Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hur bygga kräftdamm i rinnande vatten.
          Slettvoll
          Inlägg 16-05-2008, 16:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 16 123

Jag har en liten bondgård i Norge med en beck.

Bekken rinner med et fall på ca 1 meter på 10 meter.

Vattnet i denna bekken er kristallklart och både jag och min hund brukar dricke av det. Eftersom alla dammarna har ett litet vattenfall i begge endarna så samlar det sig aldrig grums på bottnen.

Jag har nu funderat på å bygga en serie med dammar på rad efter bekken och har følgande frådor:

-1-Dom størsta dammarna blir ca 4 x 6 meter. Dom mindere blir 3 x 5 meter. Er dessa før små?

-2-Hur djupa bør dammarna vara? Eftersom detta er rinnande vatten så tror jag inte det kommer bottenfrysa så fort. Men man bør ju ha en sækerhetsmargin.

-3-Kan kræftorna krypa från damm til damm?

-4-Min gård ligger på en svagt lutande bergsida. Så om det blir et riktigt skyfall så kan vattennivån i bekken øka til en liten fors i några timmar. Kommer då mina kræftor att bli spolade ut i havet? Kan jag undvika detta gjenom at ha djupa dammar? Djupa dammar med mykket sten dom kan gømma sin under. Vet någon om hur kræftor beter sig i strømmande vatten, låter dom sig driva med eller kempar dom imot?

-5-Hur många kræftor kan man ha i en sådan damm?

-6-Måste man mata kræftorna och med vad? Jag har tillgång til køtt (slaktavfall) och fiskrens från havet.

-7-Var kan man køpa signalkreftor?

-

Citera
          KURT
          Inlägg 16-05-2008, 17:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Du borde nog först av allt fråga dig om det är tillåtet att plantera ut signalkräftor i ett vattendrag?

Kräftor i dammar brukar inte matas, vad jag vet. Däremot behöver de kunna gömma sig, eftersom de är kannibaler! Och annars kan äta upp varandra vid skalömsningen. Man brukar lägga ner tegelpannor, eller något annat som de kan gömma sig under.

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 16-05-2008, 18:03
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Ja, kolla om du verkligen får plantera ut signalkräftor. Här är många vattendrag som hade den vanliga kräftan förstörda på grund av att signalkräftan sprider kräftpest. Se hellre om du inte kan få tag i den vanliga kräftan. Visst kommer kräftorna att flytta sig till de andra dammarna. De kan till och med traska omkring på land om de måste. Så längr deras gälar? (så heter det ju inte på kräftor, men jag kan inte minnas det riktiga namnet)är fuktiga går det bra.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Slettvoll
          Inlägg 17-05-2008, 17:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 16 123

Her i Trøndelag. (området rundt trondheim) har vi inte signal kræftor eller kræftpest.

Så signal kreftor er inget alternativ.

Grunden her er kalkberk og skiffer. Kalken senker PH værdet.
          Och skifferstenen skapar många hålor. Tegelpannor blir en bonus.

At søka tillstånd måste man sjælvfallet, men sverige och Norge har nått EU prosjekt å gång om at bevara flodkræftan, så dom kanskje steller sig possitiva.

Det jag er mest osæker på er storleken på mina små dammar. Om dom helt enkelt er før små.

Men det kan ju vara en førdel åxå. Jag kan ju fiska lite då och då och sortera dom i storleksklasser.
          Då blir det kansje svårare med kanibalism?

Er det någon med erfarenhet?

Æter dom kræftor på sin egen storlek

Æter dom kreftor med skalet på?

Eller æter dom bara kreftor nær dom ømsar skal?
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_2981.JPG ( 464.41k ) Antal nedladdningar: 38

Citera
          KURT
          Inlägg 17-05-2008, 17:32
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det finns ju kräftor naturligt i rinnande vatten. De borde ju få mat så länge det är rinnande vatten, och bara det inte fryser från botten vintertid, så borde de klara sig.

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 17-05-2008, 20:21
          Länk hit: #6

Gäster

Vad kul med så rent rinnande vatten. Kan tänka mig att det inte finns så mycket för dem att äta där, så matning kan janske bli nödvändig. Vet att det förekommit utfodring med potatis, men vet inte om det är att rekommendera. Du får använda Google!

Kräftodling

Lycka till!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 12:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon