Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Sniglarna vaporiserade!, Dom bara dunstade bort
          Digger
          Inlägg 15-05-2008, 18:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 368
          Medlem nr: 1 011

Jag plockade två blomkrukor av plast fulla med spanska skogssniglar och la sedan på ett lock så dom inte skulle komma ut. Efter ett par dagar tittade jag i krukorna för att se hur det såg ut och döm om min förvåning då det inte fanns någonting kvar! Där fanns bara lite smulor! Vad har hänt? Jag gissar att dom ätit upp varandra men den sista kan väl inte ha ätit upp sig själv? Eller består dom bara av vatten som dunstar bort när dom dör? confused.gif

Citera
          DragonLady
          Inlägg 15-05-2008, 19:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

De har nog rymt... naughty.gif

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 15-05-2008, 19:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Ha,ha, Snopet va?

Är det här en kuggfråga, eller...? dunno.gif g.gif

Ja, dom har nog rymt... krupit ut genom hålen i botten på plastkrukorna.

Dom grävde sig ut, gjorde små gångar med sina käftar, genom de små hålen i botten...

Hade nog tittat på "Fångarna på Alcatraz"... giggle.gif

Citera
          Digger
          Inlägg 15-05-2008, 20:20
          Länk hit: #4

Medlem

Nej, jag kan inte tänka mig att de kunnat rymma! Sniglarna var ganska stora och hålen i botten är kanske 5mm i diameter. Jag ställde krukorna på helt flata stenar och lade flata stenar som lock. Jag har hört att möss kan slippra igenom väldigt små hål men gäller det även sniglar? Hålen är placerade ett par milimeter ovanför marknivån. Ok, jag ska göra om experimentet vid tillfälle men då tejpa igen hålen först.

Citera
          Lotta22
          Inlägg 15-05-2008, 20:53
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 208
          Medlem nr: 11 479

Det låter lite grymt att låta dem självdö packade i en kruka crying.gif

Lägg ner dem i kokande vatten, klipp av dem eller lägg dem i en plastpåse i frysen, så dör de snabbt och skonsamt. Det är inte troligt att de gått upp i rök i krukan utan de har säkert krupit ut.

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 15-05-2008, 21:58
          Länk hit: #6

Gäster

Det var säkert en av aktionsgrupperna från Spanska Skogs Sniglens Vänner, SSSV, som utförde en räddnings aktion och befriade sniglarna..

Stöd oss!!! Ett klick om dagen på vår hemsida: www. förspanskaskogssniglensrättattleva.nu

ninja.gif

Citera
          lena:-)
          Inlägg 15-05-2008, 22:55
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem nr: 3 110

www.ingennådförsniglarna.genast

Redigerat av lena:-): 17-05-2008, 14:59

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"

Citera
          nygren777
          Inlägg 16-05-2008, 13:34
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 15 799

Kolla http://www.expressen.se/1.1163385 och www.snigelstaket.se

Citera
          Digger
          Inlägg 17-05-2008, 13:13
          Länk hit: #9

Medlem

Har nu fyllt en ny plastkruka idag med sniglar och täppt till hålen i botten något sånär. Ska bli spännande att se. Det verkar som vaporiseringsförmågan ökar om det är varmt ute, nu i kylan fanns det ett par sniglar kvar i en annan experimentkruka.

Citera
          tepa
          Inlägg 17-05-2008, 14:28
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Lena, tänkte skriva att jag håller med dig. "Ingennådförsniglarnapunktgenast" men så såg jag att det inte var sniglarna utan singlarna, som det inte sku vara nåd för...
          För grymt att låta dom självdö ? Är NÅGOT för grymt för dom där jäää..... ? Ifjol saltade jag på några, men det var för äckligt att se hur det gick med dom sen. Usch.

Hälsn Tepa

Citera
          lena:-)
          Inlägg 17-05-2008, 15:01
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem nr: 3 110

Arma mig...en freudiansk felstavning...terättat som vi brukar säga. TEPA ...vi bildar en förening...jag har inte minsta medkänsla för S N I G L A R N A...kör slalom med cykeln på morgonen för att om möjligt få några att lida!

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"

Citera
          tepa
          Inlägg 17-05-2008, 18:25
          Länk hit: #12

Medlem

Lena, ser att du har redigerat ditt inlägg...

Tepa

Citera
          enlg
          Inlägg 17-05-2008, 18:49
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 71
          Medlem nr: 2 482

Fy vad grymt! Det var det värsta jag hört! Annars tänkte jag passa på att fråga vilka djur som äter sniglar? I år verkar bli den värsta invasionen någonsin och än så länge kör jag det vanliga, snigelspettet som klipper av dem mellan huvud och kropp. Åtminstone är det snabbt gjort. Med vänlig hälsning Lisa.

Redigerat av enlg: 18-05-2008, 15:43

Citera
          Lotta22
          Inlägg 17-05-2008, 19:01
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 208
          Medlem nr: 11 479

Det är svårt att se att sniglarna i sig är onda och behöver "straffas". Att plåga djur med flit oavsett sort tycker jag är för djävligt. Det minsta man kan göra, om man är tvungen, är att låta dem dem dö så snabbt som möjligt.

Citera
          tepa
          Inlägg 18-05-2008, 00:10
          Länk hit: #15

Medlem

Hej alla ni som inte verkar ha blivit märkbart drabbade av mördarsniglar : Jag tror att vi skulle behöva någon vetenskapsman, som mera känner till det centrala nervsystemet hos sniglar bättre än vad jag gör, att delta i vår diskussion. När jag var liten, förfasade jag mig, när min kusin skulle gå och fiska, med metmask, och med andra ord, han skulle slita sönder käften på en fisk. Jag ville inte vara med. Tyckte så synd om fisken. På den tiden hade jag varken egen trädgård (på sjuttitalet fanns det inte ens mördarsniglar), och då kunde jag inte föreställa mej att några sådana ens skulle kunna få herraväldet över vår så vackra, fina, goda, natur. Jag är inte det minsta religiös, men tänk, på fågelviruset ? När det blir för mycket av en sak, så ser naturen till att det bildas ett "motkomponent ", som tar bort något av detta. Det vill säga en " antites", som säger att ni hade fel. Därefter kommer en "syntes " , som säger att det finns en kompromiss i det hela, en sammanblandning av "tes " och "antites" som i sin tur leder till "syntes". Ni historiker, har inte hela historieförloppet speglat detta ?

Jag vill ännu tillägga, att mördarsniglarna knappast har valt att bosätta sig i våra trädgårdar. Inte har ju mördarsniglarna uppstått för att jävlas med oss, utan de har nog kommit på en reaktion av något hos oss männioskor som det finns för mycket av, kanske det vi odlar ?Nån som tänkt hur dom och varför dom kommit hit ? Det finns ju en mening med allt, men vad är meningen med ett odjur som tar livet av det vi. som bor på denna planet, odlar för att vi ska äta det ? Om vi tänker att vårt liv före sniglarna var "tes", så är "nematoderna " antites,. Då är "Syntes" vaddå ???

Hälsn Tepa

Redigerat av tepa: 18-05-2008, 01:06

Citera
          Digger
          Inlägg 20-05-2008, 19:36
          Länk hit: #16

Medlem

Jag vill minnas att man plockade mask som barn och la dom i en gammal kaffeburk. Sen när man skulle fiska kunde man dela på maskarna så räckte dom längre och sen trädde man på dom på en krok, helst så att dom sprattlade. Moderna djurvänner bävar väl när de hör detta.

Idag plockade jag sniglar igen, hittade inte alls så många, knappt så att botten på krukan fylldes. Det verkar som om det dagliga plockandet börjar ge resultat. I krukan med lock har sniglarna ännu inte vaporiserats, jag hällde i dagens fångst där. Ingen har smitit ut, jag har lagt grässtrån strategiskt under krukan så jag ska se om dom slunkit ut.

Citera
          buffy
          Inlägg 21-05-2008, 10:55
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem nr: 8 323

T ex råttor och kackerlackor har naturen ännu inte sett till att skaffa fram några effektiva motkomponenter till.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 12:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon