Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sticklingstråden - om sticklingsförökning, Perenner, buskar, klätterväxter etc.
          *Ulrica*
          Inlägg 19-05-2008, 09:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Sticklingstråden - om sticklingsförökning

Jag är nyfiken på det här med sticklingsförökning och vill lära mej mer!

Den här tråden tänkte jag kunde vara till för att visa/berätta om egna lyckade eller
          misslyckade experiment, ge tips samt ställa frågor om allt som har med
          sticklingsförökning att göra. Jag vet att vi har en del sticklingsduktiga Odlaiter
          som kanske kan hjälpa till och dela med sej av sin kunskap i den här tråden.

Har du några bra länk- eller boktips så släng in dem här också!

Redigerat av *Ulrica*: 19-05-2008, 09:43

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 19-05-2008, 09:43
          Länk hit: #2

Medlem

Syrén

Jag har en helt fantastisk ädelsyrén som är minst 40-50 år gammal och som måste tas bort snart för den står väldigt dumt till. Men jag vill försöka få fram "kopior" först... (jag ska visa bilder så snart den har slagit ut)

Förra året försökte jag med halvmogna sticklingar som jag tog i juli och de dog visserligen inte men de hade inte fått en enda tillstymmelse till rötter 2 månader senare så jag gav upp och slängde dem. Nu har jag en ny bok - Creative Propagation av Peter Thompson och i den rekommenderas mjuka sticklingar för syrén. Jag har gjort som det står i boken och tänkte berätta om det här:

Sticklingarna ska tas på morgonen. Jag klippte strax under 4:e bladparet och drog försiktigt av de två nedersta bladparen och satte dem i såjord blandad med stenflis. Jag använder mina smågodislådor, vissa passar som lock utanpå andra. Dessa sticklingar är mycket ömtåliga för uttorkning, för hög eller låg värme och måste ha solljus för att överleva då de inte har någon lagrad näring. De ska få rötter ganska snabbt eftersom busken växer mycket fort just nu och cellerna delar på sej väldigt fort. De måste hållas ständigt fuktiga så jag kommer att spraya dem med vatten en gång om dagen och ha locket på hela tiden.Jag har ställt dem i ett söderfönster men jag ska skugga dem lite under soliga dagar.

Nu ska jag pyssla om dem och hålla tummarna för att det ska gå bra!
          Så här ser det ut:
          Bifogad fil  syrenstickling.jpg ( 31.86k ) Antal nedladdningar: 130
          Bifogad fil  syrensticklingar.jpg ( 28.28k ) Antal nedladdningar: 78

Redigerat av *Ulrica*: 19-05-2008, 09:53

Citera
          KURT
          Inlägg 19-05-2008, 09:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Jag hörde en intervju med Lena Israelsson om hennes nya bok ”Klosterträdgårdar - himmelska platser på jorden" i Odla med P1 21/4. Där berättade hon att just sticklingsförökning var något som hon hade lärt sig att göra effektivare efter att ha besökt olika kloster. De använde ofta PET flaskor (det finns omnämt även här på Odla). Med sticklingsförökning i PET flaska blir det både varmt, och fuktigt, så att sticklingarna inte torkar ut.

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 19-05-2008, 10:27
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Yes, Ulrica, den här tråden kommer jag att älska! Tycker det är roligt med sticklingsförökning, brukar lyckas bättre med det än med mina tidiga frösådder.

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera
          Fenja
          Inlägg 19-05-2008, 15:09
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Annars kan man ju alltid söka på stickling också... wink.gif
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Dilara
          Inlägg 19-05-2008, 16:43
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 590
          Medlem nr: 8 879

Jag älskar att experimentera med sticklingar. Satte precis 2 Saintpaulia blad i en liten kruka. Men jag vill ta ännu fler sticklingar, men vet inte vad jag ska ta! Någon som har några bra tips? smile.gif

Kalanchoe är en härlig växt att ta sticklingar på, funkar nästan garanterat ifall man stoppar dom till en början i vatten. Har nu satt flera styckna. Samma sak med Kärleksörter.

--------------------
          • I am the hibiscus witch! • Mälaren zon 2-3 •

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 19-05-2008, 16:56
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

CITAT (Eva i Höga @ 19-05-2008, 11:27) *
          Yes, Ulrica, den här tråden kommer jag att älska! Tycker det är roligt med sticklingsförökning, brukar lyckas bättre med det än med mina tidiga frösådder.

Jag med!

Av någon anledning hittar jag inte den här tråden i Fenjas länk. Men jag är bättre på att hitta sånt jag inte letar efter så den kanske är med ändå. smile.gif

Är det någon som har erfarenhet av sticklingar av rosenhagtorn?

Redigerat av Ingrid Zon3: 19-05-2008, 16:57

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          MariaS
          Inlägg 19-05-2008, 17:18
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Jahaja. Det började med att "gubben" slog av toppen på min ormhassel med grävmaskinen....
          Snabbt som ögat åkte sticklingen ner i en kruka med ogödslad torv. Lite senare tog sorken min gingko och vips var det några sticklingar i nästa kruka. Och sen var jag ju bara tvungen att testa med olivkvistarna jag hade klippt bort.

Samtliga sticklingar placerades därefter bakom växthuset och glömdes bort. Hösten kom och därefter vintern. På vårkvisten var det dags att ta fram trimmern.... och vad hittar man väl då?! jo tre krukor med välmående sticklingar av diverse sort och kvalitet.

Ormhasseln, växer nu fint i trädgården igen. Olivsticklingarna har jag visst sålt whistling.gif och gingkon står kvar inne i växthuset. Stoooor och fin.

Teknik? Ja det var väl att glömma bort dem då....

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 19-05-2008, 19:12
          Länk hit: #9

Medlem

Måste testa att sticka ormhasseln, fast jag tar nog sekatören och inte grävskopan giggle.gif

Om de är på egen rot borde man ju slippa dom raka rotskotten. Man kanske får ormiga i stället...

Jag är imponerad av att olivsticklingarna övervintrade ute!

--------------------

Citera
          Tosan
          Inlägg 19-05-2008, 19:53
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Jag har börjat göra likadant med de flesta sticklingar jag tar nu. Såjord och perlite i genomskinliga plastmuggar med hål i botten, sticker ner kvisten i krukkanten, vedartade rispar jag lite i barken längst ner. Sedan får de stå ljust tills de tagit sig.
          Fördelen med genomskinliga krukor är att man ser om sticklingen fått rötter, så man inte gör som jag gjorde med olvonsticklingen i höstas- dödförklarade den och slet upp den, och naturligtvis hade den ju rötter, men blev inte glad av att dras upp...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 19-05-2008, 20:09
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Tosan @ 19-05-2008, 20:53) *
          Jag har börjat göra likadant med de flesta sticklingar jag tar nu.
          Vad tar du för sticklingar då? Nyfiken! Kanske något man inte tänker på själv...

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 19-05-2008, 20:42
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

Då ska jag också prova med syrén.
          Jag provade med sticklingar från en poppelhäck en bit härifrån , förra åretBifogad fil  zorro007.gif ( 292bytes ) Antal nedladdningar: 21
          . Det var tydligen lätt. Och överlevt vintern har de med.
          Annars har jag mest tagit buxbom och lavendel men vill gärna prova mer.
          Jag tänkte prova allt möjligt denna sommaren- en riktig sticklingssommar. rolleyes.gif

Redigerat av Krolliljan: 19-05-2008, 20:43

--------------------

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 19-05-2008, 20:54
          Länk hit: #13

Medlem

Kan man ta sticklingar av Pion? De är ju rätt dyra i inköp... sleep.gif

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 19-05-2008, 21:05
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

Jag har köpt en bok om förökning. I den står det att man kan ta rotsticklingar av pion.

--------------------

Citera
          Tosan
          Inlägg 19-05-2008, 21:10
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (*Ulrica* @ 19-05-2008, 21:09) *
          Vad tar du för sticklingar då? Nyfiken! Kanske något man inte tänker på själv...

Jag har stuckit mycket rosor, framförallt snittrosor. Så har det blivit en margueritliknande växt som mamma snodde frön till från spanien för en massa år sen. Hoyor, hibiscusar, ska testa olvon igen strax, brudspirea och syren.
          Sen har jag stuckit surfinia, million bells, fuchia, klockranka, luktärt, krasse osv, men de stoppar jag bara ner i jord, ofta i samma kruka.

CITAT (*Ulrica* @ 19-05-2008, 21:54) *

Jag tror man måste ta en rotbit

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 19-05-2008, 21:44
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (*Ulrica* @ 19-05-2008, 21:54) *

Menar du buskpion eller örtartad? Buskpion går, men minns inte riktigt hur man ska göra. Måste hitta Krupkes pionbok, vet att jag har den, men var???

--------------------

Citera
          Viveka
          Inlägg 19-05-2008, 21:52
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 247
          Medlem nr: 3 673

Många av mina rhododendron - även de som idag är mer än manshöga - kommer från en sticklingsperiod som jag hade på 60- och 70- talet. På den tiden var det väldigt inne att föröka rhododendron, och vi hade särskilda små miniväxthus med undervärme och lysrörsbelysning och automatisk bevattning. Lättast att föröka med sticklingar var de småbladiga, som Rhod. impeditum och Blue Tit, samt olika Williamsianumhybrider.

De storbladiga gjorde jag avläggare på, böjde ner grenar, rispade lite i barken på undersidan och la en flat sten på. Det brukade ta ungefär ett år att sätta rötter på dessa.

Nuförtiden är jag inte alls lika vetenskaplig. Buxbom t.ex bara stoppar jag ner 5-6 toppskott i varje kruka, när jag klipper häcken, sätter dem skuggigt och glömmer bort dem i ett år. De rotar sig till nästan hundra procent, så häcken växer stadigt med nya plantor. I fjol prövade jag samma sak med Taxus baccata. Vet inte ännu om det har lyckats, men skotten ser gröna och friska ut fortfarande, så möjligen har de satt rötter. Vore kul, för jag skulle gärna vilja ha mer taxus-häck, och det blir lite dyrt att köpa.

Andra buskar som är lätta att sticka är snöbollsbuske och olvon (Viburnum carlesii t.ex).

Pioner är ju lättast att så. De dubbla, storblommiga fungerar inte så bra, eftersom de ofta reverterar till enklare former, men t.ex Svavelpion (P. Mlokosewitchii) verkar bli sortäkta, även om färgen ibland är mera gräddgul än svavelgul. Den är en av mina favoriter för att den blommar så tidigt, och plantorna är så stadiga att de inte behöver stöd.

--------------------
          Viveka i Alingsås

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 19-05-2008, 23:02
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Viveka @ 19-05-2008, 22:52) *
          Andra buskar som är lätta att sticka är snöbollsbuske och olvon (Viburnum carlesii t.ex).

Då ska jag ta med sekatören en mörk kväll, det finns en jättesnygg doftolvon-buske en bit bort... naughty.gif . Någon speciell tid på året som funkar bäst att sticka den?

Pratade vintergröna på en annan tråd, och kom på att jag faktiskt stuckit såna också. Höll på med plantering av en rabatt en höst och kom på att jag glömt köpa marktäckare. Såg mig omkring och fick ögonen på vincan. Knipsade av några rankor och stoppade ner dem i jorden direkt i rabatten. De blommade våren efter. Ibland är det inte så svårt med odling... coolgleam.gif

--------------------

Citera
          Dito Verde
          Inlägg 20-05-2008, 07:27
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem nr: 11 610

Bra tråd.
          Just nu har jag sticklingar på gång av: min New Dawn-ros + grannens ljuvligt vackra röda klätterrros (ska försöka sortbestämma när den blommar igen), mina tre fikonsticklingar http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=73096 , en ormhassel har stått nerstucken i en månad nu men visar inga tecken på att vilja vakna. Jag planerar att försöka igen med mitt mullbärsträd. Tog massor av sticklingar i somras (när jag stammade upp det) som verkade ta sig men som jag senare misskötte. Men skam den som ger sig. Jag kommer absolut att läsa i denna tråden om ni skriver om era försök.
          /p

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 20-05-2008, 08:19
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Ingrid Zon3 @ 19-05-2008, 22:44) *
          Menar du buskpion eller örtartad? Buskpion går, men minns inte riktigt hur man ska göra. Måste hitta Krupkes pionbok, vet att jag har den, men var???
          Eh... ööööh... finns det olika? Jag menar sådana där "vanliga"... är säkert örtartad då... blush.gif
          Grannen har nämligen en fin som är alldeles blodröd som jag kunde tänka mej att.... typ... liksom... naughty.gif

CITAT (Ingrid Zon3 @ 20-05-2008, 00:02) *
          Höll på med plantering av en rabatt en höst och kom på att jag glömt köpa marktäckare. Såg mig omkring och fick ögonen på vincan. Knipsade av några rankor och stoppade ner dem i jorden direkt i rabatten. De blommade våren efter. Ibland är det inte så svårt med odling... coolgleam.gif
          Just det! Det är det jag menar! Nu vet jag att man kan göra så och att det har lyckats för dej! Jättebra tips!

Ska läsa i min bok idag om vad den säger om pioner... ninja.gif

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 02:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon