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 12-05-2008, 11:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Fruktträd med äng låter härligt! Vilket sorgligt öde att stenarna börjar ta slut. whist.gif Du nämnde inte i vilken zon och åt vilket väderstreck det hela ligger?
          Om du inte vill ha en stödmur till så kanske en mjukt rundad sluttning planterad med sockblomma och geranium och lavendel (ett fält av var sort, inte en och en!) kunde se bra ut?
          En långsamt stigande gångstig längs nivåskillnaden?

Jag blev glad när du skrev "inget för modernt..." eftersom jag fasar för alla trädäck som ALLA MÅSTE HA just nu (och förstör vackra gamla trädgårdar med).

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          carita
          Inlägg 12-05-2008, 11:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 7 406

Bor intill Vänern (zon 3) det är sol hela dagen lång men "muren" kommer att ha full sol från em till kväll...

Gångstig lät härligt, det får vi nog fundera vidare på g.gif skulle passa efterson nivåskillnaden börjar med noll och går uppåt.

Ville helst undvika sten eftersom jag tänkte ha sparris runt köksträdgården som en häck (vilken dålig ursäkt) = sanningen är egentligen att jag vill slippa gräva upp mer sten rolleyes.gif (fast jag vet att det finns ett område som det kommer att säga klonk, klonk och där måste jag gräva ur lite sweatingbullets.gif )

Redigerat av carita: 12-05-2008, 11:52

Citera
          ingrids
          Inlägg 12-05-2008, 12:35
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Något läckert jag såg i var jag nu såg det var en "slänt" täckt med marduk och sedan klädd med spaljer där det växte fruktträd och druvor och sån't. Det blev både väldigt varmt, väldigt skyddat på vintern och läckert. Riktigt exakt hur saker löstes vet jag inte, men jag minns att jag gillade idén. Markduk finns väl mer eller mindre snygg, kanske kan man lägga någon sorts takpapp som är snyggare.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 23:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon